Wpis z mikrobloga

Obecnie rynek rowerowy to jest jeden wielki żart, a pseudo dziennikarze i jutuberzy co za darmową torbę albo oponę będą kłamać przez 15 minut na filmie tylko pogarszają całą sytuację. Poniżej maja subiektywa lista ulepszeń roweru od najlepszych przez najgorsze do tych kompletnie idiotycznych.

1. siodełko - wygodne i dobrze dopasowane siodełko pozwoli jeździć dłużej i dalej. a że nie kosztuje majątku, to imo najlepsza inwestycja w lepszy rower. i warto pamiętać - duże, miękkie siodełko =/= wygodne siodełko.

2. opony - kolejny w miarę tani upgrade. dobre opony będę miał mniejsze opory toczenie, będą miały lepszą przyczepność i lepszą odporność na przebicie. wszystko to podnosi komfort jazdy i dystans, który jesteś w stanie przejechać.

3. ubrania - w ubraniach, które nam się po prostu podobają jeździmy chętniej i częściej. poza tym wygodne bibsy, ciepłe ubrania na jesień czy dobra nieprzemakalna kurtka też podnoszą komfort jazdy i pozwalają jeździć przez większość część roku.

4. pomiar mocy - wcale nie trzeba trenować, żeby pomiar mocy był przydatny. równostajna jazda mniej męczy i pozwala przejechać dłuższy dystans. a że pomiary stają się coraz tańsze i bardziej dostępne dla zwykłych ludzi, uważam, że to jest bardzo dobra inwestycja. no i dla autystów są dodatkowe cyferki do analizowania.

5. koła - każda opłacona recenzja kół zawiera fragment o tym, że koła X DOBŻE SIE KRENCOM. kręcenie to jest jedyne zadanie koła, więc trudno, żeby nie kręciło się dobrze xD zmiana z alumioniowych kół na sztywniejsze karbonowe jest odczuwalna, bo te sztywniejsze się tak bardzo nie uginają i każdy obrót korbą rozpędza nas bardziej. jeśli już ktoś ma karbonowe koła, raczej nie zmieniałbym na wyższy stożek, bo aerodynamika to oszustwo dla niedzielnego kolarza (o tym później). wyższy stożek to głównie fajniejszy wygląd.

6. elektryczne grupy napędów - uwielbiam to #!$%@?, że po zmianie na elektyczną grupę już się nie da wrócić do mechanicznej. to chyba mówią tylko ci, którzy muszą się dowartościowywać drogim sprzętem. otóż kultura pracy mechanicznych grup jest praktycznie taka sama jak elektrycznych. no i nie trzeba się martwić o baterię. za największym plusem eletrycznych grup, przynajmniej tych od shimano, jest ergonomia - dodatkowe przyciski na górze klamki to najdoskonalsze rozwiązanie w rowerze ogólnie, a sam kształt klamkomanetki ultegry poprzedniej generacji to ideał do naśladowania. tak czy siak najlepsza grupa jeśli chodzi o stosunek ceny do jakości do 105 na hydraulice i ekwiwalenty innych firm.

7. ilość biegów - shimano reklamuje swoje nowe grupy przede wszytskim 12 biegami z tyłu xD jaki jest plus większej ilości przełożeń? w bardzo specyficznej, więc też bardzo rzadkiej sytuacji, będziesz mógł dostosować bieg do swojej idealnej kadencji, a nie męczyć się z kadencją o dwa obroty więcej/ mniej. a czy dzięki temu pojedziesz szybciej? otóż nie. plus musisz zapłacić prawie dwa razy więcej niż za grupę z poprzedniej generacji (ok, dostajesz w tej wyższej cenie jeszcze lepsze hamulce).

8. pedały spd/ spd-sl - w zwykłych butach pojedziesz tak samo szybko jak w spd/ spd-sl. a jak ktoś sobie jeździ dla totalnej rekreacji to system z blokami to niepotrzebny wydatek i dyskomfort wpinania się i wypinania.

9. kierownica aero - powoli zaczynamy największe absurdy. płaska kierownica, żeby miała sens musi być idealnie dobrana do własnych preferencji. inaczej będzie niewygodna, a jakiekolwiek przestawienie do góry lub w dół sprawi, że zamiast być bardziej aerodynamiczna, będzie mniej aerodynamicznej o zwykłej kierownicy. poza tym płaską kierownicę łatwiej złamać z powodu jej kształtu, często są zaintegrowane z mostkiem i często mają wewnętrzne prowadzenie kabli (pozdroski dla właścicieli speców i canyonów #pdk ).

