Wpis z mikrobloga

Hej mistrzowie #seo - mam małe pytanie dotyczące słów kluczowych.

Mamy dosyć sporą firmę - 20+ krajów, ponad 10 portali internetowych (portal - minimum 5 podstron) i chcemy zająć się pozycjonowaniem tego przy pomocy firmy SEO. Teraz pojawia się pytanie - kto powinien dobrać słowa kluczowe? Agencja sugeruje, żebyśmy my to zrobili ale mam co do tego obawy:

a) Skąd mam wiedzieć czy słowo jest dla biznesu wartościowe? Może ma fajny ruch ale w żaden sposób nie odpowiada na potrzebę odwiedzającego więc nie zamieni się na wartość dla biznesu.
b) Jeżeli ja wybiorę słowa kluczowe i nie przyniosą one efektu - agencja będzie mówiła, że to my je wybraliśmy więc my odpowiadamy za (brak) wyniku.
c) Nie jesteśmy osobami pracującymi na codzień z SEO - min. dlatego szukamy agencji, która zrobi to sprawniej. Analiza słów kluczowych to dosyć ważny aspekt całego procesu.

Wobec tego - kto Waszym zdaniem powinien zrobić analizę słów kluczowych - klient czy agencja? No i dlaczego?
  • 8
@LordSidious: Ja na ogół rozmawiam z klientem i zbieram wszystkie sugestie odnośnie działalności i potrzeb. Potem robię listę słów i sprawdzam liczbę wyszukiwań. Następnie wysyłam do klienta do weryfikacji na ile dla nich jest to sensowne.
@LordSidious wspólnie :) normalnie powinna agencja wybrać i dostarczyć wraz z analizą wyszukiwań, ale są branze gdzie trzeba agencji pomoc - czyli każde mocno specjalistyczne branże, gdzie trudno się odnaleźć zwykłemu śmiertelnikowi ;)

W takich sytuacjach zawsze działałem wspólnie, wywiad z klientem, poznanie jak najlepiej branży, kto jest klientem, jakie ma potrzeby, na podstawie tego wyszukiwałem frazy i konfrontacja z firmą co uważają, w razie problemów proces powtarzany
@LordSidious: Agencja. W tej konkretnej usłudze płacisz za ekspercką wiedzę, sugerowałbym więc by to agencja zajęła się researchem słów kluczowych, przedstawiła listę propozycji z podziałem na intencje (brak wiedzy na temat produktu/marki, zbieranie informacji na temat produktu/marki, rozkmina czy to produkt dla nich oraz typowo zakupowe) i posegregowanie ich wg. konkurencyjności tj. najpierw te o dużym ruchu i względnie dużym potencjale ale które konkurencja pomija lub nie ma wysoko w priorytetach.
@LordSidious: Przy dużym projekcie działa się od samego początku razem z klientem w tej kwestii - to są jego pieniądze, on posiada branżową wiedzę, on zna rynek. Jednak pozostawienie klientowi kwestii słów kluczowych jest niepoważne i wygląda na januszerkę. Często słowa kluczowe podawane wg. klienta nie odzwierciedlają trendów wyszukiwania przez użytkowników. Dlatego działa się tu razem - klient może naprowadzić lub wskazać obszary działań, konkurencję, a agencja dobierze najbardziej wartościowe słowa
@LordSidious: Agencja/ogarnięty freelancer. Jak zna się na rzeczy - odpowiednio rozdzieli słowa kluczowe pod kątem etapów pozyskiwania Klienta/lejka sprzedażowego. Ewentualnie możecie zlecić komuś kampanię Ads, sprawdzić w niej, które słowa będą Wam konwertować i je później obrać sobie za główne pod pozycjonowanie (mniej rozbudowana opcja).
@eternit_nie_wybacza: tak, mogę tak robić. Pracowałem długo z ahrefsami etc. Ale zakres analiz i działań jest bardzo duży i łatwo pominąć jakiś detal. Do tego nie po to płacimy agencji > 20 000 miesięcznie żebyśmy sami robili za nich podstawowe działania.