Aktywne Wpisy
Undying +284
Muszę się wyżalić, po niecałych 6 latach w kołchozie udało mi się znaleźć inną pracę, na tym samym stanowisku, w firmie 35km dalej i za stawkę około 3000 brutto większą. Mega się cieszę, ale przełożony dzisiaj o mało mi nie zaje*al za wypowiedzenie xd nasłuchałem się że nie mam co liczyć na podobną kasę tutaj, żebym to sobie dobrze przemyślał, że dojazdy mnie wykończą, że będę tego żałował i że mogłem przyjść
Ryptun +367
Rockwell XFV-12
W 1972r. US Navy wystosowała zapytania ofertowe dotyczące nadźwiękowego samolotu myśliwskiego pionowego startu nowej generacji. Pomimo wątpliwości, że koncepcja XFV-12 jest dużo bardziej ryzykowna w porównaniu do Harriera podjęto decyzję o rozpoczęciu projektu.
W celu obniżenia kosztów wykorzystano część dziobową z A-4 Skyhawk oraz wloty powietrza z F-4 Phantom II. Testy przeprowadzone przez NASA w tunelu aerodynamicznym na pełnoskalowym modelu wykazały, że założenia projektowe były dalece optymistyczne i że samolot naprawdopodobniej nie byłby w stanie wykonywać lotów pionowych przy obecnym ciągu. Sama konstrukcja płatowca nadawała się jednak do lotów konwencjonalnych.
XFV-12 wykorzystywał tzw. „skrzydła wspomagane ciągiem” (thrust augmented wing), w których gazy wylotowe odpowiedzialne za wytwarzanie ciągu były kierowane przez otwierane żaluzje znajdujące się na skrzydłach. Rolę steru wysokości pełniły dwa canardy w przedniej części kadłuba. Były one tak duże, że stanowiły niemal 50% całkowitej powierzchni nośnej, co w praktyce czyniło z ów samolotu dwupłat. Jako napęd zastosowano zmodyfikowany dwuprzepływowy silnik turboodrzutowy z dopalaczem generujący 130kN ciągu. Modyfikacje obejmowały m.in. zamykanie tylnego wylotu i przekierowanie gazów kanałami do dysz w skrzydłach w celu uzyskania pionowego ciągu.
Początkowo planowano budowę dwóch egzemplarzy, lecz ze względu na stale rosnące koszty pomysł zaniechano. Testy naziemne rozpoczęły się w lipcu 1977r. a już w 1978r. odbyły się próby lotu pionowego w kontrolowanych warunkach, gdzie maszyna była odpowiednio zabezpieczona. W ciągu sześciu mięsięcy ustalono, że XFV-12 posiada poważne braki w zakresie lotu pionowego, zwłaszcza niedobór ciągu. Testy laboratoryjne wykazały konieczność zwiększenia mocy o co najmniej 55%. Samo skrzydło wspomagane ciągiem działało zgodnie z założeniami, lecz skomplikowany system kanałów do przekierowania gazów wylotowych znacząco degradował generowany ciąg, co powodowało, że silnik był w stanie unieść jedynie 75% masy samolotu.
Po niezadowalających wynikach testów oraz przekroczeniu kosztów programu US Navy zdecydowało, że XFV-12 nie jest wart dalszych badań i rozwoju. Projekt zamknięto w 1981r., samolot został rozmontowany i jedynie sam kokpit trafił do magazynów NASA.
Podstawowe dane techniczne (XFV-12):
Załoga: 1
Długość: 13.39m
Rozpiętość skrzydeł: 8.69m
Powierzchnia nośna: 27.2m^2
Wysokość: 3.15m
Masa własna (pusty): 6260kg
MTOW: 11000kg
Napęd: 1x Pratt & Whitney F401-PW-400 130kn (13256kgf) ciągu – dwuprzepływowy silnik turboodrzutowy z dopalaczem
Vmax: Mach 2.2-2.4 (2716-2963km/h | 1466-1600kts)
#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
Treść została ukryta...
@Natch_Johnson @lSandwichl @dijemex @login4znaki @grasownik @Hiszpan_Jan @deptacz_gnoju @Wesol96