Wpis z mikrobloga

TLDR: Zrobiłem mapkę z korektą granic powiatów dla województwa dolnośląskiego.

Wspominałem kiedyś jeszcze na starym koncie że potrzebna jest dwustopniowa reforma administracji publicznej tj. najpierw korekta podziału administracyjnego, źródeł finansowania samorządów, a później administracji zespolonej, w szczególności służb mundurowych. No i możecie nie wiedzieć, mam takie specyficzne hobby, można powiedzieć jak kanał gdzie zaczyna się wojsko, to i ja siedzę w tematyce służb tyle że cywilnych, w szczególności ich organizacji i metod zarządzania, mniej pracy operacyjnej bo znalezienie różnych instrukcji takowej pracy nie jest łatwe, a i jak wiadomo instrukcje często nijak się mają do tego co w życiu. No ale siedzę i kiedyś ta chęć zrozumienia organizacji początkowo tylko policji przerodziła się w chęć zrozumienia funkcjonowania podziału terytorialnego, więc i w to mocno się zgłębiłem, czytałem sobie różne opracowania, dyskusje przeróżne od kucowskiego przenoszenia stolicy do #lodz do różnych analiz potencjałów gospodarczych miast powiatowych. Czytałem również jakie podziały administracyjne stosowane są na świecie u naszych sąsiadów. Przerodziło się to w tworzenie mapek, różnych konceptów, hobby bardzo frustrujące, bo te twory na nic się zdały, w pzestrzeni publicznej nawet na te tematy nie toczy się debata więc po co się produkować.

Poniżej zamieszczam jeden z konceptów polegający na ograniczeniu liczby powiatów przy zachowaniu obecnej struktury województw. Jak widać zdecydowałem się na likwidację powiatu wrocławskiego. Zrobiłem to z tego względu iż koncepcja ta zakłada funkcjonowanie dużych metropolii niejako samych dla siebie, a znaczy to tyle że nie muszą one spełniać roli administracyjnych dla ościennych miejscowości, bo swoim rozmiarem, ofertą kulturalną edukacyjną i ekonomiczną i tak będą te miasta dobrze się rozwijać. Koncepcja ta zakłada również przeniesienie takich funkcji gminy jak transport zbiorowy, wydawanie dowodów tożsamości, gospodarka odpadami itd. do powiatu, przy zastrzeżeniu że zlikwidujemy starostwa czyli takie jakby delegatury urzędu powiatowego w terenie i urząd powiatowy będzie funkcjonował tylko gminie będącej stolicą powiatu napędzając jej rozwój, a także poprzez rozwój transportu publicznego, hamując wykluczenie komunikacyjne.

Nie produkuje się więcej bo nie wiem na ile temat jest interesujący, po reakcji znajomych wiem że raczej mało ( ͡° ͜ʖ ͡°)- ale oczywiście chętnych zapraszam do dyskusji.

#mapporn #polska #wroclaw
Pobierz c.....a - TLDR: Zrobiłem mapkę z korektą granic powiatów dla województwa dolnośląskie...
źródło: comment_1645281357abmQfLq9zroAqDgJWNHX6M.jpg
  • 6
Dobrze widzę, że powiat górowski podzieliłeś na dwie części - gminy Góra i Niechlów do głogowskiego, Jemielno i Wąsosz do Wołowa?

Historycznie i ekonomicznie miałoby to jakiś sens, natomiast społeczenie to byłby wyrok śmierci dla tych okolic. Nie to, żeby teraz było specjalnie lepiej, ale taki podział spowodowałby kompletną marginalizację tych gmin. Chyba, że KGHM znalazłby coś "grubego" w okolicy (złoże Kulów-Luboszyce to na razie coś pisanego palcem po wodzie).
@user48736353001: No tak, ale taka też była niejako koncepcja, Głogów ośrodkiem rozwoju dla całego powatu polkowickiego niechowa i Góry, a Lubin dla całego powiatu wołowskiego, Środy, Jemialna i Wąsocza, ja wiem że wydawać się to może cięciem drastycznym ale w tym wypadku bardzo mocno by trzeba stawiać na funkcjonowanie powiatowej komunikacji publicznej, myślę że te gminy ożyłyby mocno zasilone częścią z dochodowego jeśli by ch mieszkańcy mogli dojeżdżać do pracy, a
@czopek_bezpieczenstwa: Na "papierze" to ma sens, jak najbardziej, jest jeszcze jednak czynnik ludzki ( ͡° ͜ʖ ͡°)

W tym momencie, kto ma dojeżdzać do pracy (do Głogowa, Leszna czy Lubina) jakoś sobie radzi. Znając mentalność mieszkańców tamtych okolic oraz historię, jak byli oni traktowani przez władze wojewódzkie, to absolutnie nie uwierzę w to, że "ekstra" kasa pozwoli na rozwój, chociażby komunikacji publicznej, o której wspominasz.

Po pierwsze,
@user48736353001: A zapodaj, kwestia uprawnień województw również jest tu ciekawa bo powinni się oni skupiać całkowicie na rozwoju regionu jako całości, transport kolejowy, główne drogi oferta edukacyjna uczelni wyższych, takie sprawy. Genralnie im więcej władzy bliżej ludzi tym lepiej.
@czopek_bezpieczenstwa: nie chce mi się czytać całości, ale wiem że powiat wrocławski to debilizm do kwadratu. Nie po to się wynoszę z Wrocławia, żeby załatwiać sprawy... we Wrocławiu. Ja #!$%@?ę wydział komunikacji, starostwo powiatowe przy Pułaskiego w samym centrum #!$%@? korków. Czemu w innych powiatach mogą jechać do Trzebnicy lub Środy śląskiej a ja muszę cisnąć co centrum Wrocławia? Nie chciałbym mieć rejestracji DWR, ale jak mam jechać na Pułaskiego po