A czy ktoś znający sie na tym mógłby wyjaśnić, dlaczego silniki obracały się od czasu do czasu w trakcie postoju? Czy sam ruch powietrza (wiatr, przeciąg) jest w stanie wprawić w ruch te wirniki? Ja rozumiem, że są doskonałe ułożyskowane, ale jednak masa wirująca spora i wydawałoby się, że nie powinno być aż tak łatwo.
@mkmal: Jeżeli problem tarcia jest rozwiązany to masa nie ma znaczenia. Zdrowy chłop może popchnąć 50 tonową lokomotywę, ale nie ruszy 1,5 tonowego volkswagena z zaciągniętym ręcznym.
Stare metody według resource - silnik jest oddawany do przeglądu co np 400 godzin pracy (mig 29 i su 22 w przypadku 400h). Współcześnie resource używa się też do wiekszosci wojskowych - by bez wzgledu na okolicznosci zawsze silnik byl sprawny.
Nowe metody - według stanu technicznego - (głownie cywilne samoloty, metoda tansza od pierwszej) gdy coś jest zepsute badz podejrzane o zepsucie - naprawia się. Ale
@lubiecie: Uszkodzi kilka łopatek wentylatora, które pod wpływem znacznej siły odśrodkowej mogą się urwać. W trakcie projektowania silniki przechodzą jednak próby zderzenia z ptactwem i wymagane jest od nich zatrzymanie tych łopatek w kadłubie silnika. Nie znam procedur, ale zapewne tak uszkodzony silnik jest gaszony i wyłączany, a awaryjne lądowanie odbywa się na drugim sprawnym silniku.
Przeprowadzenie jednego tylko testu kosztowało 9 milionów funtów, więc 700 tys.$$ na trzy lata dla prof.Biniendy to kieszonkowe na jakieś skromne badania
Komentarze (58)
najlepsze
Stare metody według resource - silnik jest oddawany do przeglądu co np 400 godzin pracy (mig 29 i su 22 w przypadku 400h). Współcześnie resource używa się też do wiekszosci wojskowych - by bez wzgledu na okolicznosci zawsze silnik byl sprawny.
Nowe metody - według stanu technicznego - (głownie cywilne samoloty, metoda tansza od pierwszej) gdy coś jest zepsute badz podejrzane o zepsucie - naprawia się. Ale
@krzychol66:
Bzdury. Silnik Rolls Royce typu Trent nie ma nic wspólnego z USA i jakimiś amerykańskimi szkołami.
Firma Rolls Royce sama przeprowadza te testy w Anglii.
Test ptaszka:
http://www.youtube.com/watch?v=rSafRuLB0c0
Testowe oderwanie łopatki wentylatora:
http://www.youtube.com/watch?v=9m7zRLJEIvw
Przeprowadzenie jednego tylko testu kosztowało 9 milionów funtów, więc 700 tys.$$ na trzy lata dla prof.Biniendy to kieszonkowe na jakieś skromne badania
2932. odkręć lewą śrubkę prawego wihajstra po lewej stronie.