Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 9/???
#hobby #ciekawostki #samoloty #lotnictwo
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny

North American F-107

F-107 był pretendentem North American Aviation w konkursie projektowym dla USAF w latach 50-tych XX wieku na taktyczny samolot myśliwsko-bombowy. Bazował on na istniejącym F-100 Super Sabre, lecz posiadał szereg udoskonaleń jak i nietypowych rozwiązań z których najbardziej charakterystyczny był wlot powietrza zanjdujący się na grzbiecie kadłuba. Kanał wlotu posiadał zmienną powierzchnię przepustu (variable-area inlet duct – VAID) co pozwalało na regulowanie ilości powietrza jaka dostawała się do silnika. Nietypowe umiejscowienie było wymuszone wymogiem USAF do przenoszenia przez samolot broni nuklearnej. System VAID okazał się bardzo efektywny i znalazł zastosowanie w późniejszych projektach jak np. A-5 Vigilante, XB-70 Valkyrie i XF-108 Rapier. Oprócz nietypowego wlotu powietrza posiadał w pełni ruchomy statecznik pionowy oraz zautomatyzowany system kontroli lotu, który umożliwiał m.in. wykonanywanie przechyłów przy prędkościach ponaddźwiękowych z użyciem spoilerów. Trzeciego listopada 1956 roku podczas testów osiągnął prędkość wynoszącą Mach 2. Ostatecznie przegrał na rzecz Republic F-105 Thunderchief. Dwa z trzech zbudowanych egzemplarzy istnieją do dzisiaj i można jest zobaczyć na wystawach muzealnych w National Museum of the United States Air Force oraz Pima Air and Space Museum.

Podstawowe dane techniczne (F-107A):

Załoga: 1
Długość: 18.85m
Rozpiętość skrzydeł: 11.15m
Wysokość: 5.89m
Powierzchnia nośna: 35m2
Masa własna (pusty): 10295kg
MTOW: 18841kg
Napęd: 1x Pratt & Whitney YJ75-P-9 - 109kN (11114.9kg) ciągu
Vmax: Mach 2
Prędkość przelotowa: 2084km/h / 1125kn
Zasięg: 3885km / 2109nmi
Pułap: 16220m / 53200ft
Pobierz
źródło: comment_1663909360HyGGVbZDux35tpnUDOSlJu.jpg
  • 8