Wpis z mikrobloga

Skarpeta trzydrzwiowa

czyli

FSO Syrena 607

Produkowany od lat 50. XX wieku pojazd o nazwie Syrena był konstruowany i określany jako „samochód przejściowy”, twór, którego celem było częściowe zmotoryzowanie społeczeństwa, pragnącego nowych samochodów – starsza Warszawa była zazwyczaj niedostępna dla przeciętnego odbiorcy. Pewną „prowizoryczność” dwusuwowej „skarpety” podkreślała wczesna produkcja oparta o wyklepywanie nadwozi na asfaltowych tłocznikach – dopiero później dwusuw doczekał się normalnej linii montażowej; później, po przeniesieniu produkcji do Bielska-Białej, w jej miejsce odbywał się montaż polskich egzemplarzy Zastavy Stojadin.

Zanim jednak produkcję Syren przeniesiono z żerańskich hal FSO do bielskiej Wytwórni Sprzętu Mechanicznego, znanych później jako Fabryka Samochodów Małolitrażowych – tak, ta sama fabryka co robiła malczana, tworzyła też królową poboczy – postanowiono przerobić tenże twór na wersję trzydrzwiową – wówczas nadwozie hatchback były nowością, którą z czasem coraz częściej produkowano, bo było praktyczniejsze od sedana.

Syrena 607, bo tak nazwano wersję hatchback żerańskiego kurołapa , przygotował w 1970 roku zespół konstruktorów, pośród których był Zbigniew Wattson – ten sam od nieco późniejszego Polskiego Fiata 125p Coupe i deski wczesnego Poloneza, Zygmunt Grochowski czy Stanisław Łukaszewicz, twórca Dojeżdżacza i paru innych prototypów. W ramach prac postanowiono przerobić nadwozie od słupka „A” do tyłu, oraz podwozie; prototyp oparty o Syrenę 104 otrzymało drzwi mocowane na przednim słupku – jak w modelu 105 – przetłoczenia bocznych ścian, oraz nowy tył, z tylną klapą i nowym pasem tylnym z lampami z ciężarówki Star i wlewem paliwa po prawej stronie od tablicy rejestracyjnej. W „607” zastosowano składaną tylną kanapę, polepszającą walory użytkowe. Z kolei w podwoziu wydłużono rozstaw osi (do 2,5 metra), a także zmieniono zawieszenie, w którym zastosowano resory z Polskiego Fiata 125p. Przy budowie użyto także kilku podzespołów z projektowanej wówczas „105”. Pozostała mechanika, na czele z silnikiem dwusuwowym S-31 o pojemności 0.8 litra i mocy 40 KM, pochodziła z seryjnej „skarpety 104”.

Syrena Hatchback sprawiała dziwne wrażenie – przód wyglądał rodem z lat 50, zaś tył stylistycznie wpisywał się w przełom lat 60. i 70. – podobne wrażenie niespójności było także przy Warszawie 223/224 czy Polonezie z tyłem z 125p Pickup. Pomimo pewnego niezgrania przodu z tyłem, sama „607” była po prostu prototypem, który prawdopodobnie w nieco zmienionej formie trafiłby do produkcji – ze względu jednak na fakt, koszty wprowadzenia nowej wersji do produkcji były zbyt wysokie, prace zarzucono i skupiono się na finalnej „105” i nieco późniejszej wersji Bosto.

Samych prototypów miano stworzyć kilka sztuk w dwóch wersjach różniących się nieznacznie – do naszych czasów przetrwał jeden prototyp, który odnaleziono w 2011 roku na Śląsku, gdzie spędził kilkadziesiąt lat w jednej rodzinie i miał być odkupiony od nich przez anonimową osobę – co się dzieje z nim obecnie w czasie „remontu”? Nie wiadomo.

#autakrokieta #fso wyjątkowo #samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki #prl #syrena

SonyKrokiet - Skarpeta trzydrzwiowa

czyli

FSO Syrena 607

Produkowany od lat ...

