Łańcuchy dostaw
Jak donosi Bloomberg, odnotowano niepokojący trendtrend w globalnych łańcuchach dostaw począwszy od miedzi, kauczuku, kawę czy zwykłego kartonu do pakowania, ponieważ producenci na całym świecie zaopatrują swoje magazyny w więcej surowców niż obecnie potrzebują. Firmy gromadzą zapasy, spodziewając się odbicia popytu, jednocześnie obawiając się przyszłych niedoborów po incydentach, takich jak blokada Kanału Sueskiego czy choćby ostatniego cyberataku na system rurociągów w USA. Eksperci obawiają się, że ten wzrost popytu przedsiębiorstw spowodowałby nie tylko więcej trudności z bieżącą dostępnością materiałów do produkcji, ale także wyższe ceny dla konsumentów i inflację.
Każdy, kto myśli, że to wszystkie problemy z łańcuchem dostaw skończą się za kilka miesięcy, powinien wziąć pod uwagę jeden z mniej znanych wskaźników gospodarczych w USA, czyli Logistics Managers’ Index . Wskaźnik jest opracowywany na podstawie comiesięcznych badań szefów zaopatrzenia wiodących korporacji, których pytają, gdzie i jakie przewidują koszty zapasów, transportu i magazynowania - trzy kluczowe elementy zarządzania łańcuchami dostaw - teraz i za 12 miesięcy. Obecny indeks znajduje się na drugim najwyższym poziomie od 2016 roku, a przyszły wskaźnik pokazuje niewielką obniżkę w dół za rok. W przeszłości indeks okazał się niezwykle dokładny, dopasowując się do rzeczywistych kosztów w około 90% przypadków.
Drastyczne kary dla kierowców ciężarówek w Wielkiej Brytanii
Jak informuje portal Logistic, brytyjski rząd chce podniesienia kary za wwiezienie na teren Wielkiej Brytanii nielegalnych imigrantów. Obecnie kara wynosi 2 tys. funtów za każdą wwiezioną osobę. Po zmianie przepisów ma drastycznie wzrosnąć. Dotknie ona kierowcę ciężarówki także wtedy, gdy nieświadomie wwiezie osoby, które nielegalnie dostały się do kierowanego przez niego pojazdu. Dotyczy to także przypadku, gdy pojazd będzie zabezpieczony przed nielegalnym wtargnięciem imigranta. Dodatkowe kary miałyby zostać wprowadzone również za nienależyte zabezpieczenie pojazdu. Znacznie bardziej drastyczne sankcje przewiduje się dla kierowców, którzy świadomie wpuszczą do pojazdu nielegalnych imigrantów i mogłaby to być nawet kara dożywotniego więzienia.
Rozmowy ministrów USA i Rosji
Sekretarz stanu USA Antony Blinken skrytykował we wtorek działania Rosji w regionie Arktyki, opisując je jako "bezprawne roszczenia morskie '' i powtarzające się wezwania do uniknięcia militaryzacji regionu na kilka dni przed planowanym zgromadzeniem krajów leżących wokół Arktyki.
„Widzieliśmy, jak Rosja wysuwa bezprawne roszczenia morskie, w szczególności regulacje dotyczące zagranicznych statków przepływających szlakiem Morza Północnego, które są niezgodne z prawem międzynarodowym” - powiedział Blinken na spotkaniu z ministrem spraw zagranicznych Islandii w Reykjaviku. Rosja ma ambitne plany budowy portów wzdłuż tzw. Północnej Drogi Morskiej, co skróciłoby dystans między Chinami a Europą, a także wzmocniło jej obecność wojskową wzdłuż jej wybrzeża Arktyki.
Próbując bronić swobody dostępu i żeglugi na Północnym Szlaku Morskim, Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych dwukrotnie w ubiegłym roku przeprowadziła ćwiczenia z europejskimi sojusznikami na Morzu Barentsa w pobliżu Rosji, po raz pierwszy od połowy lat osiemdziesiątych.
Iran uruchamia rurociąg omijający Cieśninę Ormuz
National Iranian Oil Co. ogłosił ogłosił rozpoczęcie operacji przesyłania ropy rurociągiem Goreh-Jask, który biegnie z terminalu naftowego Goreh w południowo-zachodniej prowincji Bushehr do terminalu naftowego Jask w Zatoce Omańskiej i omija Cieśninę Ormuz. Tłoczona ropa dotrze do terminalu naftowego Jask w ciągu niecałego miesiąca, po czym projekt zostanie oficjalnie otwarty przez Prezydenta Hassana Rouhaniego. Projekt przesyłsnis ropy Goreh-Jask ma zapewnić Iranowi alternatywną drogę dla eksportu tego kraju, który obecnie odbywa się przez Cieśninę Ormuz.
Marokańska fala imigrantów w Ceucie
Hiszpania wysłała swoich żołnierzy do Ceuty po tym, jak szacunkowo 8 tys. migrantów przybyło z Maroka w poniedziałek i wtorek nielegalnie do tej hiszpańskiej enklawy. Marokańskie siły graniczne podobno ograniczyły ochronę granicy. W hiszpańskiej enklawie odnotowuje się coraz większą presję migracyjną. Liczba nielegalnych imigrantów w 85-tysięcznym mieście odpowiada już ponad 11 proc. ludności. Część imigrantów jest odsyłana do Maroka, ale wciąż powracają. Hiszpania niedawno wprowadziła nową strategię dla Afryki, spodziewając się, że spowolnienie gospodarcze spowodowane pandemią ponownie wznowi falę imigracyjną, ale raczej bezskutecznie.
Parlament Europejski zagłosuje w sprawie zamrożenia porozumienia z Chinami
Oczekuje się, że Parlament Europejski przyjmie w czwartek wniosek o formalne zamrożenie umowy inwestycyjnej UE z Chinami w następstwie tego, co posłowie określają jako „bezpodstawne i arbitralne” sankcje Pekinu nałożone na unijnych urzędników na początku tego roku. Chiny nałożyły sankcje na pięciu posłów do Parlamentu Europejskiego, a także na podkomisję praw człowieka, po tym, jak 27 krajów UE zatwierdziło sankcje dla urzędników odpowiedzialnych za prowadzenie obozów internowania w zachodnim regionie Chin, w którym dominują muzułmanie.
Wstępny wniosek, będzie zawierał apel aby UE zintensyfikowała koordynację polityki z USA w sprawie Chin, podkreślając jednocześnie, że żadne umowy handlowe z Tajwanem „nie powinny być zakładnikami” umowy z Pekinem. Oczekuje się, że głosowanie, jeśli zostanie przyjęte, będzie kolejnym ciosem dla trwających od siedmiu lat negocjacji mających na celu otwarcie chińskiego rynku.
Komentarze (17)
najlepsze
Pomyśl nad stworzeniem prostej apki z tego typu informacjami. Chętnie zainstalowałbym taką.
Ale mnie się to podoba. Najlepiej jakby wprowadzili pełny VAT na wszystkie towary z Chin. Zesrali by się. A Polski/Europejski przemysł i handel by zyskał.
@Afrobiker: czemu?