Wpis z mikrobloga

[ #historia #imperia ]

Dlaczego upadają imperia? (Losy Imperiów i poszukiwanie ocalenia - Sir John Glubb)

Wprowadzenie (całość w źródłach):

"Przemierzając życie uczymy się dzięki doświadczeniom. Spoglądamy wstecz na nasze młodzieńcze zachowania i dostrzegamy, jacy byliśmy niedojrzali. W podobny sposób postępuje nasza rodzina, nasza wspólnota i nasza mała ojczyzna w celu uniknięcia błędów popełnianych przez przodków. Doświadczenia ludzkości są gromadzone, w mniejszym lub większym stopniu, od około czterech tysięcy lat. Jeśli spróbujemy przestudiować taki okres czasu tak wielu krajów, jak będzie to możliwe, wydaje się, iż odkrywamy te same schematy ustawicznie powtarzane bez względu na ogromną rozmaitość klimatów, kultur i religii. Jeśli tylko studiowaliśmy uważnie i bezstronnie historię ludzkich instytucji i ludzkiego rozwoju poprzez owe cztery tysiące lat, zadamy sobie z pewnością pytanie czy nie zdołalibyśmy wysnuć jakichś wniosków, które mogłyby pomóc w rozwiązywaniu problemów współczesnych. Wszystko, co się wokół nas dzieje dziś, występowało już po wielokroć w przeszłości.Nie wydaje się, aby taka koncepcja kiedykolwiek zagościła w umysłach historyków. Generalnie nauczanie historii w szkole jest ograniczone do tej małej wyspy (autor był Brytyjczykiem - przyp. tłum.). Nieskończenie rozmyślamy o Tudorach i Stewartach, Bitwie pod Crecy i Guyu Fawksie. Być może winę za to zawężenie ponosi system egzaminacyjny, który wymaga dokładnych definicji z programu nauczania, któremu nasze dzieci podlegają. Pamiętam pewną wizytę w szkole dla dzieci niepełnosprawnych umysłowo. „Nasi uczniowie nie podlegają systemowi egzaminacyjnemu” – powiedział mi dyrektor – „dlatego możemy ich uczyć rzeczy, które im się rzeczywiście w życiu przydadzą.” Jakkolwiek by nie było, teza, którą chcę zaproponować jest taka, iż bezcennych lekcji możemy się nauczyć z historii, jeśli tylko minione cztery tysiąclecia zostałyby gruntownie i bezstronnie przestudiowane. W dwóch artykułach opublikowanych w Blackwood’s Magazine starałem się pokrótce naszkicować niektóre z zagadnień, których moglibyśmy się z historii nauczyć. Moim przekonaniem jest, iż historia powinna być historią całej ludzkości, a nie jednego małego kraju, czy okresu."

Tłumaczenie zawartego w obrazku streszczenia artykułu:

"(a) Nie wynosimy z historii należytej nauki, gdyż nasze studia są szczątkowe i naznaczone uprzedzeniami.

(b) W zadziwiający sposób 250 lat wyłania się, jako przeciętny okres czasu narodowej świetności.

(c) Ten przeciętny wynik nie uległ zmianie przez 3000 lat. Czy oznacza on dziesięć pokoleń?

(d) Etapami powstawania i upadku wielkich nacji wydają się być:

-Wiek Pionierów (Zryw)

-Wiek Podbojów

-Wiek Handlu

-Wiek Obfitości

-Wiek Intelektu

-Wiek Dekadencji

(e) Dekadencja charakteryzuje się:

-Obronnością

-Pesymizmem

-Materializmem

-Rozwiązłością

-Napływem cudzoziemców

-Państwem Opiekuńczym

(f) Dekadencja jest spowodowana:

-Zbyt długim okresem bogactwa i władzy

-Samolubstwem

-Pociągiem do pieniędzy

-Utratą poczucia obowiązku

(g) Dzieje wielkich państw są zadziwiająco podobne i zależą od wewnętrznych czynników.

(h) Ich upadek przebiega rozmaicie, gdyż w ogromnym stopniu zależy od przyczyn zewnętrznych.

(i) Historia powinna być wykładana jako kompleksowa historia ludzkości, choć z akcentem położonym na historię kraju studenta."

Źródło - ENG

Źródło - POL
A.....e - [ #historia #imperia ]

Dlaczego upadają imperia? (Losy Imperiów i poszukiw...

źródło: comment_UvLIZKL51LxzqxTYXByJrlTx2rQvPmHC.jpg

Pobierz
  • 1