Wpis z mikrobloga

@Vanderwill: nie, nie zawsze. Byłoby to dosyć ograniczające.
Zobacz prosty eksperyment - przy akordzie C dur w podkładzie, gdy zagramy dźwięk D w melodii to tworzymy pewne napięcie (rozwiązywane poprzez powrót do „stabilniejszego” C lub E). Nie burzy to w żaden sposób harmonii, a D nie zawiera się w C durze.
@Henryhenry: @Vanderwill: D to sekunda w skali C albo 9 w oktawie, z tym dźwiękiem mógłbyś zbudować akord Csus2 albo Cadd9, albo Cmaj9 itd. To trochę skomplikowanie brzmi, ale nie jest takie trudne - ogarnij jakie rozszerzenie akordów możesz zbudować na danym stopniu skali ( I - Cmaj7, 9, II - dm7, 9, 11 itd)

do tego zauważ że jeden dźwięk, ma rożny kontekst dla innego akordu, C w akordzie
@1rowerblazeja: "wiec wcale nie musisz „skakać” po dźwiękach, żeby to miało sens" > dokładnie tak!

Pozwolę sobie tylko na drobny komentarz że mi chodziło o coś troszkę innego - przykład powyżej dotyczył czegoś co w harmonii funkcjonuje pod nazwą "dzięku obcego", a konkretniej "opóźnienia"