Wpis z mikrobloga

Krakowski rodzynek - autobus MAN SG242
Pierwszy fabrycznie nowy autobus po upadku PRL zakupiony poza obszarem demoludów. Pierwszy powiew zachodu jeżeli chodzi o komunikacje miejską w nowo powstałej III RP

MPK Kraków nie zdecydowało się na zakup kolejnych egzemplarzy ze względu na tylko 3 pary drzwi w tym modelu. Sam koncern MAN był bardziej zainteresowany wymianą taboru we wschodnich Niemczech, które po zjednoczeniu stały się dla niego ogromnym rynkiem zbytu, niż modernizowaniem sowich autobusów specjalnie dla Krakowa. Ostatecznie wybrano szwedzką Scanie

Sam Maniuś przez 21 lat dzielnie służył, rozwożąc pasażerów po stolicy Małopolski, będąc niemym świadkiem zmian, jakie zaszły w krakowskiej komunikacji miejskiej przez dwie dekady. Zmieniły się tramwaje i autobusy kursujące po Krakowie zmieniła się okolica Dworca Głównego, skąd przed dwudziestu laty wyruszał jeszcze młodziutki MAN w trasę na nieistniejącej już linii numer 119, do której przez dłuższy czas był przypisany (1992 do 1999).

Gdy wiosną 1992 roku MAN SG242 rozpoczynał eksploatację na ulicach Krakowa, był najnowocześniejszym autobusem kursującym w tej części Europy. Został wycofany ze służby we wrześniu 2013, kiedy to po raz ostatni zjechał do zajezdni w pełni sprawny. Zasilił bogate zbiory zabytkowego taboru krakowskiego MPK.

Obecnie można go spotkać na Krakowskiej Linii Muzealnej, która to kursuje w okresach wakacyjnych

#ciekawostki #krakow #historia #komunikacjamiejska #mpkkrakow #autobusy #transport
Pobierz
źródło: comment_16593506233lUKwLImg2BowkEVNLQYRq.jpg
  • 1