Dlaczego firmy samochodowe wciąż wydają tysiące na modele gliniane
Od lat 30. ubiegłego wieku każdy samochód, zanim trafił do produkcji, zaczynał jako pełnowymiarowy model gliniany. Modele te mogą jednak kosztować producentów samochodów setki tysięcy dolarów. Zastanawiamy się, dlaczego modelowanie z gliny nadal jest istotnym etapem procesu projektowania.
+1030
pokaż komentarz
TL;DW Lepsze niż modele 3D bo możesz zobaczyć na żywo, sprawdza czy projekt jest poprawny, tańsze niż robienie tego ze stali, można testować to aerodynamicznie, sprawdza czy światło słoneczne odbija i wygląda tak jak projektanci założyli
+684
pokaż komentarz
@NecroYuggoth: niech Ci bóg w dzieciach wynagrodzi za ten TL:DR
+277
pokaż komentarz
@marcin1333: kolega pomógł a ty mu źle życzysz ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-61
pokaż komentarz
Lepsze niż modele 3D
@NecroYuggoth: a to model z gliny nie jest 3D?
+68
pokaż komentarz
@Chrzonszcz skrót myślowy.
+5
pokaż komentarz
@NecroYuggoth: a nie lepiej ten model 3d wydrukować niż rzeźbić z gliny?
+31
pokaż komentarz
@bezloginumordko: z gliny kazda poprawkę robisz od ręki z drukiem trochę gorzej
+3
pokaż komentarz
@bezloginumordko: będzie droższe
0
pokaż komentarz
sprawdza czy światło słoneczne odbija
@NecroYuggoth: nie rozumiem
-3
pokaż komentarz
@pwone "się" mi zjadło. Miało być ze się odbija w sposób, w jaki założyli projektanci
-6
pokaż komentarz
a to model z gliny nie jest 3D?
@Chrzonszcz: Taki żarcik ze świata inżynierskiego. Zero-jedno-dwu-trójwymiarowe na komputerze czy kartce papieru. A gdy mówimy o rzeczywistym obiekcie, to 4D. Gdyż w czasoprzestrzeni. Czas, dla obiektu wyświetlanego na ekranie, nie ma znaczenia.
-1
pokaż komentarz
@NecroYuggoth: Jakie światło słoneczne, modele są sprawdzane "zebrą" czyli przeplotem czarno białym przy każdej wizualizacji modeli CADowskich, bądź neonami na powierzchni prezentacyjnej modelu 1:1 tak żeby wyłapać nieciągłości i tzw. "jeziora" czyli zbyt płaskie obszary...
-2
pokaż komentarz
Taki żarcik ze świata inżynierskiego. Zero-jedno-dwu-trójwymiarowe na komputerze czy kartce papieru. A gdy mówimy o rzeczywistym obiekcie, to 4D. Gdyż w czasoprzestrzeni.
@KtosKtoSamNieWiesz: aha, czyli jako inżynier modelujesz cx samochodu za ponocą czterowektoru bazującego na zjawiskach relatywistycznych ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-1
pokaż komentarz
@Chrzonszcz: Tak, tak projektuja inz. A mgr troche inaczej. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-154
pokaż komentarz
setki tysiecy dolarow? droga ta glina.
+416
pokaż komentarz
@DEATH_INTJ: Glina to jest pewnie w tym procesie najtańsza, specjalista który się tym zajmuje to już inna bajka.
-195
pokaż komentarz
@IvanBarazniew: specjalista jest pewnie na etacie.
+401
pokaż komentarz
@DEATH_INTJ: i ma kartę multisport
+313
pokaż komentarz
@LuCzadoreQ: i owocowe czwartki
+231
pokaż komentarz
@saggitarius_a: i 5 ukraincow na swoje miejsce.
+77
pokaż komentarz
@DEATH_INTJ: albo na swojej chacie
+98
pokaż komentarz
@DEATH_INTJ: Z tego co wiem to nie jest glina to "Clay" - (Industrieplastilin) bazuje na wosku i kosztuje coś ok. 30€/kg
-6
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
-5
pokaż komentarz
@DEATH_INTJ: i ma na imie Areczek
+31
pokaż komentarz
specjalista jest pewnie na etacie.
@DEATH_INTJ: Pewnie jest. Za kilkadziesiąt tysięcy euro miesięcznie.
+14
pokaż komentarz
specjalista jest pewnie na etacie.
