•  

    pokaż komentarz

    Fajne, interesowałem się tematem. Warto wspomnieć że autorem pomysłu i całego oprogramowania jest 26latek (teraz już ma z 30 pewnie) i zaczynał pracę w swoim garażu. Stara się dorównać Tesli, jednak nie oszukujmy się jeszcze raczej tego poziomu niema - Tesla ma bardzo fajne podejście bo również chętnie z nim współpracuje. Gość w ogóle zaczynał w swoim garażu wszystko robić ze swoim autem na starcie. W odróżnieniu od Tesli korzysta tylko z widoku kamery na przodzie, nie czujników.

    Poza tym zgadza się, do japończyków kilkuletnich już można to zainstalować.

    •  

      pokaż komentarz

      @abitbald: Czy to mozna juz mieć do kazdego auta? Tak jak kamera cofania?

    •  

      pokaż komentarz

      @mamajasia12: nie, musi mieć odpowiedni komputer i funkcje utrzymania pasa ruchu, nowe modele

    •  

      pokaż komentarz

      @mamajasia12 na stronie jest lista konkretnych modeli.

    •  

      pokaż komentarz

      @abitbald: aktywne utrzymanie pasa ruchu, i do tego takie które samo utrzymuje auto na środku pasa, czyli pełne sterowanie kierownicy. Bo są różne systemy od samych informacyjnych: (ogólnie w skrócie)
      1. pika i pokazuje obrazek
      2. buczy i lekko odbija kierownicę kiedy najeżdża na pas
      3. steruje kierownicą by utrzymać po środku
      i potrzeba ten trzeci... są tez inne pośrednie.

    •  

      pokaż komentarz

      aktywne utrzymanie pasa ruchu, i do tego takie które samo utrzymuje auto na środku pasa, czyli pełne sterowanie kierownicy. Bo są różne systemy od samych informacyjnych: (ogólnie w skrócie)
      1. pika i pokazuje obrazek
      2. buczy i lekko odbija kierownicę kiedy najeżdża na pas
      3. steruje kierownicą by utrzymać po środku
      i potrzeba ten trzeci... są tez inne pośrednie.


      @inver: auto musi mieć funkcje zjeżdżania na pas poprzez elektryczne wspomaganie kierownicy bo jest to potrzebne oczywiście żeby i ta aplikacja mogła kierować, ale modele obsługiwane są wypisane. Niektóre auta to mają ale za to ich komputer jest zbyt mocno zabezpieczony żeby to instalować.

      W civicu X masz ten drugi i to już starcza.

    •  

      pokaż komentarz

      @abitbald: Autorem nie jest "zwykły" gość tylko George Hotz, gość który złamał zabezpieczenia pierwszego iphona i ps3 ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      W odróżnieniu od Tesli korzysta tylko z widoku kamery na przodzie, nie czujników.

      @abitbald: Nie do końca prawda:

      Q: How does OpenPilot work?
      A: It uses the EON onboard camera to read the lane lines, center the car in-between them, and follow curves. It uses the car’s CAN bus to read data from the powertrain and radar buses, makes a decision, and writes messages back to the bus. The car’s control electronics interpret those messages to accelerate/decelerate the car, and turn the steering wheel.


      Q: Does OpenPilot see people, animals, motorcycles, low slung trailers, plastic bags, baby strollers, or other objects on the road?
      A: It depends primarily on the ability of your car’s radar to detect it. However, many factors, including your radar’s manufacturer, weather conditions, the size/height/orientation of the object, and the material the object is made out of, can change how well the radar sees the object. Since these objects are generally not large flat pieces of metal facing you, results can vary. Drive with care near these objects!


      https://opc.ai/guides/comma-faq-wo6sy7

    •  

      pokaż komentarz

      George Hotz

      @pesymistyk: A tak wyglądała jego Honda

      źródło: i.wpimg.pl

    •  

      pokaż komentarz

      @abitbald: w nowej Astrze tez jest ta druga opcja i na pewno fajna sprawa ale ma minus: przy wlaczonym trybie zmiana pasa tylko z kierunkowskazem, przez co awaryna ucieczka z pasa moze sie przeciagnac o cenne ulamki sekund bo trzeba powalczyc z kierownica ktora chce kontrowac.

