Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 54/???

Suchoj/Gulfstream S-21

We wczesnych latach 90 XX wieku Gulfstream Aerospace zawiązało współpracę z Biurem Projektowym Suchoja w celu opracowania i budowy małego ponaddźwiękowego odrzutowca biznesowego – SSBJ (SuperSonic Business Jet).

S-21 miał być zdolny do lotów z prędkością Mach 2+ w związku z czym większa część badań poświęcona była problematycznym zjawiskom przy prędkościach transonicznych takich jak fale uderzeniowe, wiry, turbulencje, separacja przepływów oraz przepływ ścinający.

Ze względu na mocno wątpliwe zapotrzebowanie rynkowe na tego typu samolot zainteresowanie projektem słabło oraz nawarstwiały się liczne opóźnienia. Gulfstream ostatecznie zrezygnował z partnerstwa w projekcie a pomimo tego Suchoj kontynuowało prace nad S-21.

Na chwilę obecną nie ma żadnych oficjalnych informacji dotyczących statusu projektu. Prawdopodobnie został anulowany.

Podstawowe dane techniczne (S-21):

Załoga: 2 + 6-10 pasażerów
Długość: 37.86m
Rozpiętość skrzydeł: 19.93m
Powierzchnia nośna: 27.2m^2
Wysokość: 8.26m
Masa własna (pusty): 24570kg
MTOW: 51800kg
Napęd: 3x Aviadvigatel D-21A1 73.55kN (7500kgf) ciągu – silniki turbowentylatorowe
Vmax: Mach 2+ (>2469km/h | >1333kts)
Zasięg: 7403km | 4000nmi
Pułap: 19477m | 63900ft

#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: S-21_13

Pobierz
  • 14
  • Odpowiedz