Rosyjsko-amerykańskie potyczki
Jak pisałem w piątkowym streszczeniu o doniesieniach agencji TASS, rosyjski okręt wypchnął amerykański okręt, który zmierzał na wody terytorialne. Płynącym z Rosji doniesieniom zaprzecza rzecznik marynarki USA. Jak twierdzi, marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych prowadziła rutynowe operacje na wodach międzynarodowych, kiedy Rosjanie wysłali na miejsce zdarzenia niszczyciel. Rosyjski okręt znajdował się w odległości około 60 metrów od okrętu Marynarki Wojennej USA, jednak Rosja twierdzi, że przegoniła okręt, czemu zaprzecza wojsko USA. W raporcie wojsk amerykańskich napisano: "Oświadczenie rosyjskiego ministerstwa obrony o interakcji między naszymi dwoma okrętami jest fałszywe", a następnie: "Przez cały czas USS Chafee prowadził operacje zgodnie z prawem i zwyczajami międzynarodowymi". Jednak rosyjskie ministerstwo wydało własne oświadczenie, w którym wyraziło, że dało ostrzeżenie okrętowi US Navy, a te nie posłuchały wezwania. "Działając w ramach międzynarodowych zasad nawigacji, Admiral Tributs wyznaczył kurs na wyparcie intruza z rosyjskich wód terytorialnych" - oświadczyli rosyjscy wojskowi.
Chiński pocisk hipersoniczny
Jak donosi Financial Times, Chiny zaskoczyły Stany Zjednoczone, testując w sierpniu nowy, zaawansowany pocisk hipersoniczny z napędem jądrowym. Hipersoniczny pojazd szybujący podobno w pełni okrążył kulę ziemską na niskiej orbicie okołoziemskiej, po czym uderzył w cel. Pociski balistyczne wylatują w przestrzeń kosmiczną, a następnie wracają po stromych trajektoriach z większymi prędkościami. Broń hipersoniczna jest trudna do obrony, ponieważ leci w kierunku celów na niższych wysokościach, ale może osiągnąć ponad pięciokrotną prędkość dźwięku, czyli około 6 200 km na godzinę. "Test pokazał, że Chiny poczyniły zdumiewające postępy w dziedzinie broni hipersonicznej i były o wiele bardziej zaawansowane, niż zdawali sobie z tego sprawę amerykańscy urzędnicy" - napisano w raporcie, powołując się na osoby poinformowane o danych wywiadowczych. Pekin zaprzecza doniesieniom, twierdząc, że testował jedynie pojazd kosmiczny, a nie rakietę.
Podróż sekretarza obrony USA
Sekretarz obrony USA Lloyd Austin udaje się w tym tygodniu w podróż po regionie Morza Czarnego. Dzisiaj rozpoczął podróż od przystanku w Gruzji, gdzie spotka się z premierem i ministrem obrony tego kraju, z którymi ma podpisać umowę o współpracy w dziedzinie obronności. Następnie Austin odwiedzi Ukrainę i Rumunię, po czym uda się do Brukseli. Jego podróż ma miejsce kilka dni po tym, jak rosyjscy ministrowie obrony i finansów spotkali się z szefem gruzińskiego separatystycznego regionu Abchazji.
Amerykańska rekompensata
Prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan powiedział, że Stany Zjednoczone zaoferowały Turcji sprzedaż myśliwców F-16 jako rekompensatę w zamian za inwestycję 1,4 mld dolarów w program F-35, który został zawieszony z powodu nabycia rosyjskich systemów obrony powietrznej S-400 przez Turcję. Erdogan powiedział, że oba kraje negocjują obecnie porozumienie w celu rozwiązania impasu.
W Izraelu o regionie
Dzisiaj rozpoczęło się spotkanie ministrów spraw zagranicznych Izraela, Indii, Stanów Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratów Arabskich w formule mieszanej, czyli dwaj pierwsi ministrowie spotkają się osobiście w Zachodniej Jerozolimie, podczas gdy reszta połączy się zdalnie. Rozmowy będą koncentrować się na rozszerzeniu wysiłków pokojowych między Izraelem a jego sąsiadami.
