Wpis z mikrobloga

Mniej Tesli w Tesli

Pojawił się dokument EPA (Environmental Protection Agency) odpowiedzialnej za testy emisji i spalania/zużycia energii w samochodach w Stanach według cyklu FTP-75, dotyczący Tesli Model 3. W Europie odpowiednikiem jest NEDC.

Dokument ten sugeruje pakiet baterii 80kWh w wersji long-range (310mil/500km) oraz uwaga, uwaga - silnik z magnesami trwałymi!

Do tej pory Tesla korzystała z silników indukcyjnych z klatką miedzianą, spawaną laserowo. Sprawność tych silników wynosiła ~90%.
Silniki PMSM (ang. permanent magnet surface mounted motors) mogą spokojnie osiągać sprawności +95%.
Toyota Prius ma silnik z magnesami trwałymi IPM (ang. internal permanent magnet motor), którego maksymalna sprawność sięga 98%. Ciekawe co inżyniery w Tesli wymyślili.
Wadą silników z magnesami jest cena - wynikająca głównie z ceny magnesów trwałych, zwykle używa się neodymowych.


źródło

#tesla #teslamotors
moonlisa - Mniej Tesli w Tesli

Pojawił się dokument EPA (Environmental Protection ...

źródło: comment_tJ9jGdIiZylYnKWojU5DcPo4NSegiG7J.jpg

Pobierz
  • 11
@moonlisa: Pamiętam kilka lat temu prezentację dlaczego wybrali taki silnik a nie inny. głównym powodem była możliwość blokowania dostaw metali ziem rzadkich przez Chiny. Może podpisali jakąś umowę z rządem Chińskim?
Japończycy znaleźli ostatnio duże złoża na wyspie którą... oddali im Amerykanie (śmiech historii niczym sprzedaż Alaski, USA, przez Rosjan i odkrycie później złota) https://en.wikipedia.org/wiki/Minami-Tori-shima#Minami-Tori-Shima_area_rare_earth_deposits Więc może nie będzie już takiego dużego monopolu Chińczyków. Druga sprawa silnik z magnesem stałym mogą też być robione z "normalnych" magnesów - niższa sprawność ale i cena niższa.
w styczniu tego roku wybrała 3firmy z chin które będą dostarczać magnesy

@Issac: możesz podzielić się źródłem, proszę?

brak możliwości wyboru siły hamowania regeneracyjnego. Tesla S też nie miała tego?

Tesla S posiada opcję wyboru siły hamowania regeneratywnego. Warto jednak pamiętać, że Model 3 ma być "tanim elektrykiem dla mas" i nie wszystkie ficzery z Modelu S będą w nim dostępne.
@Issac: Model S i X ma. Trochę dziwny jest ten zapis, bo hamowanie odzyskowe nie jest wielką filozofią - sprowadza się do tego, ile prądu jesteś w stanie odebrać i sterowanie jest zawsze w softcie tzn. możesz ustawić mniej lub więcej według życzenia. Nie jestem w stanie wskazać jednoznacznie powodu, dla którego człowiek nie miałby możliwości ustawienia sobie tego.
Ustawienie na mały odzysk w sumie nie ma żadnych złych konsekwencji działania.