źródło: comment_16180772395Fz07dMzCJpo3OyUOXYjGX.jpg

Pobierz
  • 29
@biskup2k: @eugeniusz_geniusz: znam temat ( ͡º ͜ʖ͡º) wniosek był jeden - syrena była w miarę udaną konstrukcją, ale zrobioną z dziadowskiej jakości części ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°) zresztą wcześniej był rajd skarpetami przez całą Polskę, podczas którego oprócz skarpet wzięto dla porównania parę innych wozów jak
SonyKrokiet - @biskup2k: @eugeniusz_geniusz: znam temat ( ͡º ͜ʖ͡º) wniosek był jeden ...

źródło: comment_1618079812pj2oVGZKItXOhjFJ3ohbHy.jpg

Pobierz
@SonyKrokiet: Nie wiem jak ktokolwiek mógł uznać że to jest dobry pomysł i to nadwozie wygląda ok. Chyba nie widziałem nigdy bardziej szkaradnego prototypu. Przód i tył z kompletnie innej bajki. Kiedyś widziałem takiego ulepa zrobionego z Audi 80 B4 do którego zaimplementowano przód(i chyba tył?) z Audi A4 bodajże B7, i wyglądało to bardziej spójnie od tej Syreny 607 ¯\_(ツ)_/¯
@Zgrywajac_twardziela: pomysł był dobry, tylko nie z frontem co wyglądał jak żywcem sprzed dwóch dekad XD jakby to wyglądało coś jak wcześniejszy prototyp o oznaczeniu 110, to by tak nie raziło, a tak to po prostu wygląda gorzej od przejściówki polonezowskiej ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°)
SonyKrokiet - @Zgrywajac_twardziela: pomysł był dobry, tylko nie z frontem co wygląda...

źródło: comment_161808077002pN0FhsxWeULOouoc1Lw2.jpg

Pobierz
@SonyKrokiet:

bo 110 było zrobione jako całość, a 607 wygląda po prostu jak prototyp a ze środkiem b i tyłem c, które robiono w kilkuletnich odstępach XD

No tak, ale jak prototyp miał tak wyglądać to i pewnie wersja produkcyjna miałaby być z tym przodem(?). Do 110 nic nie mam wygląda całkiem ok jak na swoje czasy.

a przejściówka po prosty wygląda dziwnie tylko dlatego że była jednym z liftingów pierdoneza,
@Zgrywajac_twardziela:

No tak, ale jak prototyp miał tak wyglądać to i pewnie wersja produkcyjna miałaby być z tym przodem(?)


Szczerze? Cholera wie, wzmiankowana produkcyjna Warszawa 203/223/204/224 miała kilka wersji prototypów z różnymi tyłami, ostatecznie do produkcji trafił tył z jednego prototypu z wzorem z lamp z innego XD

No mixy polonezów to ja pamiętam jeszcze z ulic moje miasta, jak często jako dzieciak czy nastolatek się zastanawiałem czemu te Polonezy są
@SonyKrokiet:

Szczerze? Cholera wie, wzmiankowana produkcyjna Warszawa 203/223/204/224 miała kilka wersji prototypów z różnymi tyłami, ostatecznie do produkcji trafił tył z jednego prototypu z wzorem z lamp z innego XD

Akurat Warszawę w sedanie uważam za całkiem zgrabną i spójną. Szczerze mówiąc to nawet bardziej mi się podoba od "garbuski".

bo to typowa rzeźba z Bloku wschodniego, tu nowy front, tam nowy tył, a jeszcze w innym zmienione plastikowe podszybie XD
@SonyKrokiet:

nie tylko rumuński śmietnik, zobacz jak wygląda wczesne Yugo Koral, a jak późne XD chyba tylko Łada przy modelach 2101-2107 nie zmieniała tak mocno stystyki ( ͡º ͜ʖ͡º)

O kuźwa xD Ale padaka, nie widziałem że były późniejsze wersje tego szrota.

a Yugo lubię, tylko że no ostatnie egzemplarze to już kierwa śmietnik stylistyki jak siemasz, coś jak późne stojadin i #!$%@? z plusem "inb4