@DEATH_INTJ: specjaliści się nie rozliczająw ramach etatu. Byłoby to śmiesznie tanio dla koncernu.
+1
pokaż komentarz
@DEATH_INTJ: wyjdzie taniej jeśli zamieni się glinę na gówno
+3
pokaż komentarz
setki tysiecy dolarow? droga ta glina.
@DEATH_INTJ: Te auta też jakieś drogie, sam złom i trochę plastiku.
+12
pokaż komentarz
@DEATH_INTJ: glina jest specjalistyczna, termoplastyczna. Jest to np. Chavant autostyle. Ceny nie pamiętam, ale za 1 kg wychodziło coś koło 100 zł + 100 zł przesyłka od niemca. Na innej stronie za dwa funty (0,9 kg) chcą $25.95 + przesyłka :)
Warto zwrócić uwagę, że jest to glina do ponownego użycia o ile nie zostanie zabrudzona jakimiś wtrąceniami. Na yt jest trochę filmów kilku modelarzy samochodowych.
-4
pokaż komentarz
Glina to jest pewnie w tym procesie najtańsza, specjalista który się tym zajmuje to już inna bajka.
@IvanBarazniew: no spoko, ale w opis mówi o koszcie modelu a nie procesu modelowania
0
pokaż komentarz
@Largenss: nie sądzę. Raczej umowa o dzieło na 100k$ plus poprawki
-5
pokaż komentarz
specjalista jest pewnie na etacie.
@DEATH_INTJ: No i wg jak jest na etacie to koszty jego zatrudnienia są zerowe? Jeśli tworzę produkt to jego koszt to jest nie tylko surowiec ale także roboczogodzina pracownika który go tworzy.
0
pokaż komentarz
no spoko, ale w opis mówi o koszcie modelu a nie procesu modelowania
@zarowka12: A pierścionek zrobiony przez jubilera jest warty tyle co waży złoto czy tyle co waży złoto + warta jest praca do jego wykonania?
0
pokaż komentarz
specjalista jest pewnie na etacie
@DEATH_INTJ: taka prace zleca sie najprawdopodobniej firmie zewnetrznej.
A jesli uwazasz ze da sie to zrobic tak samo dobrze za to taniej to zakladaj firme i zloz oferte ze bedziesz robic takie modele, jak widzisz jest sporo kasy do wziecia( ͡° ͜ʖ ͡°)
+3
pokaż komentarz
@jednopostowiec: Robi się wewnętrznie te modele. W UK clay modeller to okolice 30-40k funtów w zależności od doświadczenia.
-3
pokaż komentarz
@DEATH_INTJ: Specjalista wykonujący taką pracę wyciąga tyle ile kazdy tutaj może pomarzyć. Spokojnie pewnie liczone w setkach tysięcy dolarów za projekt na osobe.
-1
pokaż komentarz
@motoinzyniere: to sie oplaca? Przeciez modeli nie robi sie tasmowo, jest sens trzymac zespol tylko do jednego zadania? Co oni robia oprocz tego?
+1
pokaż komentarz
@jednopostowiec: Widać się opłaca. Zapytaj wprost, insta mojej znajomej z pracy, pewnie odpisze.
https://www.instagram.com/shamotive/
0
pokaż komentarz
@DEATH_INTJ a to na etacie nie można dobrze zarobić? Pomijam, że często jest to nieopłacalne i lepiej b2b ale popatrz na takie oferty - https://justjoin.it/offers/european-bioinformatics-institute-software-developer-hinxton . Jesteś Januszem nie biorącym pod uwagę, że jak ktoś jest specjalistą to bierze grubą pęge. Głównie dlatego, że bardzo długo na to pracował.
-1
pokaż komentarz
no spoko, ale w opis mówi o koszcie modelu a nie procesu modelowania
@zarowka12: A zrobisz model bez modelowania?
0
pokaż komentarz
@valdgir: ktoś się walnął i wpisał kwotę roczną jako miesięczną.
Grading: Grade 5 (monthly salary starting at £2,809) or Grade 6 (monthly salary starting at £3,143) after tax + other paid benefits
0
pokaż komentarz
@motoinzyniere: 30-40k? serio? na produkcji w JLR targamy po 37k, modelarz dostanie więcej (wiadomo że w JLR komuna straszna ale nie aż tak). Zasadniczo większość modelarzy pracuje jako kontraktorzy i za grube pieniadze, a z ekipy z JLR mają gruba bekę bo wszyscy ładni instagramowi ale średnie skillsy mają
-1
pokaż komentarz
@DEATH_INTJ: No jest i zarabia setki tysięcy dolarow rocznie
+1
pokaż komentarz
@achtung_minen: Serio. Nie dostanie więcej.