Marynarka Handlowa USA i stanowiska
W USA nie milknie niezadowolenie z powodu zamiaru mianowania przez prezydenta Bidena kontradmirał Ann Phillips na administratora gospodarki morskiej USA z zerowym doświadczeniem w żegludze podczas najgorszego kryzysu żeglugowego od dziesięcioleci. FAA jest kierowana przez pilota, NASA jest kierowana przez astronautę, US Marine Corps jest kierowana przez Marine, ale po raz czwarty z rzędu, a podczas najgorszego kryzysu żeglugowego stulecia, Departament Transportu USA, mianował kogoś do US Maritime Administration (MARAD), który nie jest kapitanem i nie ma doświadczenia w żegludze handlowej. Stanowisko jest nieobsadzone od czasu powstania na Kapitolu w styczniu , po którym kontradmirał Buzby złożył rezygnację. Phillips ma długą listę zasług, ale dotyczą one osiągnięć w marynarce wojennej, a nie handlowej. Stanowisko Administratora Morskiego USA jest tradycyjnie zajmowane przez komercyjnego armatora lub kapitana, ale prezydent Obama pozostawił to stanowisko nieobsadzone przez lata, po czym wybrał byłego pracownika Kongresu, Davida Matsudę. Był on bardzo niepopularny i został odsunięty w 2013 roku. Po tej nominacji Obama mianował stosunkowo niskiego rangą dowódcę okrętu podwodnego marynarki wojennej Chipa Jaenichen. Administracja Trumpa mianowała na to stanowisko kontradmirała marynarki wojennej USA Marka Buzby'ego. Buzby, choć nie był marynarzem komercyjnym ani właścicielem statku, ukończył Akademię Marynarki Handlowej USA (USMMA), prowadził operacje organizacji transportu dla Marynarki Wojennej, był w zarządzie Carnival Cruise Line i spędził pierwszy rok podróżując po kraju, spotykając się z kapitanami statków i zainteresowanymi podmiotami komercyjnymi.. Buzby stał się bardzo popularny w branży dzięki swojej obietnicy opublikowania nowej strategii morskiej USA, która miała wskrzesić amerykańską marynarkę handlową. Napisał tę strategię, ale przepadła ona w odmętach rządowej biurokracji. Mark Buzby dokonał jednak jednego, pozornie niemożliwego do wykonania zadania ,uratował stocznię Aker's Phillidelphia Shipyard przed zamknięciem poprzez zakup czterech nowych statków szkoleniowych stanowej akademii morskiej (NSMV), wycenionych na ponad 1,5 miliarda dolarów. Budowa NSMV zapewnia ponad 1 tys. miejsc pracy w stoczni w Filadelfii. Buzby przekonał również Dowództwo Transportu USA do przeprowadzenia dużej "reaktywacji" Floty Rezerwowej, aby udowodnić fatalny stan gotowości narodu do przemieszczania materiałów wojennych. Jak donoszą eksperci, administracja Bidena najwyraźniej tak mało dba o żeglugę, że zapomniała nawet odwołać krytycznych do obecnej administracji delegatów, mianowanych przez republikanów do Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w Londynie.
Chiny
Podwójny kryzys energetyczny i kryzys na rynku nieruchomości w Chinach nie słabnie. Sprzedaż domów we wrześniu spadła o 17% rok do roku, choć jest to niewielka poprawa w porównaniu z prawie 20-procentowym spadkiem odnotowanym w sierpniu. Tymczasem wyjątkowo wczesne mrozy w niektórych częściach Chin powodują jeszcze większy popyt na energię. Liderzy branży twierdzą, że niedobory węgla zaczną się zmniejszać w ciągu najbliższego miesiąca. Oba te problemy przyczyniły się do spowolnienia chińskiej produkcji gospodarczej, której wzrost w trzecim kwartale wyniósł 4,9 procent z 7,9 procent w drugim kwartale. Dla Chin jest jednak jedna pozytywna wiadomość: Globalny wzrost cen energii prowadzi do wzrostu eksportu oleju napędowego i benzyny z Chin.
Komentarze (14)
najlepsze
1. "nuclear-capable hypersonic missile" to nie pocisk z napędem nuklearnym, tylko mogący przenosić głowice nuklearne. W przeciwnym razie każdorazowo przy testach takiego napędu dochodziłoby do skażenia atmosfery, co obecnie jest zakazane traktatami międzynarodowymi, a dodatkowo każdy taki test można by łatwo wykryć.
2. "which it said circled the globe before landing about 25 miles from its intended target."
Wylądował 25 mil (40km) od celu, a nie "uderzył w