Jak działa chwilowy brak konkurencji na przejazdy na przykładzie firmy Szwagropol.
Chwilę po tym jak konkurencja zawiesiła wszystkie kursy z powodu Covid-19, Szwagropol podniósł ceny biletów miesięcznych. Druga podwyżka nastąpiła po kilku miesiącach gdy okazało się, że konkurencja szybko nie wróci. W sumie podwyżki cen nawet o 80% w zależności od odcinka.
Na trasie Nowy Sącz – Brzesko – Kraków od lat działali dwaj przewoźnicy (Szwagropol i Voyager), którzy ze sobą konkurowali i ceny biletów miesięcznych utrzymywały się na stałym poziomie – tj. około 249 zł na pełnej trasie.
Źródło: web archive (stan na styczeń 2018 r.)
Od 1 kwietnia z powodu Covid-19 Voyager zawiesił kursy na wszystkich trasach.
Wykorzystał to Szwagropol , który podniósł biletów miesięcznych od 29 kwietnia. Na pełnej trasie z 249zł do 330zł.
Źródło: kopia Google (stan na maj 2020 r.)
Gdy tylko okazało się, że konkurencja szybko nie wróci, Szwagropol podniósł ceny po raz drugi od 30 czerwca.
Źródło: szwagropol.pl (stan na lipiec 2020 r.)
W sumie te dwie podwyżki to wzrost cen na pełnej trasie Nowy Sącz – Kraków o 60% (z 249zł do 400zł). Na przystankach pośrednich wzrost wyniósł od 40% (z 171zł do 240zł) do 80% (z 199zł do 360zł) w zależności od przystanku początkowego.
Liczba kursów w dalszym ciągu nie wróciła do stanu sprzed pandemii. Jeżeli chodzi o ogólne, typowe czynniki, które mogłyby przemawiać za wzrostem cen (w warunkach normalnej konkurencji) to koszt paliwa na rynku jest znacznie niższy niż przed pandemią a podwyżki płac zostały zamrożone, stąd też dziwi takie posunięcie firmy, która ewidentnie wykorzystuje swój monopol.
Z biletów miesięcznych korzystają głównie stali klienci firmy, dojeżdżający codziennie do pracy w Krakowie i to właśnie ich dotknęły te podwyżki. Wbrew pozorom liczba takich osób jest duża a obłożenie kursów w typowych godzinach dojazdu do pracy jest porównywalne jak przed pandemią. Wszelkie negatywne komentarze ludzi o cenniku są usuwane przez firmę z Facebooka.
Komentarze (182)
najlepsze
Szwagropol
zobowiązuje xD@CapoDiPtakMuzzapi: przeciez taki uber w algorytmach tez podnosi cene jesli jest malo kierowcow wolnych a duzo chetnyh wiec chyba nie tylko polska
Weź też pod uwagę że ostatnio pewnie mniej chętnych do jeżdżenia autobusami.
Komentarz usunięty przez moderatora
literalna komuna!!!!!!!
Możliwe powody podwyżki:
1. inflacja (wiadomo składowa a nie całe 80% ale zawsze 3-6% w zależności ile czasu temu ceny były podnoszone)
2. spadek liczby dojeżdżających do pracy i szkół
3. przewidywany słaby sezon turystyczny
4. przez spory czas obowiązywały obostrzenia co do liczby pasażerów (przy obłożeniu 50% miejsc cena rośnie nawet o 100%)
Z jakiegoś powodu konkurencja zawiesiła działanie
@macher: No to podnosząc ceny, sprawią że jeszcze mniej osób skorzysta z ich usług. Będą musieli znowu podnieść ceny żeby zrekompensować brak pasażerów, i pasażerów będzie jeszcze mniej. I spirala się nakręca. Logiczniej by było wprowadzić fajne promocje, żeby przekonać klienta do transportu publicznego.W obecnej sytuacji (epidemia, ceny paliw) transport publiczny ma niewiele argumentów po swojej stronie, więc
ja #!$%@? jaka nazwa
- wolny rynek!
- zły kapitalista podnosi ceny
https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zezwolenia-koncesje-wpisy-do-rejestru/chce-uzyskac-zezwolenie-koncesje-wpis-do-rejestru-dzialalnosci-regulowanej54/proc_328-zezwolenie-na-regularny-przewoz-osob
@jednorazowka:
wolny rynek nie wyklucza uzyskiwania zezwolen
@Opryskus69: Głupi, komuszy komentarz.