Wpis z mikrobloga

via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
Ogólnie szukam sobie hobby i zastanawiam sie nad tym czy nie pisać silnika gry/gry xD kiedyś lubiłem grać w gry, mój ulubiony typ to sandbox z fajną immersywna i spójną rozgrywką jak Stalker(Lost Alpha), Minecraft (na modach, ale z wyczuciem), terraria(na dobrych modach), itd. No i jakoś tak doszedłem do momentu, że mnie one nudzą i teraz myślę, że zamiast grać może próbowałbym pisać jakieś mody do nich, co oznacza #!$%@? się z czymś niekoniecznie przyjemnym albo idąc w stronę ludzi którzy już mieli dość takiego #!$%@? się z rakiem i stworzyli własne indie gry.

Ale jestem antyfanem gamedevu, na studiach nawet liznąłem Unity i przez to zostałem jeszcze większym hejterem xD w sumie najbardziej to mnie w it interesuje trzymanie się mocnych paradygmatów i rozwijanie w nich i w ogólnie wytwarzaniu oprogramowania. Liznąłem więc C# (też poza unity), C++ ale mógłbym robić w Rust czy czymkolwiek, byle to miało rece i nogi i było czymś więcej niz baitem dla 10 latków którzy chcą tworzyć gry.

Teraz kończę studia (tylko obrona) i może będę szukał nowej pracy (w it) i mógłbym połączyć przyjemne z użytecznym i jakoś iść pod C++ czy C#.(z uwagi na największe doświadczenie z java SE to pewnie szczyt możliwości na teraz to coś w. Net, chociaż jak programowałem w takim algorytmicznym C++03 to szło mi bardzo dobrze w porownaniu z innymi) Ale też nie miałem za dużo do czynienia z takimi technicznymi aspektami, a wiem, że poważny silnik to będzie właśnie dbanie o szczegóły (a że studiuje/studiowałem infe to traktuje to poważnie).

I może ktoś już sie w takie cos bawi, ew pracuje w gamedev i miałby coś do powiedzenia na ten temat. Warto się w to #!$%@?ć?

#programowanie #cpp #gamedev #csharp #informatyka
  • 20
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@MamCieNaHita: no obecnie pracuje na 2/5 w czyms wyzszego poziomu niz nawet java, programowania nawet nie jest duzo. I mi zaczyna brakować takiego hobbistycznego programowania dls siebie czy na projekty do kursów xd
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@nietrolluje: no gardze gamedev, bo uważam ze wlasnie taka praca ci zabije miłość do gier, bedziesz implementować gowno mechaniki do gied wymyslone przez jakiegos randomka, pod populistyczna wizje glupiego gracza, zamiast robić cos fajnego.
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Passer93: granie w gry jak lol jest gorsze niz praca w gamedev, bo jestes jeszcze dalej od rozwoju gry i tylko patrzysz jak zmiany ida w zlym kierunku.

Gdyby nie niestabilny internet to bym gral tylko w csgo z gier tego typu i nigdy bym nie zainstalował lola jak bylem w gimnazjum xD

Edit: cs 1.6 powinno byc
@NewBlueSky: Aktualnie narzędzi jest tyle, że praktycznie każdą grę da się zrobić w każdym języku. Trudność w robieniu gry nie jest w samej implementacji, ale w złożoności procesu projektowania i umiejętności doprowadzenia czegoś do końca.
@Colos: próbowałem Ametysta i niby był spoko, ale jakoś mało się działo.
Tutaj w Bevy naprawdę widzę sporo np świetny silnik fizyki Rapier (dostępny osobno albo jako wtyczka do Bevy).

Jak coś więcej niż do indie gier to faktycznie Unreal. Ale takie projekciki mają być ciekawe, a nie ładne :-D
@lionbest: ja jestem fanem creative artu, wszystkich fizycznych zabaw interaktywnych i tak dalej, dlatego właśnie wygląda interesująco. Jak na niego wpadłem byłem skupiony na godocie, bo w nim widzę potencjał nawet komercyjny a jest dużo łatwijeszy i prostszy niż takie Unity czy Unreal, ale paradygmat ECS mi strasznie podchodzi. Tutaj jest mały przyjemny engine z fajnymi założeniami. Muszę do niego przysiąść trochę więcej.
@Colos: Przy dużej ilości elementów w grze to ECS nie ma alternatywy. Jego poprawne wykorzystanie wymaga trochę innego podejścia niż imperatywne programowanie, ale za to możliwości optymalizacji jest od groma.
Właśnie Ametyst czy Bevy bazuje na ECSie.
@lionbest: zdaję sobie sprawę. Swego czasu napisałem sobie mikro framework ECS w typescript — wiem, totalnie bez sensu, ale robiłem to na rozmowę rekrutacyjną, a chciałem mieć przy tym trochę zabawy.

No i napisanie gry slotowej wykorzystując ECS było dla mnie niezłą gimnastyką na początku. Za to stopień granulacji elementów w takim kodzie sporo wynagradza. Plus — no właśnie — optymalizacja w momencie gdy ma się dostępny multithreading, nie jakieś tam
@Colos: Na razie z czystej ciekawości. Jak uzbieram swój technologiczny stack do Rusta to może pomyśle o czymś więcej. Do Rusta brakuje mi graficznego środowiska dla embeded (np takie raspbbery), więc zastanawiałem się nad wykorzystaniem silnika do gier :-D generalnie imgui nie trawie, więc chciałem ogarnąć coś innego.
@NewBlueSky: nie sądzę, ale mamy tu już jednego Mirka, który pisze swój silnik (w zasadzie drugi, bo pierwszy zakończył na pewnym etapie - CLUSEK się to chyba nazywało?). Jeśli nie chcesz się babrać w silnikach i lubisz programować to może po prostu poszukaj jakiegoś frameworka, który ci zdejmie trochę nudnej roboty (w stylu renderowania obiektów, ogarniania kamery itp) ale zostawi pole do pokodowania? W Javie jest np Libgdx nie wiem co
@powaznyczlowiek:
Czuję się wywolany do tablicy, bo został poruszone moje silniki. (ʘʘ)

@NewBlueSky:
Jako, że miałem przyjemność pisać dwa silniki do gier to chciałem dorzucić tutaj w komentarzu swoje dwa grosze. Mam nadzieję, że trochę Ci to pomoże.

Ja mimo wszystko polecam zacząć od skorzystania z jakiegoś gotowego silnika (UE4, UE5, Unity lub Godot). Te silniki są ogólnie dobrze napisane, można zobaczyć jak to wszystko działa
@bilek993: dzięki za giga odpowiedź. Ogólnie zdaje sobie sprawę, że to dużo pracy, a póki co miałem "szczęście" do np unikania kursow z grafiki gdzie ludzie pisali własne renderery i nie mam doświadczenia z tymi technicznymi rzeczami. Ale po prostu czuje, że chciałbym tą pasje do gier zamienić w coś podobnego ale znowu lepszego niż tworzenie gier, bo chce być bliżej kodu niż okienkowego klikania, a Unity i tamten edytor C#