0
pokaż komentarz
@motoinzyniere: dostanie, dostanie. Mój kumpel po Cov Uni na początku dostawał sporo więcej a teraz to już naprawdę dostaje grubą kasę, tylko on jest self employed i pracuje jako kontraktor po całej europie. JLR płaci słabo w tym temacie a i ludzie z kręgów modelarskich mają polewkę że zatrudnili ich wszystkich żeby ładnie wyglądali bo umiejętnosci naprawde słabiutkie. A swoją drogą ile wy tam dostajecie? Prol na linii dostaje 35k bazy bez dodatków za zmiany, w takim Solihull np gdzie mają trzy zmiany to już trzeba liczyć extra 40%
+1
pokaż komentarz
@achtung_minen: zwykle ludki to tak 30-60k za 37h pracy w zależności od stanowiska. Managerowie 60-120.
0
pokaż komentarz
@motoinzyniere: czyli to samo co my chamy na linii. JLR to taki smieszny twór że nie ważne gdzie pracujesz bo kasa mniej wiecej taka sama :D
+135
pokaż komentarz
Poloneza akurat ulepili z gówna, a nie z gliny, więc nie, nie każdy.
+122
pokaż komentarz
@milo1000 tylko w tym przypadku zastosowano nieco awangardowe rozwiązanie- zarówno model prototypowy jak i produkcyjne były z tego samego materiału
+38
pokaż komentarz
@milo1000: rdzewiał już na desce kreślarskiej
-9
pokaż komentarz
@Kemekan: Dzisiaj juz rdzewieja przy samym pomysle, bo ksiegowa wylicza na ile sie to wszystko oplaca zabezpieczac ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+6
pokaż komentarz
@milo1000: Tyle, że o ile pamiętam projekt nadwozia (bryły) był kupiony zdaje się od włoskiej firmy stylistycznej.
Miałem ,,Borewicza" i ,,Caro" :)
+2
pokaż komentarz
@milo1000: z gowna i stali powstalo
pokaż spoiler
atari xD tak sie kiedys w kraju mawialo bedac fanboyem komodora. Taki offtop ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-1
pokaż komentarz
@moderacjamyslisezeco: Atari? Panie, ja nie jestem rolnikiem. C64 rulez forever.
-1
pokaż komentarz
Miałem ,,Borewicza
@bialy100k: Powiedzmy, że Borewicz jeszcze jakoś bronił w swoich czasach. Ja miałem kanciaka ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+85
pokaż komentarz
samochód który pominął etap rzeźbienia w glinie.
źródło: wykop.pl
+6
pokaż komentarz
@chrisx: przebijam
źródło: largus.fr
+21
pokaż komentarz
@bscoop: podwajam
źródło: cdn.donald.pl
+5
pokaż komentarz
@chrisx: no elo
źródło: 20220520_201823.jpg
+4
pokaż komentarz
@chrisx:
źródło: prod.cosy.bmw.cloud
-21
pokaż komentarz
Nie było by taniej z drewna?
+45
pokaż komentarz
@Roszke drewno wycinasz raz i ma słoje. Nie zrobisz idealnie gładkiej powierzchni. Glinę można łatwo poprawić. Jest mniej syfu. Jak jest sucha to jest czysta. Drewno ma inne lepsze zastosowania
+1
pokaż komentarz
@Roszke: przecież jest z drewna 0:34
z pianki i z gliny ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+20
pokaż komentarz
@Roszke drewnem nie wrócisz do poprzedniego kształtu, gdy za bardzo zbierzesz
+8
pokaż komentarz
@Roszke: łatwiej drewno pocieniować niż je pogrubiasić
0
pokaż komentarz
@Roszke: a kiedy drewno ma elastyczna konsystencje, ktora pozniej twardnieje?
0
pokaż komentarz
@moderacjamyslisezeco: od dawna.
0
pokaż komentarz
@Roszke: W ciągu tygodnia modelingu, dodaje się nie raz gliny aby wrócić do poprzedniego kształtu bądź skorygować...