    •  

      pokaż komentarz

      w nowej Astrze tez jest ta druga opcja i na pewno fajna sprawa ale ma minus: przy wlaczonym trybie zmiana pasa tylko z kierunkowskazem, przez co awaryna ucieczka z pasa moze sie przeciagnac o cenne ulamki sekund bo trzeba powalczyc z kierownica ktora chce kontrowac.

      @kuntrops: w wielu autach to masz ale kierownica nie walczy jak wykonasz śmiały ruch. A co do nowych opli w benzynie to bym raczej podziękował ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @abitbald: > A co do nowych opli w benzynie to bym raczej podziękował ( ͡° ͜ʖ ͡°)
      Co masz na mysli?

    •  

      pokaż komentarz

      @abitbald: Kamery działają całkiem spoko - subarowski EyeSight to właśnie dwie kamery, więc stereoskopowy obraz - i np. jeśli chodzi o różnego rodzaju systemy przeciwzderzeniowe wypada bardzo dobrze, zwłaszcza jeśli chodzi np. o ochronę pieszych.

    •  

      pokaż komentarz

      @abitbald: On to pił zimnego browara. To autopilot prowadził :D

    •  

      pokaż komentarz

      Co masz na mysli?

      @kuntrops: mięknący pasek rozrządu w puretech 1.2 i rozciągający się łańcuch w puretech 1.6

    •  

      pokaż komentarz

      Cos o 1.4 ciekawego powiesz?

      @kuntrops: nic, nawet nie wiedziałem że taki wychodzi. Ale nie brał bym żadnej benzyny od PSA na ten moment

    •  

      pokaż komentarz

      tylko George Hotz

      @pesymistyk: no wow, uszanowanko. Tamte rzeczy mu się udały, ale od tego jest jakiś taki arogancki i pewny siebie, a z openpilotem porywa się jak z motyką na księżyc. Proof of concept ma niezły i wyniki wstępne dobre, tym przyciąga pewnie rzesze zwolenników. Jednak nie wróżę temu projektowi w jego wykonaniu większego sukcesu, mimo że jak najbardziej mi się idea podoba.

    •  

      pokaż komentarz

      @abraca: Gdyby projekt był zamknięty to bym się zgodził, że jeden gość raczej nie zawojuje rynku. Ale Comma.ai jest open source i nawet jak projekt upadnie, to są duże szanse że ktoś to przejmie. Jestem prawie pewny że za jakiś czas ogłoszą współpracę z jakąś chińską/indyjską marką samochodów której nie stać na rozwijanie czegoś takiego od podstaw na własną rękę. A tak to sypną trochę kasy na rozwój i zaczną montować to w jakichś elektrykach. I cyk, tania tesla dla przeciętnego Pajeeta ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @pesymistyk: jasne, ale przy tej otwartości widać też jakie jest zaangażowanie i postępy. Może już pora zacząć myśleć o większych sieciach, redundantności sprzętowej, dodatkowych kamerach, aby móc prześcignąć proste systemy level 3 i iść w stronę level 4/5? Raczej na pewno zwykły telefon czy komputer z jedną kamerą nie jest w stanie niczego więcej ponad level 3 zapewnić, a ten projekt wydaje się wokół tego stanu przed kilku lat zapętlać.

    •  

      pokaż komentarz

      Fajne, interesowałem się tematem. Warto wspomnieć że autorem pomysłu i całego oprogramowania jest 26latek (teraz już ma z 30 pewnie) i zaczynał pracę w swoim garażu. Stara się dorównać Tesli, jednak nie oszukujmy się jeszcze raczej tego poziomu niema - Tesla ma bardzo fajne podejście bo również chętnie z nim współpracuje. Gość w ogóle zaczynał w swoim garażu wszystko robić ze swoim autem na starcie. W odróżnieniu od Tesli korzysta tylko z widoku kamery na przodzie, nie czujników.

      @abitbald: Ej... trochę popłynąłeś... Gościu robi rzeczywiście kupę fajnego softu no i w ogóle szacun za "całokształt" ale to co robią w Tesli to jest zupełnie inna galaktyka :)

      Polecam obejrzeć "tesla autonomy day". Właściwa prezentacja zaczyna się od około 1:00:00 ale naprawdę warto obejrzeć te półtorej godziny eventu. Pokazują takie rzeczy, że gościom od ML/AI majtki spadają z zachwytu ;-)

      Jak to oglądałem to mi szczęka co chwilę uciekała pod stół. Podawali takie detale że aż się zastanawiałem czy to film szpiegowski z czy może oszaleli i rozdają swoje know-how... Potem doszedłem do wniosku, że skoro pokazują takie rzeczy to znaczy że są lata świetlne przed konkurencją, czują to i mają totalnie wyj!@?ne na pozostałe firmy, które jeszcze nie wyszły z piaskownicy w tym temacie.

