Wpis z mikrobloga

Stwierdziłem, że napiszę ten wpis dla osób, którzy natrafią na niego najprędzej po wyszukiwaniach Google.
Niestety, w polskim internecie problem nie jest aż tak popularny i znany, trafiają się jedynie pojedyncze komentarze na forach i w komentarzach YouTube, więc oto jestem (σ ͜ʖσ). Będzie długi, ale jeżeli pomoże, nakieruje lub da do myślenia chociaż jednej osobie, to będę zadowolony.

Najnowszy zestaw SONY PlayStation VR 2 na dzień 1 marca 2023 roku boryka się z problemem dotyczącym niedziałających kontrolerów VR Sense. Pierwszy objaw, jaki możemy dostrzec, to brak możliwości zatwierdzenia przyciskiem X (który jest najbardziej podstawowym przyciskiem w konsolach PlayStation) powitalnego menu w niektórych grach VR, m.in. Job Simulator, czy przede wszystkim flagowy tytuł Horizon Call of the Mountain, będący również częścią jednego z zestawu "bundle" gogli VR. Po chwili orientując się, że właściwie poza śledzeniem ruchów prawego kontrolera, jest on całkowicie w tym momencie nieaktywny.

Problem niemożności zatwierdzenia i przejścia dalej wydaje się podejrzany, gdyż na pierwszy rzut oka całe menu konsoli, poruszanie się po systemie PS5 działa bez problemów, możemy aktywować je znaczkiem PS na "wadliwym" kontrolerze, więc wydają się być one w pełni sprawne. W pierwszej chwili (mam PSVR2 od dnia premiery) pomyślałem, że wynika on z faktu niedoładowania akumulatorów kontrolerów do pełna, co ciekawe przychodzą one naładowane w około 15-20%, podłączyłem je do ładowania równocześnie zanim jeszcze przystąpiłem do procedury konfiguracji PSVR2, a finalnie po około godzinie prawy kontroler miał dwie kreski, które w mgnieniu oka spadły do jednej, zaś lewy naładowany był do pełna.

Na reddit zaczęły pojawiać się pierwsze wpisy i komentarze dotyczące problemów i pierwsze sposoby ich obejścia. Najłatwiejsze i najbardziej skuteczne, które na dzień pisania tego posta wciąż działają:
1. Z tyłu obok triggerów jest malutka dziurka z przyciskiem do resetu. W trakcie już uruchomionej gry resetujemy go igłą przytrzymując około 5 sekund i parujemy ponownie kablem USB, kontroler zaczyna być widziany.
2. Przytrzymujemy znaczek PS na wadliwym kontrolerze przez 10 sekund do czasu, aż wyskoczy komunikat, że został odłączony. Do gry powracamy drugim, sprawnym kontrolerem (bądź DualSensem) i go ponownie aktywujemy znaczkiem PS.
3. Konsolę odpalamy DualSensem, nie włączamy VR Sense'ów, odpalamy gogle, wchodzimy padem DualSens do gry, w którą chcemy zagrać z założonymi goglami, nie przechodząc do podglądu pokoju w goglach bierzemy (najlepiej jak ktoś nam je poda) VR Sense do rąk i je włączamy znaczkami PS.

Do niektórych gier typu No Man's Sky czy Resident Evil (nie mam, nie sprawdzałem) wiem, że nie wszystkie sztuczki działają, ale istnieją jakieś specyficzne rozwiązania, które Wam pomogą :-).
Wszystkie te kombinacje pozwalają na prawie normalną rozgrywkę aż do czasu ponownego uruchomienia konsoli lub uruchomienia innej gry.

Dziś mija równy tydzień od premiery sprzętu, SONY otrzymywało przez ten czas multum zgłoszeń, sam dzwoniłem do supportu, SONY wciąż zapewnia, że jest to problem software'owy i że pracują nad rozwiązaniem problemu. Czy na pewno nie jest to problem sprzętowy? Czy patch się pojawi? Tego na dzień dzisiejszy nikt nie jest w stanie potwierdzić, a SONY nie wydało żadnego oficjalnego komunikatu.

Co udało mi się przez ten czas ustalić?

Pierwsze co zwraca uwagę to fakt, że na klawiaturze ekranowej na przykład w PS Store przy wyszukiwaniu gier w przypadku wadliwego lewego kontrolera, wariuje caps lock (czyli lewy trigger L2), zaś w przypadku wadliwego prawego kontrolera wciąż się zatwierdza wyszukiwanie lub nie da się go zatwierdzić wcale (czyli prawy trigger R2). To skłoniło mnie do dalszych poszukiwań, gdyż sugerowało, że w menu konsoli kontroler(y) jednak nie jest taki w 100% sprawny, jak z początku się wydawało.
Gracze skarżyli się również, że mają zbugowany łuk w Horizonie COTM - wyciąga się go zza ramienia lewym triggerem i rzeczywiście mieli w tym samym czasie "wadliwy" lewy kontroler.

