Wpis z mikrobloga

*PRZED F1 - LATA 1924-1933*

1924 - Alfa Romeo prezentuje model P2 wzorowany na Fiacie; samochody Alfy otrzymują znaczek czterolistnej koniczyny.
We Francji otwarto dwa nowe tory — w Montlhery koło Paryża, i Miramas koło Marsylii.
W GP Francji na torze w Lyon wygrywa Giuseppe Campari, w GP Włoch na Monzy wygrywa Antonio Ascari — zbieżność nazwisk nieprzypadkowa, był on ojcem Alberto Ascariego.
Regulacje techniczne pozostały niezmienione względem roku poprzedniego (AIACR — poj. silnika - 2.0L, AAA (American Automobile Association) - 183 cale sześcienne = 2.0L).
Na 22 wyścigi na całym świecie 14 z nich odbywa się we Włoszech.

1925 - Zakaz startów z mechanikiem na drugim fotelu.
Odbywa się pierwsze GP Belgii na torze Spa-Francorchamps (nitka będzie w komentarzu) - wygrywa Antonio Ascari. Nitka ta pozostaje niemalże niezmieniona do roku 1978.
W tym samym roku w wyścigu o GP Francji ginie wspomniany Antonio Ascari. Podczas skrętu w lewo wpada w drewniane ogrodzenie, a jego noga zostaje niemalże odcięta. Niestety, pomoc medyczna zjawiła się za późno, a kierowca zmarł w karetce w wieku 36 lat. Alfa Romeo wycofała swoje auta z wyścigu a zwycięzcy Robert Benoist i Albert Divo złożyli wieńce za wygraną w miejsu tragicznego wypadku.
Ponadto po raz pierwszy wprowadzono coś na zasadzie mistrzostw. W styczniu 1925 r. automobilklub włoski zaproponował organizację mistrzostw do roku 1930. Można powiedzieć, że odbywały się tylko mistrzostwa konstruktorów. Liczone były tylko 4 wyścigi — Indy 500 oraz w kolejności GP Belgii, Francji i Włoch, a najlepszą ekipą okazała się Alfa Romeo.

1926 - AIACR z obawy o bezpieczeństwo, zmienia regulacje techniczne — maksymalna pojemność silników może wynosić 1.5L. Waga minimalna również ulega zmianie na 600 kg z 650 kg. AAA przyjmuje te same regulacje.
W mistrzostwach liczących tym razem 5 wyścigów wygrywa Bugatti. Poza oficjalnymi wyścigami odbywa się 30 innych wyścigów.
Niewątpliwie dziwnym wyścigiem, był wyścig o GP Francji na torze Miramas. Na starcie stanęły 3 auta, a na mecie melduje się... tylko jeden zawodnik. Jest nim Jules Goux i oczywiście zwycięża.

1927 - Samochody nie muszą już mieć dwóch siedzeń, a więc auta stają się węższe.
W trakcie wyścigu o GP Włoch zostaje przełamana bariera średniej prędkości 100 km/h, a zawodnikiem, który ją przekracza jest Robert Benoist.
Ten sam pan wygrywa trzy z czterech pozostałych wyścigów GP — we Francji, Hiszpanii i w Wielkiej Brytanii na torze Brooklands.
Najlepszym zespołem zostaje Delage, a było to spowodowane tym, że producent, którym był Louis Delage zainwestował 36000 funtów w swoje auta wyścigowe.
1928 - Nadciąga kolejny kryzys, a zainteresowanie inwestorów spada, w związku z tym AIACR znosi ograniczenie pojemności silnika. W europejskich wyścigach znowu dominuje Bugatti, oprócz jednego — GP Niemiec, w którym wygrywa Mercedes.
Odbywają się ponadto wyścigi w ciekawych miejscach — stolicy Libii oraz w stolicy Tunezji. Nie były to co prawda aż tak ważne wyścigi, jednak uważam, że warto o nich wspomnieć.
Warto też wspomnieć o wypadku, który wydarzył się podczas GP Włoch i można go uznać, za jeden z najstraszniejszych obok tego, który wydarzył się w 1955 roku w Le Mans. Emilio Materassi wypadł z drogi przy prędkości 200 km/h. Nie trzeba chyba dodawać, że oprócz 22 osób, zginął również sam kierowca.
Wspomnę tu też o pierwszej kobiecie, która wzięła udział w wyścigu. Była nią pochodząca z Czechosłowacji Elisa Junkova.
W tym roku nie odbyły się mistrzostwa konstruktorów.

