Wpis z mikrobloga

Koleją podróż sentymentalna - linia kolejowa Stobno Szczecińskie – Nowe Warpno <<< znalezisko
Artykuł z 2005 roku opisuje historię powstania i likwidacji linii kolejowej 429, Randower Kleinbahn (Kolejka Randowska, od nazw lokalnej rzeczki i ówczesnego powiatu Randow), która w latach 1897-1906 połączyła Stobno (Stöven) pod Szczecinem z Nowym Warpnem (Neuwarp). Po wojnie rozebrali ją sowieci.

Polskie władze chciały aby przebieg całej tej linii kolejowej leżał w granicach Polski, co spowodowałoby przesunięcie granicy o kilka km względem obecnego stanu, tak się jednak nie stało:

(...) Gdy podczas prac polsko-sowieckiej komisji granicznej, (ustalającej szczegółowy przebieg granicy, ogólnie wyznaczonej w Poczdamie) polska delegacja postulowała przesunięcie poczdamskiej granicy na północ od Stolca o 3-6 km na zachód, tak by po polskiej stronie znalazła się cała linia Stobno-Nowe Warpno, sowieccy wojskowi nie wyrazili na to zgody; „…mieli mocny argument – o linii kolejowej trudno było mówić, gdyż ostały się z niej jedynie nasyp, mostki i słupy telegraficzne. Stan kolei do Nowego Warpna Sowieci znali zaś doskonale, gdyż niedawno sami ją zdemontowali i wywieźli na wschód”. (W.Kalicki: Awantura o lewy brzeg. W: Ostatni jeniec wielkiej wojny. W-wa 2002).

Krótko wcześniej ówczesny prezydent Szczecina, inż. Piotr Zaremba w swoim sprawozdaniu pisał: „Wypełniając życzenie MSZ udałem się do zlustrowania miejscowości Neuwarp położonej na półwyspie wrzynającym się w odgałęzienie Zalewu Szczecińskiego. Miasteczko jest połączone linia kolejową szerokotorową ze Szczecinem, ale jedynie na mapie, gdyż większa część tej linii uległa demontażowi /…/. W dalszym ciągu pojechałem na południe wzdłuż projektowanej przez MSZ linii granicznej. Linia ta idzie równolegle do linii kolejowej Neuwarp-Szczecin, pozostawiając całą tę linię, a właściwie jej podtorze po stronie polskiej. Według opinii jednak dyr. PKP ułożenie na nie szyn i podkładów nie przedstawia żadnych technicznych trudności. Wzdłuż linii kolejowej położone są wsie, które są niemal niezniszczone. /…/ Reasumując powyższe stwierdzam, że granica zakreślona w MSZ istotnie leży dobrze w terenie, jest do obronienia (Neuwarp – niezbędny port rybacki, a zatem cała linia kolejowa do niego musi być w ręku polskim, na południe natomiast logiczne oparcie granicy o rokadowa szosę)”.

Jak się jednak wkrótce okazało – ta linia graniczna nie dała się obronić. Wywalczono jedynie jej korektę między Stolcem i Bukiem, tak że biegnąca tamtędy szosa w całości znalazła się po polskiej stronie. Granica przecięła natomiast trasę linii kolejowej, uniemożliwiając jej rekonstrukcję, co – oceniano z żalem – „nie daje korzyści korzystania z niej ani jednej ani drugiej stronie”.


Grafika pochodzi z serwisu www.bazakolejowa.pl - pod adresem https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=662&okno=start szczegółowy przebieg linii i galeria pozostałości.

#polska #szczecin #zachodniopomorskie #historia #kolej #pociagi #ciekawostki
Pobierz BaronAlvon_PuciPusia - Koleją podróż sentymentalna - linia kolejowa Stobno Szczecińsk...
źródło: comment_K0KHaLIXIr1kra6t6TtPlZ8agEgQMWRm.jpg
  • 1
Stan kolei do Nowego Warpna Sowieci znali zaś doskonale, gdyż niedawno sami ją zdemontowali i wywieźli na wschód”


Czerwona Zaraza