Wpis z mikrobloga

Jak często wymieniać olej silnikowy? Moje zalecenia

Zalewamy olej syntetyczny zgodny z zaleceniami producenta. Jeśli nie występuje odpowiedni olej syntetyczny w danych parametrach (starsze auta) to chociaż pół-syntetyczny ale wtedy odejmij 1000 km. W przypadku jeśli chcesz pozostać przy mineralnym odejmujesz 2000 km.

* W przypadku wolnossącej benzyny przyjmij za interwał startowy co 11 000 km
* W przypadku wolnossącego diesla lub turbodoładowanej benzyny z wtryskiem pośrednim przyjmij za interwał startowy co 10 000 km
* W przypadku turbodoładowanego diesla lub turbodoładowaną benzynę z wtryskiem bezpośrednim przyjmij za interwał startowy co 9000 km

- Powyższe jeśli 60 - 80% przebiegów to niewysilone (jazda z dala od czerwonego pola, oraz bez przyczepy) trasy i miska olejowa 5,0 L

- Za każde 0,5 L większą miskę olejową +5% przebiegu, za każdą o 0,5 L mniejszą miską olejową -5% przebiegu.

- Jeśli 90+% przebiegów robisz niewysilone trasy +10% do interwału
- Jeśli 50-80% przebiegów robisz w mieście i/lub mocno wysilone trasy -10% od interwału
- Jeśli 90+% przebiegów robisz w mieście i/lub mocno wysilone trasy -20% od interwału

- Jeśli masz auto, które uchodzi za szczególnie nagarujące się i/lub szczególnie pobierające olej odejmij dodatkowe 5% za każdą z tych rzeczy
- Jeśli masz auto uchodzące za szczególnie podlewające olej paliwem i/lub które ma problematyczny (łuszczący się) pasek w kąpieli olejowej odejmij dodatkowe 10% za każdą z tych rzeczy

P.S. Nawet jeśli przebieg nieosiągnięty olej syntetyczny wymiana max co półtora roku, pół-syntetyczny max co roku i mineralny max co 6 miesięcy.

#olej #samochody #motoryzacja #warsztat #mechanikasamochodowa #gruparatowaniapoziomu
  • 73
  • Odpowiedz
  • 1
@Leniek: Aktualne opony wielosezonowe Dębice będą miały przed sobą ostatni sezon, a letnim odfabrycznym Kumho właśnie zaczął się przedostatni sezon. Potem odsprzedam je za drobną kwotę do jakiegoś mieszczucha, a u mnie wskoczą na półrocze zimowe wielosezonowe opony premium Goodyear, a na półrocze letnie Pirelli.
  • Odpowiedz
  • 0
@Leniek: Bieżniki w porządku mają jeszcze co najmniej centymetr. Trzymają profil. Sprawdzam przed trasą naocznie czy nie ma wybrzuszeń, albo flaka. Na maszynę do pompowania zabieram raz w miesiącu (średnio co 2000 - 3000 km). Do tego w swoim aucie posiadam wskaźnik alarmujący mnie w przypadku utraty powietrza w kołach.
  • Odpowiedz
@Adamfabiarz: nie zgadzam się. Przykład anegdotyczny ale na własnej skórze:
Mój Passat b6 2.0 TDI 2005r miał przebiegu 700k w 2020 roku to wszystko bez remontu silnika (raz wymienione wtryski) a sprzedałem tylko dla tego że dostałem strzała w bok

A olej wymieniany co 15 000
  • Odpowiedz
@Adamfabiarz: ale co dodatek z molibdenem. Pytam się co się dzieje z siłą tarcia w momencie przejścia granicznej szybkości poślizgu, bardzo proste pytanie, podstawowe powiedział bym. Zaczyna rosnąć, zaczyna maleć, dalej rośnie, dalej maleje, pozostaje bez zmian?
  • Odpowiedz
  • 0
@npbs: Co to jest 700k km dla 2.0 TDI? Jakbyś powiedział, że zrobiłeś 1,5 mln km na oleju wymienianym co 15 000 km wtedy bym się zaczął zastanawiać. I też pewnie znalazłbym odpowiedź: że pewnie zalewany był topowy olej creme de la creme, że pewnie auto było jeżdżone praktycznie wyłącznie na samych niewysilonych trasach, że te 15 000 km było robione w mniej niż pół roku, że silnik miał zapewnioną idealną
  • Odpowiedz
@Adamfabiarz: nie do końca rozumiem czy jesteś upośledzony czy jesteś aż takim oddanym trollem.
Na wszelki wypadek proszę Cię o odpowiedź na poniższe pytanie jednokrotnego wyboru. Należy wybrać literkę przypisaną do prawidłowej odpowiedzi.
Pytanie brzmi: co się dzieje z siłą tarcia w momencie przejścia granicznej szybkości poślizgu?
A dalej rośnie
B dalej maleje
C zaczyna rosnąć
D zaczyna maleć
E pozostaje bez zmian
  • Odpowiedz
  • 0
@Torgerd: To już musisz pytać kolegów spod tagu fizyka. Ja nie zamierzam robić z siebie specjalisty od wszystkiego, ukończyłem podstawowy a nie zaawanasowany kurs z trybologii głównie po to aby uzyskać odpowiedzi na nurtujących mnie kilka pytań. Ja wiem na tyle ile mam wiedzieć: molibden redukuje tarcie = chcesz mieć mniejsze tarcie to zalewasz molibden. A jeśli w warunkach ekstremalnych trzeba przeciwdziałać ekstremalnemu tarciu, to warto rozważyć wolfram. Tyle.
  • Odpowiedz