    •  

      pokaż komentarz

      @abraca: openpilot w aktualnej wersji wpina się szynę auta i może czytać obraz z kamery samochodu oraz dane z radaru, zastępuje aktywny tempomat i aystenta pasa ruchu. W Toyotach z system TSS-P nie ma asystenta pasa ruchu, jest tylko Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy i to wystarczy. Toyota ma silnik sterujący kierownicą, po dodaniu openpilota dostajesz pełnego asystenta pasa ruchu z możliwością automatycznej zmiany pasa ruchu. Dodatkowo aktywny tempomat dostaje funkcję Stop&Go której nie miał.

      W Kiach jest słaby asystent pasa ruchu, openpilot potrafi go zastąpić i robi to znacznie lepiej niż to co wbudował producent.

      Więc pomijając aspekt autonomicznej jazdy ten system jest popularny bo rozbudowuje i poprawia systemy wbudowane w samochód.

    •  

      pokaż komentarz

      @kwanty: Zgadza się, ale tego co oferuje Tesla nigdzie nie użyjesz poza Teslą, a cena rozwiązania jest rząd wielkości wyższa niż openpilota. Comma.ai ma na celu zrobienie pilota który będzie dostępny dla mas.

    •  

      pokaż komentarz

      Zgadza się, ale tego co oferuje Tesla nigdzie nie użyjesz poza Teslą, a cena rozwiązania jest rząd wielkości wyższa niż openpilota. Comma.ai ma na celu zrobienie pilota który będzie dostępny dla mas.

      @ruphert: Mam poważne wątpliwości.

      Jestem przekonany, że jest to technicznie w zasięgu możliwości środowiska OpenSource. Dotychczasowa praktyka wskazuje, że we wszystkich masowych rozwiązaniach, po pewnym czasie rozwiązania OpenSource są tańsze, lepsze i wypierają "proprietary" ze względu na kumulację wiedzy (czas jest potrzebny na wygaśnięcie patentów i dojrzałość technologiczną, etc...).

      Mam niewielkie wątpliwości co do sprzętu - o ile dostęp do CPU/GPU to nie jest problem o tyle instalacja kamer, radarów, czujników zbliżeniowych będzie już mocno problematyczne (IMHO nie ma opcji dobrej nawigacji bez kilku dobrych kamer i kilkunastu czujników zbliżeniowych).

      Moje największe wątpliwości są natury prawnej. Tesla bierze odpowiedzialność prawna i finansową za skutki spowodowane przez samochód jadący na ich autopilocie. Zastanów się kto weźmie odpowiedzialność jeżeli autopilot od Comma.ai spowoduje wypadek ze skutkiem śmiertelnym? Myślisz, że ubezpieczyciel? To pomyśl który będzie chciał wziąć za to odpowiedzialność skoro obecnie wykluczają odpowiedzialność jeżeli kierowca był pijany albo pod wpływem narkotyków.

      Zastanów się ile obecnie po drodze jeździ samochodów skonstruowanych w garażu nie w fabryce. Technicznie nie ma problemu "zmajstrować" sobie samochód czy choćby poskładać z kilku innych ale zarejestrować takiego składaka to już nie jest prosto... Musi przejść szereg dokładnych badań technicznych żeby uzyskać homologację. Te badania mają na celu sprawdzenie czy jest poprawnie zbudowany i nie zagraża otoczeniu. Homologacja systemu AI do autonomicznego kierowania samochodem będzie piekielnie kosztowna jeżeli w ogóle możliwa...

      Jestem pewien, że biblioteki programowe w okolicy autonomicznego sterowania będą się pojawiać ale ze względów homologacyjnych wątpię, żeby były używane w samochodach.

    •  

      pokaż komentarz

      Zgadza się, ale tego co oferuje Tesla nigdzie nie użyjesz poza Teslą,

      @ruphert: Jedyna przewaga openai - działa na większej liczbie samochodów.

