Prognozy OECD
OECD zmieniła swoje perspektywy dla światowej gospodarki, ale ostrzegła przed „nierównomiernym” tempem ożywienia w różnych krajach. Organizacja z siedzibą w Paryżu spodziewa się, że globalny wzrost osiągnie w tym roku 5,8% - w porównaniu z 4,2% w poprzednim roku - dzięki dużym pakietom wydatków rządowych i szczepieniom, które nabierają tempa w gospodarkach rozwiniętych. Jednak w niektórych krajach oczekuje się szybszego wzrostu niż innych. Np. ożywienie w Chinach może zająć mniej niż rok, w Stanach Zjednoczonych i Korei Południowej 18 miesięcy, podczas gdy duża część Europy może potrzebować trzech lat, zanim poziom życia i stan ich gospodarek wróci do poziomu sprzed pandemii. W przypadku niektórych rynków wschodzących ożywienie potrwa znacznie dłużej.
Perspektywy rozwoju koncernów naftowych
Aktywiści klimatyczni odnieśli wielkie zwycięstwo w Holandii. Orzeczenie holenderskiego sądu nakazuje firmie Royal Dutch Shell drastyczne ograniczenie emisji, co w efekcie oznacza zmniejszenie wydobycia ropy i gazu. Akcjonariusze amerykańskiego Chevron Corp. głosowali za propozycją ograniczenia tzw. Emisji z „zakresu 3”, wynika ze wstępnych wyliczeń ogłoszonych przez Chevron na corocznym walnym zgromadzeniu. Około 61% akcjonariuszy głosowało za ograniczeniem emisji, co podkreśla rosnący nacisk inwestorów na firmy energetyczne, aby zmniejszyć swój ślad węglowy.
Exxon Mobil Corporation , najbliższy rywal Chevrona, stracił dwa stanowiska w zarządzie na rzecz Engine No. 1, malutkiego nastawionego na walkę z ociepleniem funduszu hedgingowego, który posiada udziały w firmie o wartości zaledwie 50 milionów dolarów, podczas gdy wartość rynkowa Exxon Mobil wynosi 250 miliardów dolarów.
Także zachodnioeuropejskie główne koncerny energetyczne, w tym BP i Total, przedstawiły plany ostrej redukcji emisji do 2050 r. A mimo to napotykają rosnącą presję inwestorów, aby zrobić więcej, aby osiągnąć cele wspierane przez ONZ i ograniczyć globalne ocieplenie.
Wyżej wymienione koncerny są pod presją, aby szybciej ograniczyć emisje dwutlenku węgla. To dobra wiadomość dla innych narodowych koncernów naftowych Arabii Saudyjskiej, Saudi Aramco, Abu Dhabi National Oil Company, rosyjskiego Gazpromu i Rosnieftu, którzy takiej presji nie mają i nie zamierzają ograniczać wydobycia i produkcji.
Oznacza to lepsza pozycję na rynku światowym dla kierowanej przez Arabię Saudyjską Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) i Rosji.
Pomimo nacisków ze strony aktywistów, inwestorów i banków, aby obniżyć emisje, zachodnie główne koncerny naftowe mają również za zadanie utrzymanie wysokich dywidend przy dużym zadłużeniu. Dywidendy od spółek naftowych stanowią znaczący wkład do funduszy emerytalnych.
„Ważne jest, aby światowy przemysł naftowy dostosował swoją produkcję do celów paryskich. Ale musi to odbywać się zgodnie z polityką, zmianami po stronie popytu i odbudową światowego systemu energetycznego” – powiedział Nick Stansbury z Legal & General. , które zarządzają aktywami o wartości 1,3 bln funtów (1,8 bln USD) w imieniu oszczędzających, emerytów i instytucji.
Brytyjski okręt flagowy
Boris Johnson ogłosił, że planuje wydać 200 milionów funtów na nowy narodowy okręt flagowy, który mógłby zostać wykorzystany do organizacji szczytów ministerialnych i rozmów dyplomatycznych. Nazwa nowego statku nie została ogłoszona, ale Johnson jest pod presją, aby nazwać go imieniem księcia Edynburga, który odegrał rolę w projekcie budowy królewskiego jachtu Britannia, który został wycofany ze służby w 1997 roku.
Johnson powiedział: „Ten nowy narodowy okręt flagowy będzie pierwszym tego typu statkiem na świecie, odzwierciedlającym rosnący status Wielkiej Brytanii jako wielkiego, niezależnego kraju handlu morskiego”.
Statek zostałby zbudowany w Wielkiej Brytanii, miałby załogę Królewskiej Marynarki Wojennej i mógłby wejść do służby w ciągu czterech lat.
W Azji nasilają się zakłócenia w łańcuchu dostaw
Japońscy producenci samochodów Toyota Motor i Honda Motor wstrzymają we wtorek produkcję w swoich malezyjskich fabrykach, ponieważ zostanie wprowadzona blokada kraju z powodu nowej odmiany koronawirusa. Blokada grozi całej Południowo-Wschodniej Azji a to paraliżem globalnych łańcuchów dostaw i potrwa do 14 czerwca, powodując zamknięcie większości branż. Producenci samochodów i stali będą mogli kontynuować działalność, ale mogą wysyłać do pracy tylko 10% swoich pracowników, podczas gdy firmy elektroniczne, chemiczne i farmaceutyczne będą ograniczone do 60% pracowników .
W Wietnamie, gdzie podobno odkryto nowy wariant COVID-19, produkcja w fabrykach np. Samsunga, jest także zagrożona. Wietnamskie fabryki wytwarzają szacunkowo połowę globalnej produkcji telefonów i tabletów Samsunga, co czyni Wietnam drugim co do wielkości eksporterem smartfonów na świecie po Chinach. Problem zamknięcia fabryk może dotyczyć także Tajlandii . W Chinach problemem są po prostu rosnące koszty pracy i surowców. Co w rezultacie powoduje opóźnienia w produkcji i realizacji nowych zamówień. Jedną dobrą wiadomością są ulewy na Tajwanie, zapobiegające jeszcze bardziej drastycznym środkom ochrony wody, której brak zagrażał producentom półprzewodników.
Rosja - NATO
Minister obrony Siergiej Szojgu powiedział, że w odpowiedzi na działania Sojuszu Północnoatlantyckiego w ostatnich latach, w Zachodnim Okręgu Wojskowym powstanie około 20 nowych formacji wojskowych.
Szef Rosyjskiego Narodowego Centrum Jądrowego Siergiej Ryżkow oświadczył, że w okresie od 31 maja do 3 czerwca 2021 r. zgodnie z Porozumieniem Wiedeńskim 2011 o środkach budowy zaufania i bezpieczeństwa rosyjski zespół specjalistów przeprowadza inspekcję w Estonii. Rosja przeprowadzi inspekcję Estonii podczas ćwiczeń NATO
Komentarze (9)
najlepsze
Komentarz usunięty przez moderatora