Natrafiłem na stronę https://gamepad-tester.com, do której wystarczy podłączyć dowolnego pada/kontroler, Windows lub Mac sam odnajduje sterowniki i po kilku sekundach możemy testować każdy analog, przycisk, trigger, a nawet czujnik dotyku w naszym kontrolerze. Osobiście natrafiłem na wadliwy prawy kontroler i po podłączeniu go, a następnie odłożeniu na płaskim biurku spostrzegłem, że wartości od prawego triggera "wariują" i skaczą, co prawda w bardzo, bardzo niewielkim zakresie (dosłownie jakby był jedynie muśnięty), ale przesyłając również pełne kliknięcie, które jest wówczas zerojedynkowe.
Lewy kontroler był stabilny jak skała, żadnych anomalii.

Co ciekawe, widziałem co najmniej pięć przypadków, w których kontrolery ludziom zaczynały działać w 100% same z siebie np. po dwóch dniach. Jedna z tych osób twierdzi, że w chwili obecnej powyższa strona wskazuje poprawne wartości obu kontrolerów.

Po lekturze wielu komentarzy i przypadków sądzę, że istnieją dwa rodzaje usterek:
1. Problemy z działaniem w grach jak wyżej itd., ale gamepad-tester wskazuje poprawne wartości,
2. Problemy z działaniem itd., ale gamepad-tester pokazuje, że któryś (lub oba) kontrolery działają wadliwej, bo same "naciskają" lekko triggery, co konsola może odczytywać jako stale wciśnięty przycisk.
Z tą jednak różnicą, że w pierwszym przypadku, zabiegi resetowania, czyszczenia cache konsoli, przebudowywania bazy (te czynności wykonuje się w menu Safe Mode konsoli) mogą permanentnie "naprawić" kontrolery. Ponoć jednym z najskuteczniejszych sposobów to całkowite wyłączenie PS5 (nie do trybu stand-by), a następnie odłączenie jej od prądu na kilkanaście minut. I w tym przypadku to faktycznie może być kwestia software, który powoduje, że pierwsza inicjalizacja, pierwsze sparowanie nowych kontrolerów nie odbyło się prawidłowo.
Jednakże w przypadku numer dwa, wydaje mi się, że jest to problem typowo sprzętowy. Dlaczego?

Zamówiłem całkowicie nowy zestaw. Pierwsze co zrobiłem, podładowałem je 20 minut i podłączyłem kontrolery jeden po drugim. Oba wskazywały wartości idealnie stabilne. Podłączyłem stare - lewy OK, prawy świruje.
Sparowałem nowe kontrolery - zaczęły działać od razu i to ze starymi goglami. Nie jest to zatem problem firmware konsoli, ani firmware gogli (te mają aktualizację od razu przy pierwszym uruchomieniu; nowe z nowego zestawu także miały przy pierwszym podłączeniu). Stary zestaw z niedziałającym kontrolerem już zwróciłem.
Dodam, że niektóre gry działają bez żadnych problemów, jak na przykład Pistol Whip, w którym trigger trzeba wcisnąć głęboko, aby pistolet wystrzelił (i przełamać opór stawiany przez adaptacyjny trigger), gdyby wystarczyło muśnięcie jak na klawiaturze ekranowej to spodziewam się, że doświadczalibyśmy autofire ;-).

Reasumując, moim zdaniem problem z częścią kontrolerów jest software'owy, zaś z częścią hardware'owy.
Jeżeli planujecie zakup PSVR2 lub już kupiliście swój, podłączcie je przez USB do komputera i sprawdźcie zachowanie na wspomnianej witrynie. Jeżeli wskazania są prawidłowe, a Wam kontroler nie działa jak powinien to popróbujcie powyższych metod, powinny pomóc na stałe. Warto ponaciskać triggery i inne przyciski w taki sposób, jakbyście normalnie robili to w czasie zwykłego grania, aby obserwować do jakich wartości wracają nieruszane. Jeżeli skaczą przy swobodnie leżącym padzie, to moim zdaniem kwalifikują się do wymiany - podejmowałem próbę skorzystania z każdej metody, którą znalazłem w Internecie na ożywienie mojego prawego kontrolera, jest ich obecnie kilkanaście, każdą minimum 2 razy, myślę, że mogło ich być około 30-40 i żadna nie pomogła na stałe. Również śledzenie palców oddalanych i zbliżanych na prawym kontrolerze w Horizonie COTM było przekłamane, moim zdaniem wynikało to również z defektu prawego triggera.

#psvr #psvr2 #ps5 #konsole #sony
  • 9
@Smartek Na szczęście od momentu wypakowania VR jestem w gronie który nie ma takiego problemu, jednego razu tylko mi ręką zniknęła w horizonie i musiałem resetować.

Dziwi mnie jednak ta cisza od Sony, bo chyba dalej nic specjalnego w temacie nie powiedzieli.
@Smartek: ja mialem taki problem raz ze kamery jakby zczytywaly prawy kontroler co 2 sekundy i mialem przeskoki w grze, odlaczylem pady i podlaczylem i jest juz okej. Co ciekawey prawy kontroler jakby szybciej sie rozladowywal
@Turczyk: U mnie też przy pierwszym zestawie prawy miał albo słabszą baterię, albo jakoś sam z siebie szybciej zużywał energię. W obecnym jeszcze nie wiem, bo mało grałem, przez to całe zamieszanie nie miałem kiedy nacieszyć się VR-em :(.