      Więc pomijając aspekt autonomicznej jazdy

      @ruphert: To czemu porównujesz do rozwiązań Tesli, które są liczone na coś zupełnie innego niż openai?

      i może czytać obraz z kamery samochodu oraz dane z radaru

      @ruphert: A co z boków? A co z tyłu? A co z czujnikami parkowania? Niewiele ten radar zmienia.

      po dodaniu openpilota dostajesz pełnego asystenta pasa ruchu z możliwością automatycznej zmiany pasa ruchu.

      @ruphert: Bez żadnych perspektyw na autonomiczną jazdę, tylko tyle mówię. Dobrze będzie jak nie zajedzie przy zmianie pasa ruchu samochodowi co leci +50km/h z tyłu, dlatego nawet w tym co robi trzeba go pilnować.

      Toyota ma silnik sterujący kierownicą

      @ruphert: A ma drugi redundantny jak pierwszy wysiądzie? Level 3 forever

      a cena rozwiązania jest rząd wielkości wyższa
      Ciekaw jestem czemu rozwiązanie Tesli jest takie drogie... hmmm... może dlatego że ma dwa takie silniki na wszelki wypadek? Ma 2 komputery, ma 2 kamery z przodu. Cokolwiek wysiądzie jest w stanie zjechać bezpiecznie na pobocze. I ogólnie to chyba cena za przygotowanie pod ewentualny level 5 a nie level 3 jak w openai?

    •  

      pokaż komentarz

      @kwanty: Openpilot nie wymaga instalacji kamer i czujników, on wymaga aby kamery i czujniki już były w aucie i z nich korzysta. Jest to tylko asystent, sam więc odpowiadasz za jego działania i musisz go nadzorować cały czas.

    •  

      pokaż komentarz

      @abraca: Tesla chce zrobić autonomiczne auto, ale jeszcze nie zrobiła. Zrobiła pilota który wymaga ciągłej kontroli ze strony użytkownika, dokładnie tak samo jak openpilot. Dlatego to się porównuje do Tesli i sama Tesla interesuje się tym projektem. Co do czujników, to jak zaczynali to nie było żadnych, teraz korzystają z radaru, kamery i blind spota. Jak auta będą miały więcej czujników to nic nie szkodzi na przeszkodzie aby z nich korzystać. Ale ciągle to będzie rozwiązanie podobne do Linuxa, będzie działać ale trzeba mieć o nim pojęcie. Nie wiem po co się tak spinasz, wiadomo że Tesla oferuje więcej ale nie każdy ma lub chce mieć Teslę ;)

      A korzyści z tego są już teraz, bo można sobie do auta dodać porządny Asystent Pasa ruchu, dużo lepszy niż to co oferuje producent auta.

    •  

      pokaż komentarz

      @ruphert: Ja tylko powiedziałem, że openai nie idzie w stronę level 5 i nie ma takich możliwości. Tesla, Uber, Google, GM i inni celują w level 5. Nie ważne komu pierwszemu się uda, ale nie będzie to openai. A jak tylko ktoś zrobi level 5, to rozwój openai zginie w ciągu kilku miesięcy. Żeby nie było zgadzam się z tym że teraz robi robotę do której jest zrobiony i to jest ok.

    •  

      pokaż komentarz

      @abraca: Moim zdaniem nie masz, dobry przykład to Linux ;) Odpowiedz mi czemu ludzie instalują openpilota w Tesli? Jak więcej popularnych aut będzie miało masę czujników to openpiot będzie w stanie je ogarnąć. A czujników jest coraz więcej i system będzie się rozwijał. Jasne że cel mają inny, co nie zmienia faktu że dzięki openpilotowi tysiące współczesnych aut będzie mogło mieć zaawansowanego asystenta level 2.

  •  

    pokaż komentarz

    Czy to unieważnia polisę ubezpieczeniową jako niezgłoszona modyfikacja?

  •  

    pokaż komentarz

    I jak to niby uruchomić w aucie?

  •  

    pokaż komentarz

    Super że takie rozwiązanie powstaje i w dodatku jest darmowe i opensource. Niestety, w tym wypadku, "crash reporting" nabiera nowego, nieprzyjemnego znaczenia

  •  

    pokaż komentarz

    Swego czasu mocno to roważałem, ale imho nie warto - zwłaszcza że wspierane są głównie nowe auta, które często bierze się z leasing i takie modyfikacje odpadają. Z drugiej strony nowsze auta mają już te same funkcjonalności i przez to całość nie ma sensu.

    Ale hobbystycznie, jak ktoś ma kompatybilną furę na własność - pikna sprawa!

