Wpis z mikrobloga

OSTRZEŻENIE: DŁUGI POST!

Dodaję jeszcze raz, bo nie otagowałem #f1 a po jakimś czasie nie mogłem już edytować.
Obserwując tag #retrof1 niejednokrotnie myślałem, że jest tam sporo fajnych treści, więc fajnie też będzie dorzucić co nieco od siebie.

Tak więc ten wpis może być wstępem do dłuższej serii, jeżeli będą chętni do czytania tego.
Nie przedłużając, nie widziałem nigdzie wpisów na temat tego, co było przed właściwą F1 i co doprowadziło do jej powstania, więc zaczynamy!
Lecimy rok po roku, od 1894 do 1950, jednak postaram się podzielić to na kilka oddzielnych postów.
Zaznaczam też, że wszystkie fakty biorę z książki „Formuła 1” od PWN, i mogą być one luźno przerobione i skrócone tak, by łatwiej się je czytało, dodatkowo staram się szukać i dodawać trochę informacji znalezionych w internecie.

1894 – coś, co można uznać za początki wyścigów samochodowych – wyścig z Paryża do Rouen (z przerwą na lunch), brało w nim udział 21 kierowców, każdy z nich jechał z mechanikiem. Nagroda za wygranie wyścigu wynosiła 5000 franków.
Wyścig wygrał Hrabia de Dion, jednak to nie jemu przypadła nagroda, gdyż jechał bez mechanika, tak więc tak naprawdę wygrał Georges Lemaitre z Peugeota.

1895 – wyścigi zyskują coraz większą popularność, w wyścigu Paryż – Bordeaux – Paryż wygrywa Emile Levassor jednak Panhard, którym się ścigał, miał dwa siedzenia, podczas gdy regulamin nakazywał cztery.

1896 – odbywa się wyścig Paryż – Marsylia – Paryż na trasie ponad 1600 kilometrów organizowany przez automobilklub francuski.

1898 – w wyniku wypadku na trasie Paryż – Nicea ginie Markiz de Montaignac. Sposób, w jaki zginął, może się wydawać kuriozalny, stracił kontrolę nad swoim pojazdem gdy machał do jednego, z którego rywali wyprzedzał. Zmarł 3 godziny po wypadku.

1899 – Gordon Bennett organizuje wyścig znany później pod nazwą Puchar Gordona Bennetta; w wyścigu biorą udział drużyny narodowe złożone z maksimum 3 kierowców, którzy prowadzą samochód zbudowany w ich kraju.
Łącznie w Europie odbywa się 30 wyścigów.

1900 – Odbywa się pierwsza edycja Pucharu G.B. na trasie Paryż – Lyon, w której zwycięża załoga z Francji. Fernand Charon z Panharda wjeżdża na metę jako pierwszy, osiągając zawrotną średnią prędkość – 62,15 km/h
W tym roku odbywa się 17 wyścigów.

1901 – po pierwszej ofierze śmiertelnej wśród kierowców nadszedł niestety czas na pierwszą ofiarę wśród kibiców – życie traci chłopak, który wyszedł na trasę, by obserwować zawodników z bliska. Niestety, zginął, wpadając pod koła samochodu. Po tym incydencie rząd Francji zakazuje wyścigów, jednak szybko wycofał się z tej decyzji.
Odbywa się 9 wyścigów – 5 na trasach we Francji, 2 na trasach niemieckich (tak naprawdę to 1 wyścig, jednak trasa jednego z nich przebiegała przez Niemcy), 2 na Włoskich, jeden w Belgii

1903 – odbywa się wyścig Paryż – Madryt, zostaje on jednak przerwany w Bordeaux przez ilość wypadków, w których udział brali zarówno zawodnicy, jak i widzowie. Zginęło 3 zawodników, w innych wypadkach wzięło udział 9 zawodników. Ze 176 zawodników „tylko” 99 ukończyło wyścig.

1904 – W Pucharze Gordona Bennetta z metą w Hamburgu bierze udział 6 drużyn narodowych, wygrywa Leon Thery z Francji w samochodzie Richard-Brasier.
Powstaje AIACR, obecnie FIA.

