Czarne dziury są silnikami destrukcji na skalę kosmiczną, ale mogą też być źródłem życia. Nowe badania nad supermasywnymi czarnymi dziurami sugerują, że promieniowanie, które emitują podczas szaleństwa żywieniowego, może być źródłem biomolekularnych bloków konstrukcyjnych, a nawet umożliwiać fotosyntezę.

Rezultat? Naukowcy przypuszczają, że znacznie więcej światów poruszających się po Drodze Mlecznej i poza nią może nadawać się do życia.

W ramach nowych badań, opublikowanych 24 maja w "Astrophysical Journal", naukowcy stworzyli modele komputerowe, aby przyjrzeć się emitującym promieniowanie dyskom gazu i pyłu zwanym aktywnymi jądrami galaktyki, czyli AGN, które wirują wokół supermasywnych czarnych dziur. Jedne z najjaśniejszych obiektów we wszechświecie, AGN tworzą się na skutek wiązania materii przez grawitację czarnej dziury. Gdy materia obraca się wokół czarnej dziury, uwalnia niewiarygodne ilości światła i promieniowania.

Od wczesnych lat 80. naukowcy podejrzewają, że to promieniowanie stworzyłoby martwą strefę wokół AGN. Niektórzy naukowcy zaproponowali nawet, że taka AGN mogłaby wyjaśnić, dlaczego nie widzimy żadnego złożonego życia pozaziemskiego w kierunku centrum Drogi Mlecznej. Nasza galaktyka ma w centrum potężną czarną dziurę, zwaną Sagittarius A*. Poprzednie badania wykazały, że w promieniu 3200 lat świetlnych Sagittariusa A*, promieniowanie rentgenowskie i światło ultrafioletowe może usunąć atmosferę z planet podobnych do ziemskiej. (Droga Mleczna ma średnicę wynoszącą prawie 53 000 lat świetlnych.)

"Ludzie mówią głównie o szkodliwych skutkach [czarnych dziur]", mówi Manasvi Lingam, główny autor badań i astronom na Uniwersytecie Harvarda, w rozmowie z Live Science. "Chcieliśmy ponownie zbadać, jak szkodliwe jest [promieniowanie].... i zadać sobie pytanie, czy są jakieś pozytywne aspekty takiego stanu rzeczy".

Modele badaczy sugerują, że światy z atmosferą grubszą niż ziemska lub wystarczająco oddalone od AGN, aby zachować swoją atmosferę, mogą nadal mieć szansę na umożliwienie stworzenia życia. W pewnych odległościach istnieje galaktyczna [strefa Złotowłosej[(https://pl.wikipedia.org/wiki/Ekosfera), która otrzymuje odpowiednią ilość promieniowania ultrafioletowego.

Przy takim poziomie promieniowania atmosfera nie zostałaby zniszczona, ale promieniowanie mogłoby spowodować rozpad cząsteczek, tworząc związki niezbędne do budowy białek, lipidów i DNA - kamieni węgielnych życia, przynajmniej tak, jak je znamy. W przypadku czarnej dziury wielkości Strzelec A*, region Złotowłosej rozciąga się w przybliżeniu na 140 lat świetlnych od centrum czarnej dziury, gdzie 1 rok świetlny wynosi 93 miliony mil (150 milionów kilometrów)

[Edit: WTF???.]

W oryginale :
    For a black hole the size of Sagittarius A*, the Goldilocks region would extend approximately 140 light-years from the black hole's center, where 1 light-year is 93 million miles (150 million kilometers).

