Wpis z mikrobloga

Czym jest prawica i lewica?

Natrafiłem kiedyś na ciekawą dyskusją co charakteryzuje i różni oba obozy i uznałem, że mógłbym to tutaj rozwinąć. Jestem bardziej amatorem niż politologiem, więc można mnie śmiało poprawiać. Będę upraszczał mocno oraz nie będę też szczegółowo rozwijał wątków bo nie jest to wykład historyczny. Mam nadzieję, że będzie ktoś zainteresowany tematem :)

Sam podział się bierze z 1789 roku kiedy to w trakcie rewolucji francuskiej zasiedli po prawej stronie sali przedstawiciele arystokracji, duchowieństwa oraz zwolennicy monarchii, zaś po lewej stronie sali przedstawiciele rewolucjonistów. Tylko, że nie pasuje to do współczesnych czasów ponieważ oznaczałoby to, że prawica prawie w ogóle nie istnieje.

W XIX wieku zaczął zaś rozkwitać i najczęściej oznaczał on podział na partie liberalne oraz konserwatywne, był on jednak oparty na dużych różnicach ideologicznych oraz uczestnictwie wąskiej grupy ludzi.

W Stanach oznaczał on zwolenników państwa minimalnego/zdecentralizowanego a osób które uznawały ingerencję państwa w ochronie pewnych grup(do dziś po części moim zdaniem się uchował on tam), podkreślić trzeba, że przynajmniej oficjalnie z niewolnictwem w tym okresie walczył Lincoln który ma historię w partiach konserwatywnych, zaś w Niemczech za Bismarka prawica była określana jako zwolennicy silnego unitarnego państwa opiekuńczego(do naszych czasów zresztą uchował się w Polsce Bismarck'owy system emerytalny) z naszej perspektywy opartego wtedy na mocnym anty poloniźmie tzw. kulturkampf o którym publicznie mówiono wtedy w Niemczech

cytat jednego z listów Bismarcka:

Bijcie Polaków, aż im się żyć odechce. Mam wszelkie współczucie dla ich sytuacji, ale jeżeli przetrwać chcemy, to nie możemy uczynić niczego innego jak ich wytępić.


Zachodzi więc pewien dysonans, ponieważ definicja prawicy/lewicy jest zależna nie tylko od czasów, ale również od państw w których funkcjonują.