@maciejowy: przeca te chamulce to żodna rewelacja, we fiacie tak mom a nawet lepij bo jeszcze iskszom, mehanik muwił że jescze klocki dobre, nie cza wymieniać.
Niczego ciekawego ten filmik nie pokazuje... Jakby to jakieś opracowanie było, podane wartości, pobieżny opis budowy, porównanie z hamulcami malucha to może.
@pilot1123: mają powierzchnię równą 0,00001 boiska piłkarskiego, ale ze względu na okrągły kształt na takim boisku mógłbyś umieścić jedynie 83246 tarcz obok siebie(bez optymalizacji sposobu układania - to dla czepialskich)
Wyglada to na zwykla zeliwna tarcze do zwyklego samochodu. Na ceramike mi to nie wyglada. Ladne przeciazenia termodynamiczne. Do wyprodukowania takiej tarczy stosuje sie zeliwa w ktorym węgiel jest w postaci kulkowej (sferoidalne). Plytkowy wegiel nie utrzymal by struktury i rozpadla by sie taka tarcza podczas jazdy.
@Mibars: tak metal ma bardzo duze przewodnictwo cieplne. Sama budowa tarczy gwarantuje dobra cyrkulacje powietrza wokol i wewnatrz tarczy dlatego tak ladnie zmienia kolory. Inne stopy jak Al czy Cu maja jeszcze lepsze przewodnictwo ale nie moga byc wykorzystwane w automotive bo dochodza inne parametry: jak lifetime, wytrzymalosc, odpornosc na scieranie itd
@Mibars: na tym filmiku masz tzw spawanie tarciowe. Rozgrzezwanie metalu jest tutaj standardowe czyli od powierzchni styku ->tyl. A z tym "przechodzeniem" ciepla tak juz jest. Nie pamietam juz jak sie oblicza warunki termodynamiki ale z nich wszystko da rade obliczyc. Przy krzepnieciu metalu oblicza sie np "krzywa krzepnięcia"
Komentarze (79)
najlepsze
Ladne przeciazenia termodynamiczne. Do wyprodukowania takiej tarczy stosuje sie zeliwa w ktorym węgiel jest w postaci kulkowej (sferoidalne). Plytkowy wegiel nie utrzymal by struktury i rozpadla by sie taka tarcza podczas jazdy.
A z tym "przechodzeniem" ciepla tak juz jest. Nie pamietam juz jak sie oblicza warunki termodynamiki ale z nich wszystko da rade obliczyc.
Przy krzepnieciu metalu oblicza sie np "krzywa krzepnięcia"