    •  

      pokaż komentarz

      @McRancor: z tego co widzę to zaraz pójdzie merge i wsparcie dla audi a6 z 2011+. Kurna jakbym w moim sobie mógł autopilota dorzucić to bomba. Można będzie się relaksować jadąc. Gorzej jak w trakcie działania coś się zawiesi i wylądujemy w rowie ;)

    •  

      pokaż komentarz

      Gorzej jak w trakcie działania coś się zawiesi i wylądujemy w rowie ;)

      @kamillus: to możesz akurat powiedzieć o każdym autonomicznym systemie, ale od tego są watchdogi i systemy zabezpieczające zabezpieczenia systemów... Nawet jeśli będę miał kiedyś Teslę z autopilotem to raczej nie będę czytał Harry'ego Pottera, tylko postaram się w miarę ogarniać co dzieję się dookoła ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @jakala: a jak bedziesz mial na siedzeniu piekna reprezentantke/reprezentanta plci ktora Cie kreci i wlasnie najdzie ja/jego ochota a bedziesz sie spieszyl?( ͡º ͜ʖ͡º)

    •  

      pokaż komentarz

      @McRancor: Nowa auta często bierze się z leasing? Que?
      Niektórzy też kupują po prostu nowe auta :)

    •  

      pokaż komentarz

      @krzyk2: Taka ingerencja wiąże się z ryzykiem utraty gwarancji - leasing nie ma tu większego znaczenia, chodziło bardziej o to że jak ktoś bierze auta w leasing, to zamiast kombinować, prościej poczekać i wymienić na nowe które ma to fabryczne.

      Jak teraz czytam tego swojego posta, to sam bym tego nie zrozumiał, bełkot...

    •  

      pokaż komentarz

      @McRancor: Generalnie tak jak pisałem wcześniej, openpilot to robi lepiej albo robi więcej niż system wbudowany. Np. TSS-P w Toyocie nie ma asystenta pasa ruchu ani Stop&Go.

    •  

      pokaż komentarz

      @ruphert: W nowych toyotach już jest- LTA to asystent pasa ruchu, a tempomat działa w pełnym zakresie. Nie ma android auto, ale to akurat w toyotach zawsze było do bani

    •  

      pokaż komentarz

      @McRancor: Nowe Toyoty to masz na myśli 2019? Asystent w pełnym zakresie jest od 2015 czyli w systemie TSS-P, ale bez Stop&Go. Asystent pojawił się dopiero w TSS-P drugiej generacji czyli 2019, wcześnie była pomoc w utrzymaniu auta na pasie. Openpilot rozszerza te funkcjonalności w przypadku TSS-P, nie wiem czy się lepiej spawdza w TSS-P 2, ale ciągle się rozwija, natomiast system Toyoty nie ma aktualizacji i lepszy już nie będzie.

    •  

      pokaż komentarz

      @ruphert: Tak, mam na myśli te z 2019, ten asystent pasa czyli LDA z 2015 to bezużyteczne gówno, natomiast ten LTA z 2019 jest już spoko i potrafi auto po pasie poprowadzić. Stop&go wchodzi dopiero teraz, poprzedni radar, ten od 40km/h jest git, ale z racji tego ograniczenia w mieście jest bezużyteczny.

      Żeby openpilot działał w toyotach z TSS-P trzeba wypiąć moduł DSU, a w takiej ravce z poprzedniego roku nawet wtedy nie działa w pełnym zakresie prędkości. Niby lepiej niż fabryczny zestaw, ale nadal nowy model robi to zwyczajnie lepiej. Weź też pod uwagę że openpilot podpięty wyłącza funkcje DSU - automatyczne światła drogowe nie będą działać, podobnie jak inne systemy, w tym hamowanie przed przeszkodami.

    •  

      pokaż komentarz

      @McRancor: o to ciekawe, nie wiedziałem że on wyłącza awaryjne hamowanie. Co do asystenta, to nie wiem jak się sprawdza ten w Toyocie, ale np. ludzie narzekają na ten w Kii, podczas jazdy po większym łuku potrafi wjechać na zły pas. Podobno openpilot robi to lepiej.

    •  

      pokaż komentarz

      @ruphert: Mam doświadczenie z LDA - myli się jak na drodze są pasy ze smoły i odpowiednie światło. Ogólnie tylko wkurza. LTA podobno robi to lepiej i przez miasto da się przejechać.