1905 – W tym roku odbywa się ostatnia edycja Pucharu Gordona Bennetta, będąca tym samym końcem wyścigów międzymiastowych, po raz kolejny wygrywa Leon Thery, a wyścig ten zostaje zastąpiony Grand Prix Francji.
1906 – Odbywa się pierwsze GP Francji na drogach publicznych wokół miasteczka Le Mans. Jedno okrążenie liczyło 104,6 km, a zwycięzcą został węgier Ferenc Szisz z Renault. Średnia prędkość wyniosła 101,21 km/h a wyścig trwał 12h 14min i 7sek.
Odbywa się również wyścig na Kubie, na Isle of Man, oraz inne w innych miejscach Europy.
Wyścig ukończyło 11 kierowców, 21 go nie ukończyło, a 2 zostało niedopuszczonych do startu.
Ad — Pierwszym wyścigiem pod nazwą GP było tak naprawdę GP Pau w 1901 roku, jednak to francuskie GP z 1906 roku było pierwszym prawdziwie międzynarodowym wyścigiem z nazwą „Grand Prix”

1907 – będący na drugim miejscu w roku poprzednim podczas GP Francji Felice Nazzaro, wygrywa w roku 1907. Ferenc Szisz, zwycięzca z roku poprzedniego zajmuje 2. miejsce. Wyścig kończy 17 kierowców, spośród 40 zgłoszonych.
Ponadto, miejsce ma otwarcie pierwszego toru wyścigowego w Wielkiej Brytanii. Trasa w Brooklands będąca owalem mierzy 4,453 km.
Oprócz tego do państw, które wcześniej organizowały wyścigi, dochodzi Rosja, z wyścigiem na trasie Moskwa – St. Petersburg.

1908 – odbywa się pierwszy wyścig o GP Usa w Savannah na torze o długości 40,44 km. Zwycięża Louis Wagner, drugi jest Victor Hemery, który wygrał również wyścig w Rosji, trzeci był Felice Nazzaro.
GP Francji na torze Dieppe wygrywa Christian Lautenschlager z Mercedesa.
Łącznie odbywa się 13 wyścigów, w których dominują Włosi oraz Francuzi.

1910 – odbywa się 9 wyścigów, nie tylko w Europie; 3 w Stanach Zjednoczonych – na Long Island, w Savannah i Santa Monica, 2 we Włoszech w Madonie, 2 we Francji w Voiturette, oraz po jednym w Belgii, oraz w Hiszpanii, odpowiednio w Ostende i Mataro.

1911 – Odbywa się pierwszy wyścig Indianapolis 500, wygrywa Ray Harroun inkasując przy tym 14250 dolarów, ponadto w USA odbywają się 2 wyścigi, na wcześniej wspomnianej trasie w Savannah, a wyścig na torze Le Mans wygrywa Victor Hemery.

1912 – wyścigi znowu odbywają się w Europie i Stanach Zjednoczonych, w GP Francji na torze Le Mans wygrywa Jules Goux, a w II edycji Indy 500 wygrywa załoga Joe Dawson/Don Herr.

1913 – w tym roku odbyło się 13 wyścigów na dwóch kontynentach. Sezon zdominowali kierowcy z Francji – 3 wyścigi wygrał Georges Boillot, w Indianapolis Jules Goux, w XIII GP Francji w Amiens wygrał właśnie Boillot, w III GP Francji na Le Mans Paul Bablot, i po raz kolejny na Le Mans jednak w wyścigu nazywanym Coupe de la Sarthe wygrał Jean Porporato

Ad 2 – jeżeli ktoś się gubi w GP Francji, to już spieszę z wyjaśnieniami. We Francji odbywały się dwa wyścigi pod nazwą GP. Do 1913 roku odbyło się 13 wyścigów o GP Francji, jak i 3 wyścigi o GP Francji pod nazwą Grand Prix de France. W 1913 roku odbyło się zarówno jedno jak i drugie GP, przy czym to GP mające więcej edycji odbywało się w różnych miastach, takich jak Lyon, Amiens, Bordeaux, Marsylia itp., a drugie GP Francji odbywało się tylko na torze Le Mans i do 1913 roku odbyły się tam 3 wyścigi.

W tym wpisie to by było na tyle, dajcie znać, czy chcecie tego więcej, ewentualnie co mogę dodać, poprawić we wpisach, i co mogę pomijać no i jaka jest optymalna ilość sezonów. Wszystko po to, żeby dobrze się to czytało, bez zamęczania się.

Jeżeli pojawią się jakieś błędy, to przepraszam, jest dużo ciekawych treści, staram się je wszystkie zebrać do kupy, więc przez ich ilość takowe błędy mogą się zdarzyć, po prostu piszcie, jak coś wyłapiecie.

#retrof1
#f1
  • 1