Wpis z mikrobloga

Kiedyś próbowałem się dowiedzieć jak wyglądało kupno nowego samochodu w ZSRR. Wychodzi na to, że było tak, mówie tu o latach 70 i 80 i mogę się mylić, jeśli ktoś ma lepsze informacje, to proszę sprostować moje:
1.Można go było wygrać na loterii i to już w czasach Stalina organizowano takie gry losowe.
2.Moskwicza czasami można było kupić w wolnej sprzedaży, ale zdarzało się to rzadko.
3.Najpopularniejszy sposób - trzeba było napisać podanie w swoim zakładzie pracy o przydział samochodu. W podaniu można było sprecyzować jaki konkretnie chcemy model, albo typ nadwozia(np. ktoś chciał koniecznie samochód kombi). Jeśli podanie zostało rozpatrzone pozytywnie, lądowało się na dole listy oczekujących w swoim zakładzie pracy na przydział samochodu.
W tym samym czasie władze ZSRR rozdzielały wyprodukowane samochody pomiędzy republiki(najbardziej faworyzowano republiki bałtyckie), następnie pomiędzy działy gospodarki(jedne były bardziej faworyzowane, inne mniej) a następnie pomiędzy zakłady pracy.
I w tym momencie, dajmy na to fabryka wódki w Swierdłowsku dostała przydział na 4 Zaporożce, 2 Moskwicze w sedanie, jeden Moskwicz kombi i jedna Łade 2101. Wania był na czele listy oczekujących pracowników więc dostał Łade 2101. Musiał oczywiście za nią zapłacić, więc pożyczył w tym celu pieniądze od znajomych. Moskwicza kombi dostał Witalij, który był 7 na liście, ale pisał w podaniu że ma dacze i przyda mu się samochód kombi. Osoby nr 2 i 3 na liście oczekujących - Wasilij i Siergiej dostali przydział na Moskwicze w sedanie. Siergiej wziął Moskwicza, ale Wasilij odmówił, bo Moskwicz to w przeciwieństwie do Łady awaryjny samochód i szkoda pieniędzy, przez co wylądował na samym końcu listy - teraz będzie musiał znowu czekać latami na przydział. Zaporożce dostały osoby z niskich miejsc na liście bo większość odmówiła - ten samochód był w ZSRR pogardzany i tylko desperaci zgadzali się go kupić.
Jak widać troche różniło się to w porównaniu do PRL.
#historia #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #zsrr #samochody #motoryzacja
  • 3
z poważnych źródeł to "Cars for Comrades, The Life of the Soviet Automobile", anglojęzyczna książka Lewisa H. Siegelbauma, była kiedyś na chomikuj.pl i ją pobieżnie przeczytałem.
A poza tym różne artykuły w internecie(w tym rosyjskim) jakie przeczytałem.