Wpis z mikrobloga

Dość długie, ale moim zdaniem ciekawe informacje na temat „radykalnych” aspektów nowej konstrukcji Ferrari. Mattia wielokrotnie wspominał o tym, że idą na całość z nowym wozem, że nie zamierzają kombinować z jakimiś tam pierdołami tylko albo grubo, albo wcale.

Ferrari 674: Samochód na 2022 będzie miał "zaskakującą" (i bardziej radykalną) oś przednią

Samochody z 2022 roku będą miały nieco inny rozkład obciążenia aerodynamicznego w porównaniu z samochodami z 2021 roku: przednia oś będzie wytwarzać mniejszą siłę docisku w porównaniu z dotychczasową erą hybrydową, kompensując w kierunku docisków generowanych przez tylne elementy aerodynamiczne. Jednak według inżynierów to powierzchnia podłogi (w tym dyfuzor) zrobi prawdziwą różnicę: nowe podwozie będzie w stanie wygenerować około 65% całkowitego obciążenia aerodynamicznego. - Stabilna dupa jak w czasach dmuchanego dyfuzora? Vettel zapewne dałby plusa w tym wpisie…

Ferrari 674: nowa (agresywna) konfiguracja nosa i pull-rod w przednim układzie zawieszenia

Ze względu na nowy Regulamin, sezon 2022 będzie rokiem technicznej świeżości. Zespoły miały okazję rozważyć gruntowny refresh konfiguracji zawieszenia testując ją zarówno w tunelu aerodynamicznym, jak i na swoich symulatorach. Ferrari nie jest wyjątkiem. Włoski zespół pracuje nad swoim "Projektem 674" od jakiegoś czasu – jak twierdził Mattia Binotto,– inżynierowie mieli okazję przetestować wiele (jeśli nie wszystkie) rozwiązania przy użyciu przydzielonego czasu w tunelu aerodynamicznym. Wybrali najbardziej odważny dający potencjalnie największe korzyści.
Warto to dodać, bo myśląc o ferrari w kontekście radykalnych pomysłów każdy z nas ma mniejszą lub większą obawę, że one rodzą się na podstawie plam po espresso na obrusie czy tam innych bąbelkach w aperol spritz. Nie – w tym wypadku koncepcja jest podyktowana długą i żmudną pracą.

Ferrari przyjęło bardziej agresywny projekt nosa w swoim Projekcie 674 - w porównaniu do tego widzianego na manekinie FIA.

Decyzja wydaje się pewna, ale wciąż, ta wiedza to plotka z Formu1a.uno, Czy będzie to rozwiązanie w opozycji do innych zespołów? A może wszyscy planują podobne zmiany? Tylko tak na chłopski rozum, dlaczego? Czemu Binnoto nie szuka optimum w istniejących i wielokrotnie sprawdzonych rozwiązaniach a zmienia filozofie tak radykalnie? Już śpieszę z wyjaśnieniem:

- Jest to decyzja w dużej mierze podyktowana aerodynamiką: konfiguracja Pull-Rod pozwala na przekierowanie przepływu w kierunku dna samochodu i prosto do wlotów chłodzących, które również powinny być niższe, a wszystko to w połączeniu z bardziej zwartym tyłem dzięki chłodzącym "skrzelom" dozwolonym przez nowe przepisy. Jest to rozwiązanie zawieszenia makro, dyktowane „większym dobrem” Nawet jeżeli samo zawieszenie ma więcej minusów niż PUSH-ROD to w ostatecznym rozrachunku ma być korzystne dla całości jako koncepcji.

Konfiguracja przedniego zawieszenia Pull-Rod ma również inne zalety. Jest niżej pod względem rozkładu masy i wyważenia ze względu na umieszczenie wewnętrznych elementów zawieszenia w niższej pozycji, a tym samym obniżenie środka ciężkości samego samochodu.

**Oki, ale wiesz Raa_V, Gdyby to było takie magiczne to by wszyscy to robili od dawna. Pull-Rod zmniejszy skok w amortyzatorach nowych samochodów, będzie mniejszy zakres ustawień, sztywność, stabilność, przechyły! Czy może to zostać zrównoważone przez bardziej wydajny rozkład obciążenia?
- Chgw. Nie jestem Bogdan Saas by to przewidzieć.
Należy zadać sobie pytanie, czy wystarczająco mocno obniżając środek ciężkości samochodu, wpłynie pozytywne na zachowanie samochodu, co jest ważniejsze, czy nowa koncepcja oparta o dyfuzor po prostu nie zmienia układu priorytetów i zmieniła się hierarchia istotności.