Tu kolegom z livescience.com chyba kalkulatorki się zepsuli, bo 1 rok świetlny to :

1 light-year = 9460730472580800 metres (exactly)
    ≈ 9.461 petametres
    ≈ 9.461 trillion kilometres
    ≈ 5.878625 trillion miles

No chyba że ja, po pijaku, coś złe rozumiem :( .... [End of Edit]

Naukowcy przyjrzeli się również wpływowi promieniowania na fotosyntezę, czyli procesowi, w którym większość roślin wykorzystuje energię słoneczną do wytwarzania cukrów. AGN emituje ogromne ilości tego kluczowego składnika - światła. Byłoby to szczególnie ważne dla roślin na swobodnie poruszających się planetach, które nie mają w pobliżu gwiazdy gospodarza, która mogłaby stanowić źródło światła. Astronomowie szacują, w galaktyce przypominającej Drogę Mleczną, według Manasvi, może być około 1 miliarda takich planet dryfujących w strefie Złotowłosej.

Obliczając obszar, na którym AGN mógłby zasilać fotosyntezę, naukowcy odkryli, że spore części galaktyk, szczególnie tych z supermasywnymi czarnymi dziurami, mogą mieć możliwość wspomaganej przez AGN fotosyntezy.
    Dla galaktyki podobnej do naszej, region ten rozciągałby się około 1100 lat świetlnych od centrum galaktyki.

W małych, gęstych galaktykach karłowatych, ponad połowa galaktyki mogłaby zamieszkiwać w tej strefie umożliwiającej fotosyntezę.

źródło: 4376578698.jpg

Biorąc świeże spojrzenie na negatywne skutki promieniowania ultrafioletowego i rentgenowskiego w tych strefach, naukowcy w nowym badaniu dalej stwierdził, że negatywne konsekwencje sąsiada AGN zostały wyolbrzymione w przeszłości. Bakterie na Ziemi stworzyły specjalne błony, tz biofilmy, aby chronić się przed promieniami ultrafioletowymi, i życie w obszarach o dużym natężeniu promieniowania ultrafioletowego mogłoby rozwinąć podobne do nich metody ochrony.

Promieniowanie rentgenowskie i gamma, które AGN także wyrzucają w ogromnych ilościach, jest również łatwo przyswajane przez atmosferę podobną do ziemskiej i prawdopodobnie nie miałoby dużego wpływu na życie, twierdzą badacze.

Naukowcy oszacowali, że szkodliwe skutki promieniowania AGN prawdopodobnie wygasną w odległości około 100 lat świetlnych od czarnej dziury wielkości Sagittariusa A*.

"Patrząc na to, co wiemy o Ziemi, możemy przypuszczać, że pozytywne skutki wydają się rozciągać na większy obszar niż negatywne skutki", powiedział Lingam Live Science. "To naprawdę zaskakujące".

Jeśli chcesz być na bieżąco z najlepszymi znaleziskami to zapisz się na MikroListę.
      https://mirkolisty.pvu.pl/list/56Bf7jbXdbGvM2NK i dodaj Swój nick do listy #swiatnauki.

#swiatnauki #gruparatowaniapoziomu #liganauki #ligamozgow #qualitycontent #nauka #fizyka #astronomia #astrofizyka #kosmos #wszechswiat

źródło: willourblack.jpg

Taka mała ciekawostka:

Grzyby radiotroficzne [nie wiem czy dobrze tłumaczę tą nazwę?]

Te grzyby byli odkryte niedawno, gdzieś na początku 1991, przez amerykańskich naukowców w składzie czarnej pleśni z Czernobyla.

Ionizing Radiation Changes the Electronic Properties of Melanin and Enhances the Growth of Melanized Fungi

Za Wiki :

Grzyby radiotroficzne to grzyby, które zdają się przeprowadzać radiosyntezę, czyli wykorzystywać melaninę barwnikową do konwersji promieniowania gamma(!) w energię chemiczną dla wzrostu.

Można powiedzieć, że grzyby zamieniły energię promieniowania gamma w energię chemiczną.

Ten proponowany mechanizm może być podobny do anabolicznych ścieżek syntezy zredukowanego węgla organicznego (np, Węglowodany) w organizmach fototroficznych, które przekształcają fotony ze światła widzialnego za pomocą pigmentów, takich jak chlorofil, którego energia jest następnie wykorzystywana do fotolizy wody w celu wytworzenia użytecznej energii chemicznej (jak ATP) w procesie fotofosforylacji lub fotosyntezy.

