Wpis z mikrobloga

Od miesięcy walczę z zarządca nieruchomości - parkingu wielopoziomowego na osiedlu w którym mam miejsce postojowe o montaż podlicznika i gniazdka. Rozważałem zakup hybrydy plug in albo elektryka. Już prawie zakończyłem temat sukcesem. W tym tygodniu ma wszystko działać, ale dziś przyszedł nowy cennik od tauronu. 2,16 zł netto/kWh, nie licząc pozostałych opłat. Wychodzi na to że średni koszt przejechania na prądzie to ok 60 zł/100km czyli przy aktualnych cenach benzyny porównywalnie z samochodem spalającym 10l...

#motoryzacja #ev #samochody
  • 18
@dzem_z_rzodkiewki: Jaki 200KM silnik spala 6l w mieście? Może jakiś diesel albo hybryda.

A elektryki nie konkurowały cenowo? Przecież to był główny selling point elektryków motywujący do "zainwestowania" większej kwoty w elektryka w zamian za niższy koszty użytkowania. Przy poprzedniej stawce czyli 0,52kwh zł netto, koszt przejechania 100km wynosił ok 13 zł. I był bezkonkurencyjny. Teraz ekonomiczna motywacja wygasa, co cofnie rynek ev o kilka latek.
@heartbrakerr: a po co mi auto wyłącznie do miasta? w cyklu mieszanym ma 6L
Do roboty 7km * 400 = 2800km rocznie, do sklepów i inne bambetle max 1000km rocznie, tyle co po miescie robie to w tydzien w jedne wakacje zrobiłem tyle samo ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Selling point jest taki że jak sobie dobrze spreparujesz dane to wszystko ci wyjdzie, a jak ja podstawie moje
@heartbrakerr: właściciele aut z LPG się śmieją, bo mają zarówno ekonomicznie jak i najbardziej ekologicznie. V6 300KM, 15l/100km LPG, dalej taniej niż z nowymi cenami energii elektrycznej xD I nie kopcą z komina jak energia z węgla
@heartbrakerr: w paliwie masz podatek drogowy, większą akcyzę i inne koszta utrzymania infrastruktury dróg, w prądzie tego nie ma, więc było logiczne że z czasem sens ekonomiczny takiej zabawki będzie mniejszy, teściowa kupiła EQC, przez ostatni rok była zachwycona, jazda za darmo i 400km pod nogą, ostatnio też dostała nową taryfę na swoją prywatną ładowarkę pod firmą, obecnie EQC jest do sprzedaży xD
@heartbrakerr: niestety, sam miałem w planach kupić coś na miasto elektrycznego w stylu leafa, ale cena energii w europie już w zeszłym roku zaczęły rosnąć do poziomu 0.20USD/kwh, stare ceny energii były nie do utrzymania przy obecnej sytuacji geopolitycznej, wojna dołożyła swoje 5 groszy, całkowicie znika sens hybryd typu plug-in lub auta całkowicie elektrycznego, standardowa hybryda okazuje się w obecnej sytuacji najlepszym rozwiązaniem do miasta, miałem oko na lexus NX300h nawet
@Volmyr: ten lex spoko, ja myślałem o maździe cx60. Chociaż gdybym teraz wymieniał to pewnie by to był mokry sen taksówkarza czyli corolla 1.8 hybryda + lpg :d, która i tak podrożała o 30k w ciągu roku. Ale nigdy nie prowadziłem tych aut więc to takie teoretyzowanie.
@heartbrakerr: nie ma i nie miało, sam chciałem kupić plug-ina, ale pomijając cenę zakupu, która nie ma szans się zwrócić przy normalnej miejskiej jeździe, to jedyny sens zakupu elektryka/plug-ina jest gdy ma się odpowiednią ilość PV pokrywającą jego zużycie.
Elektryki nigdy cenowo nie konkurowały z pojazdem spalinowym

@heartbrakerr: Na ten moment 11.000km rocznie = 110x6Lx6zł = 4000zł . W 10 lat nawet nie przepale na to ile bym musiał dołożyć do pakietu skóry i lepszego napędu w superbie a co dopiero kupno elektryka


@dzem_z_rzodkiewki: to troche jakbym slyszal, ze tv kupiony na raty jest tanszy od tego za gotowke. Ile wyniesie w ciagu 10 lat serwis auta?
Dla mnie
podstawową wersję elektrycznego auta które będzie o 100.000zł droższe


@dzem_z_rzodkiewki: chetni na zakup BMW sie z tym stwierdzeniem nie zgadza (elektryczne nawet wychodza taniej), ba chyba kazdy kto jest na kupnie nie "jak najtaniej" lub czegoś mocniejszego niz 200 koni. No, ale to tak jak juz bylo stwierdzone wyzej, granie danymi pod teze.