Aktywne Wpisy
chalka_56 +174
O co chodzi ze spamowaniem Polexit na czacie? Czy naprawdę Polacy są aż tak ograniczeni?
#kanalzero
#kanalzero
Deathspeace +60
#kanalzero Dlaczego tam nie ma żadnego ekologa który powie jasno że jeżeli zielony ład nie zostanie wprowadzony to rolnicy za 30 lat będą mogli hodować co najwyżej daktyle? Sami narzekają co rok na suszę #!$%@?
Piper PA-42 Cheyenne
W późnych latach 70 XX wieku Piper Aircraft chciało uniknąć projektowania odrzutowca biznesowego, który konkurowałby z modelem Citation od Cessny. Postanowiono zrewidować istniejący model PA-31T Cheyenne (sam w sobie był on turbośmigłową wersją rozwojową PA-31 Navajo), który już jako PA-42 był o prawie 3m dłuższy, posiadał rozpiętość skrzydeł ponad 1m większą i był o ponad 0.5m wyższy. Najbardziej charakterystyczną cechą jest statecznik pionowy wraz ze sterem wysokości w układzie „T”. Zastosowanie mocniejszych silników (720-1000hp w zależności od wersji) pozwoliło na zwiększenie prędkości maksymalnej o ponad 100km/h oraz pułapu o prawie 4000m. Stał się bezpośrednim rywalem dla Citation I będąc dużo tańszym w eksploatacji (rodzaj silników i zużycie paliwa), mogąc operować z dużo krótszych pasów startowych oraz lądować na krótszych odcinkach dzięki możliwości ustawienia ujemnego kąta natarcia na łopatach śmigieł (tzw. beta pitch). Oblatany w 1979r i produkowany do 1993 pozostaje w użyciu do dzisiaj jako samolot biznesowy a także do misji specjalnych. Powstało łącznie ponad 190 egzemplarzy. Jest posiadaczem najwyższej prędkości wznoszenia w swojej klasie maszyn wynoszącej ponad 16m/s (konkurencyjne maszyny osiągają 12-13m/s). 16 kwietnia 1985 roku emerytowany pilot USAF Chuck Yeager ustanowił nim rekordy wznoszenia wynoszące odpowiednio: 1m47.6s do 3000m; 3m42s do 6000m; 6m34.6s do 9000m i 11m8.3s do 12000m.
Podstawowe dane techniczne (PA-42-1000):
Załoga: 2 + 6-9
Długość: 13.2m
Rozpiętość skrzydeł: 14.5m
Wysokość: 5.18m
Powierzchnia nośna: 27.2m2
Masa własna (pusty): 3431kg
MTOW: 5466kg
Napęd: 2x Garret TPE331-14 1000hp (746kW) - silniki turbośmigłowe
Vmax: 688km/h | 370kts
Prędkość przelotowa: 594km/h | 320kts
Prędkość przeciągnięcia: 156km/h | 84kts
Zasięg: 3500km | 1890nmi
Pułap: 12500m (41000ft)
#dziendobry #lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
@CienRogategoSzczura @wookash84 @BladyBlady @koloalu @geti
@MikiBomba @szyperist @Mnyh @Pompkuj @bartoszluko @TypowyDaltonista
@Korczenko @wynalazek_one @Qwerty1234q @dynx @Spioszek_Gapcioszek
@dw86 @krzych192 @pinkquartz @fyihyd @Szlif @automatykwformie
@LewTurysta @chudy_pioter @kovalzdw @Froto @SuwakTrzy @mariowtetrisie
@Tiribambiri @bazant_rolnictwa @PiesLat2230 @huudyy @dzemik_89 @CODER_BEST
@elha @sesio @denerwujesie @zawisza @Ununoctium @brh77603
@Brzydkijakub @aufiel @szymonl @PenetratorAnusa @kiciapysia @syjam007
@matka_boska_w_klapie @papoj @NewHansa @MBartos @mafgraph @CRJSM @haziz-parker
@Pitrowski @WTFaydh @nadsztygar @senlino @kefas_safek @SamiS @cybulion @niebieskoooki
@szuwarek-mini @dePtak @mannoroth a@bonent_ miksturyn @szorell @Radek_M @BBananowy
@
@apaczacz @nons3ns @Fifeczek @lepszylogist @flytying @szypkigosc @Klatwa_Warmianina0 @Emka5
@DrLoobeach @bazylo @kozinsky @murison @marcin_k @chmielek007 @Tuff @kochamzapachnapalmu @Xawiu
@Florent @zawodowi3c @Smoua @Spajkuss @urbanex @Azzy96 @ElVirtuoso @JanekKraweznik @benwatkins
@Szaa @zwierzux @Damien_Up @Luzaczek @uncovered @Blizbor @CzyJestCosWiecej @SzczurRysiek @gressif
@vilge @cormacson @SunnO @porsche944 @macoomba @0010001100 @majkelS @Judalke @dziendobrry
@Krotky_ale_gupi @beerkoff @strazak_piroman @eko_zgonus @AntyKRK @manFromtheStars @Zaczarowany_Kon
@Pyrek77 @Derezzed @Arflist @czarnobiaua @mats_nowak @BusiuBlantusiu @przemkow_xd @fablen Krister
@maros167 @Cedrik @sakta @sncf @