10. ceramiczne łożyska - czy trzeba to komentować? xD coś co daje absolutnie marginalne zyski, szybciej się zużywa i jest piekielnie drogie nie ma racji bytu w rowerze dla zwykłego śmiertelnika (często nie ma też racji bytu dla prosów).

Dodatkowo zajmijmy się ramą. Załóżmy, że macie dobrą grupę, ogólnie cały sprzęt jest ok i chcecie wymienić ramę. W takim wypadku wybierzcie taką, która wam się najbardziej podoba pod jednym warunkiem - support press fit. taki support daje większą gwarację, że rama jest zrobiona w przyzwoity sposób (dziura na support musi być równa). poza tym w ramach z takim supportem w jego okolicach można użyć więcej materiału co sprawia, że rama jest sztywniejsza i trwalsza.

Teraz jeszcze kwestia aero. Koła z wyższym stożkiem, aerodynamiczna rama czy nawet ta nieszczęsna kierownica - to wszystko oczywiście poprawia aerodynamikę. Ale poprawia w tak minimalnym stopniu, że dla kogoś kto nie potrafi ułożyć swojego ciała na rowerze w aerodynamicznej pozycji, wszystkie te bajery są bez sensu. Bo to nasze ciało jest czynnikiem, które obniża aerodynamikę.

#rower
Imfromalaska - Obecnie rynek rowerowy to jest jeden wielki żart, a pseudo dziennikarz...

źródło: comment_1634464979FzdaXy6hIE8Kb8mTOWjE8q.jpg

Pobierz
  • 40
Wystarczy że linki się rozciągną.


@sargento: ale to samo można powiedzieć o oponach - że jak będą zużyte, to będą bardziej podatne na przebicie. linki, jak inne części eksploatacyjne się wymienia co jakiś czas

@onionspirit: z punktu widzenia czystej efektywności nie ma absolutnie żadnej różnicy między zwykłymi butami a spd.
@Im_from_alaska: wg mnie promowany napęd 1X jest jak najbardziej słuszny, nawet na 1x7 da się dobrać tak tarcze, żeby się jeździło przyjemnie (w terenie nizinnym). Sam uważam, że inwestycja w narrow-wide 48T z przodu była jedną z moich bardziej udanych (i tańszych) inwestycji w rower.
@Im_from_alaska: Ja tylko odnośnie napędów 1x. Zmieniłem na 1x12z wielką obawą że mi po prostu braknie ale na szczęście jest ok chociaż na wypłaszczeniach 2x czy 3x dawał lepszy zestaw przełożeń. Dla mnie jedynym ale głównym negatywem napędów była ciągła potrzeba regulacji. Jak pojeździłem po kamieniach to przed każdą jazdą musiałem poprawiać przednią zmieniarkę. Może miałem wadliwy model może problem jeszcze gdzie indziej leżał ale nie wiem. Na nowym rowerze od
@CXLV: @micelangeloB: napędy x1 to zupełnie inna historia. Ale o co mi chodzi - zmiana z powiedzmy 11-28 z 11 tarczami na 11-28 z 12 tarczami nie absolutnie żadnego sensu. A chwalenie się tym i reklamowanie tego jako rewolucji to oszustwo w biały dzień.

@sargento: Mechaniczny napęd wystarczy regulować. Ja nie twierdzę, że di2 to gowno, wręcz przeciwnie. Ale jak ktoś ma ograniczony budżet, to mechaniczna grupa nie będzie
@micelangeloB: IMO napędy 1x to dobry kierunek, zwłaszcza na płaskie. Teraz Campy ma 13s, czyli prawie tyle ile ma efektywnie 2x bez krzyżowania łańcucha. Do gravela w następnym roku wjedzie na pewno Ekar albo elektryczny SRAM.

@Im_from_alaska:
bloki rowerowe to must-have dla kolarza, którzy ma trochę więcej mocy w kopycie
Dla mnie jedynym ale głównym negatywem napędów była ciągła potrzeba regulacji. Jak pojeździłem po kamieniach to przed każdą jazdą musiałem poprawiać przednią zmieniarkę.


@micelangeloB: Jaka grupa? Serio, czy im droższa tym bardziej wrażliwa? Ja z przodu mam tourneya, katuje ten rower jak tylko potrafię i z przednią przerzutką od nowości nie mam żadnych, problemów, normalnie zegarek.