Wpis z mikrobloga

elo, jestem świeżynka w temacie f1, wczoraj sobie odpaliłem i zastanawiam się - taki lockup koła jak wczoraj miał Max, to wina kierowcy czy konstruktorzy czegoś nie dopatrzyli? czy po prostu shit happens?
#f1
  • 10
@mandigal: Ogólnie to złożony temat.

Od strony konstruktorów:

Bolid to skomplikowana maszyna - same hamulce wymagają hamowania z odpowiednią siłą zależną od docisku, jeżeli docisk spada równomiernie z utratą prędkości to jest kierowcy łatwiej, ale umiejętności i tak posiadać musi. Jeżeli docisk jest niestabilny jak np. w przypadku morświnowania to bolid może łatwo stracić przyczepność i dojść np. do lock up.
Dochodzi też kwestia np. wiatru (warunki zmienne, stałe, jak mocny?)
@lysowsky: J.w. pisałem

3 główne cechy bolid mają znaczenie na każdym hamowaniu - docisk aerodynamiczny, temp hamulcy i temp ogumienia.

Wszystkie 3 parametry kontroluje kierowca swoją jazdą.

Aero - kwestia prędkośći
temp. hamulcy - prędkość na prostych oraz siła hamowania na zakrętach
Temp. opon - płynna/agresywna jazda, docisk, prędkość z jaką pokonują zakręty.

Więc najczęściej blokują koła, bo robią divebombę (opóźnione hamowanie) i nie zmieszczą się z tym hamowaniem przed krytycznym