1929 - Odbywa się pierwsze w historii GP Monako, a jego zwycięzcą został William Grover-Williams w Bugatti Type 35B. Ze względu na tragiczny wypadek w roku poprzednim nie odbyło się GP Włoch, ale również GP Wielkiej Brytanii oraz GP Belgii, niestety nie mogę znaleźć informacji, jaki był tego powód.
W GP Niemiec oraz GP Hiszpanii wygrywa legendarny Louis Chiron z Bugatti.
No i dochodzi kolejne ciekawe miejsce, w którym odbywa się wyścig, jest to Algieria, a konkretnie w jej stolicy.
Jeżeli chodzi o mistrzostwa konstruktorów, to w tym roku również się one nie odbyły, a było to spowodowane brakiem regulacji ze strony AIACR, zawody były rozgrywane w formule open.

1930 - Warto zwrócić uwagę na ten sezon. Wyścigi w Europie dalej nie podlegały żadnym regulacjom, a AAA porzuciła europejskie regulacje, a w zamian wprowadziła własne, nazywane "formula junk". Maksymalna pojemność silnika mogła wynosić 366 cali sześciennych (6.0L). Do grona "ciekawych" organizatorów dołącza Czechosłowacja oraz... Polska. Tak, Polska miała swój wyścig, ba, nawet wygrał go Polak — Henryk Liefeldt, jednak studząc entuzjazm, odbywał się on we Lwowie, i fakt, obecnie są to tereny Ukrainy, jednak możemy trzymać się tego, że ówcześnie był on rozgrywany w Polsce ( ͡° ͜ʖ ͡°). Nitkę też wrzucę w komentarzach. Co ciekawe, to nie koniec polskich akcentów, w GP Francji na torze w Pau, startował hrabia Stanisław Czaykowski i ukończył go na 4. pozycji. Wystartował łącznie w 7 wyścigach - 3 w roku 1930 i 4 w roku 1933, warto wspomnieć o tym, że wygrał on British Empire Trophy w 1933 roku na torze Brooklands, i do roku 1970 był jedynym kierowcą spoza Wielkiej Brytanii, który wygrał ten wyścig. Ponadto zwyciężył w GP Casablanki w 1931 roku, był drugi w Dieppe i Comminges, trzeci w Marne, Monzy i Brignoles. W 1932 roku był drugi w Prowansji, Casablance i Nimes. Był jednym z trzech kierowców, którzy zginęli podczas GP Monzy w 1933 roku obok Baconina Borzacchiniego oraz Giuseppe Campariego.

1931 - Odbywają się Mistrzostwa Europy AIACR, tym razem dla kierowców. Składają się one z trzech wyścigów (Włochy, Francja, Belgia), odbywają się również inne GP niezaliczane do mistrzostw.
Zwycięzcą mistrzostw został Ferdinando Minoia.

1932 - Odbywa się druga edycja Mistrzostw Europy, znów licząca 3 wyścigi. „Dominuje” je Tazio Nuvolari wygrywając 2 z 3 wyścigów (Włochy, Francja), w Niemczech wygrywa niemiec Rudolf Caracciola. Wśród konstruktorów, najlepsza okazuje się Alfa Romeo. Czas wyścigów zostaje ograniczony i może wynosić od 5 do 10 godzin.

1933 - Sezon ten był ostatnim sezonem z obecnymi regulacjami (bądź ich brakiem ( ͡° ͜ʖ ͡°)) przed wprowadzeniem nowych reguł w następnym sezonie. Nie odbyły się ani mistrzostwa kierowców, ani konstruktorów, jednak rozegrano 6 GP + 1 wyścig Indy 500. Sezon zdominowali Włosi, 4 z 7 wyścigów wygrali kierowcy z tego kraju.

Kończąc ten wpis, streszczenie 10 sezonów, zajmuje mi co najmniej 2-3 godziny, jednak jeżeli brakuje wam jakichś faktów, albo trochę bardziej szczegółowych opisów, piszcie śmiało, jeżeli będzie trzeba, będę starał się dorzucać więcej faktów, pytanie jednak, czy wraz z większą ilością faktów te wpisy nie staną się trudniejsze do czytania.
Standardowo, jeżeli pojawią się jakieś błędy czy nieścisłości, też piszcie.

Miłej nocy życzę ( )

#retrof1
#f1
  • 6