Badania przeprowadzone w Albert Einstein College of Medicine wykazały, że trzy grzyby zawierające melaninę - Cladosporium sphaerospermum, Wangiella dermatitidis i Cryptococcus neoformans - zwiększały biomasę i szybciej gromadziły octan w środowisku, w którym poziom promieniowania był 500(!) razy wyższy niż w normalnym środowisku.

Ekspozycja komórek C. neoformans na te poziomy promieniowania szybko (w ciągu 20-40 minut ekspozycji) zmieniła właściwości chemiczne melaniny i zwiększyła szybkość transferu elektronów za pośrednictwem melaniny (mierzona jako redukcja ferrycyjanku przez NADH) trzy-do czterokrotnie w porównaniu z komórkami nienaświetlonymi[2] Podobny wpływ na zdolność transportu elektronów melaniny obserwowano u autorów po ekspozycji na promieniowanie niejonizujące, sugerując, że grzyby melanotyczne mogą również być w stanie wykorzystać światło lub promieniowanie cieplne do wzrostu.

Nie wiadomo jednak, czy grzyby zawierające melaninę wykorzystują podobną wieloetapową ścieżkę fotosyntezy, czy też niektóre inne ścieżki chemosyntezy.

Dokładne procesy biochemiczne w sugerowanej syntezie związków organicznych lub innych metabolitów wzrostu grzybów, w tym chemicznych produktów pośrednich (takich jak rodzimy dawca elektronów i cząsteczki akceptorowe) w komórce grzybów oraz lokalizacja i produkty chemiczne tego procesu, są nieznane.

Znalazłem artykuł odnośnie tego jak korzystają z tego promieniowania.
      Dark Power: Pigment seems to put radiation to good use

Dla ciekawych tematu:

źródło: i.ytimg.com

@RFpNeFeFiFcL Te grzyby byli odkryte niedawno - tutaj masz błąd.
      Świetny artykuł jak każdy inny, dzięki za to co robisz :)

Droga Mleczna ma średnicę wynoszącą prawie 53 000 lat świetlnych.

@RFpNeFeFiFcL: chyba promień, bo Wujo G mówi, że:

promień = 52850 lat świetlnych

średnica = 105700 lat świetlnych

@lebele:

Dzięki :)

Tak jest w Wikipedii napisane:

Radiotrophic fungi were discovered in 1991 growing inside and around the Chernobyl Nuclear Power Plant.

Okazuję się że już dotarli do ISS:

Na ISS będą hodowane grzyby z Czarnobyla.

@MusicURlooking4:

Właśnie promień.
      Sorry za głupi błąd.

@RFpNeFeFiFcL: czytałem oryginał, jak dla mnie, to tam jest napisane:

"w poprzek/średnica"

więc też nie sprawdzili, dlatego nie ma co przepraszać ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

@MusicURlooking4:

Na to wygląda: " The Milky Way is nearly 53,000 light-years across"

Z tym że ja doskonałe wiem jaka jest średnica Drogi Mlecznej, i nie musiałem tego błędu powielać. (╯︵╰,)

@RFpNeFeFiFcL: > where 1 light-year is 93 million miles (150 million kilometers)
      Stawiam na jednostki astronomiczne.

@fotongluondwabratanki:

Wydaję mi się że ktoś złe wygooglował i wkleił odległość Ziemi od Słońca.

Average distance from Sun : 150 million km / 93 million miles (1 AU)

Stawiam na jednostki astronomiczne.

Nie pasuje, ponieważ 1 rok świetlny to ≈ 63241 AU

Credit:
      _By Huritisho - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44017019_

źródło: upload.wikimedia.org

Czarne dziury zawsze będą miały dla nas jakieś tajemnice.

Każdy kto grał w eve wie, że w wormholach najciekawiej ( ͡º ͜ʖ͡º)