Zarządzanie przednią osią będzie szczególnie ważne w sektorach o niskiej prędkości, gdzie ładunek będzie przesuwał się "do przodu", a samochody będą musiały być w stanie wykorzystać krawężniki, aby uzyskać cenny czas okrążenia. (tu przewagę ma Push-rod z większym, stabilniejszym skokiem)
Wręcz przeciwnie, przy wyższych prędkościach – przy naturalnym odpychaniu ładunku do tyłu – stabilność tyłu stanie się największym wymogiem w nowych samochodach. Przód będzie miał mniejsze znaczenie.

Na pewno istnieją pewne wyraźne priorytety, które samochody na 2022 r. będą musiały osiągnąć** Takie jak wyżej wspomniany rozkład obciążenia i wydajny system amortyzacji.
Już w 2012 roku Pat Fry opisał konfigurację przedniego zawieszenia Pull-Rod jako "pewną przewagę aerodynamiczną, ale także przewagę pod względem rozkładu masy".

Tym optymistycznym akcentem zostawiam Was z pytaniem. Czy to może być strzał w dziesiątkę? Czy może to być coś co robi różnice jak np. wspomniany wcześniej podwójny dyfuzor? A może Ferrari idzie za bardzo ostro na wielu frontach? Za dużo rzeczy może się nie udać?

Źródło. https://scuderiafans.com/how-the-ferrari-2022-will-change-all-the-rumors-about-674-project/ https://www.formu1a.uno/ferrari-674-2022-ce-una-sorpresa-allanteriore/ https://www.sportskeeda.com/f1/pullrod-vs-pushrod-suspension-which-is-preferred
https://it.motorsport.com/f1/news/f1-ferrari-superato-il-crash-test-frontale-omologato-il-telaio-2022/7014439/
reddit, twiter, zbiór różnych z stycznia 2022.

#f1 #f1pro #ferrari
Pobierz
źródło: comment_1641906979Y8yZEJgVhTbnFgpVhbySfy.jpg
  • 27
@chianski: jeszcze Mati obiecuje, że MGUh ciągnie równo od dołu, mocniej i dłuzej niz reszty a do twego:

CU „Będzie składać się z jednostki endotermicznej z innowacyjną konstrukcją komory spalania, zdefiniowaną na podstawie nowych specyfikacji paliwa, które zawierają 10% etanolu. Byłaby to uzasadniona ewolucja koncepcji „superszybkiego” z komorą wstępnego spalania, aby przyspieszyć czas propagacji płomienia, optymalizując spalanie powietrza"

to te 40KM mercdesa z Brazyli to będzie z 80 z tyłu :D
via Wykop Mobilny (Android)
  • 18
@Raa_V: wygląda to jak opcja atomowa, że strategia Ferrari nie ma ustępstw i albo wszystko albo nic i albo będą walczyć o majstra albo z Sauberem o punkty. Ciekawi mały zakres ustawień zawieszenia przy nowych oponach z większym profilem. Stare opony miały lepszą amortyzację ale były poza kontrolą zawieszenia, nowe opony będą znacznie gorsze pod tym względem ale da to możliwość lepszej kontroli auta poprzez dostrajanie zawieszenia, jak to będzie współpracować
@Raa_V: Widać W Ferrari chyba to lubią bo wracają do zawieszenia na którym się srogo przejechali(2012-2014) licząc że dogonią RedBulla. Pull Rody same w sobie działają jako elementy aerodynamiczne (zwłaszcza że zabanowano bargeboardy w środkowej części samochodu przed wlotami bocznymi które były elementami aero i kierującymi strugę z pushrodów) Pullrody na pewno z racji konstrukcji będą powodowały większą niestabilność przodu (Pushrody i jego pracę wspiera grawitacja bo ramię kierowane jest w
Pobierz
źródło: comment_1641916324NvFWTiDwda1DOAEkYsirhK.jpg
@Szlaufman: W kołach z felgami 13" to opony wykonywały sporą część pracy zawieszenia - to był też jeden z powodów dla którego pull rody z przodu nie działały. (McLaren i Ferrari się o tym przekonały). Samo zachowanie opon na tych felgach w zakrętach też nie pomagało, chodzi mi o ten efekt - https://www.youtube.com/watch?v=wmOC8QHND1k

Przy 18" amortyzacja opon będzie minimalna, masa resorowana większa i całe obciążenie będzie na zawieszeniu pewnie dlatego zespoły