Wpis z mikrobloga

No elo, wybaczcie za małą obsuwę w serii, ale musiałem miałem inne sprawy na głowie w ostatnim czasie. Ponieważ w ankiecie doszło do remisu pomiędzy Pedro de la Rosom a Takuma Sato postanowiłem wybrać do dzisiejszego odcinka Japończyka. Bohater dzisiejszego odcinka zadebiutował w f1 w 2002 roku w Jordanie, dużo udział w jego debiucie miała Honda która była dostawcą silników do ekipy Eddie Jordana. Debiutancki sezon nie był zbyt udany dla Japończyka, podczas GP miał groźnie wyglądający wypadek z udziałem Nick Heidfelda, Niemiec na 28 okrążeniu zblokował koła w swoim Sauberze, co w konsekwencji doprowadziło na jechania na trawę i efektownego spina, który zakończył się uderzeniem w bok Jordana Takumy. Wypadek można obejrzeć tutaj
Sato nie był w stanie samodzielnie opuścić samochodu, ponieważ część tylnej konstrukcji zderzaka Saubera przeniknęła bok monokoku Jordana tuż pod prawym kolanem Sato. Samo wyciągniecie kierowcy z samochodu zajeło ponad 10 minut. Mimo groźnie wyglądającego wypadku Takuma nie odniósł poważniejszych obrażeń i był wstanie wrócić już na następny wyścig. Swoje pierwsze i jedyne punkty w sezonie zdobył zajmując dobre 5 miejsce podczas domowego GP Japonii. W sezonie 2003 Takuma został kierowcą testowym zespołu BAR. Wystąpił wówczas w ostatnim wyścigu tego sezonu po tym jak znany i lubiany Villeneuve musiał przedwcześnie opuścić zespół po sporze. Jednorazowy występ w 2003 roku okazał się dla Sato udany, dowiem zajął 6 miejsce podczas swojego domowego wyścigu w Japonii. Takuma na sezon 2004 został pełnoetatowym kierowcą BAR Honda. Sezon niestet nie układał się zbyt po jego myśli, z powodu licznym awarii silnika. Jednak podczas GP USA nastąpił przełom w karierze Japończyka, dzięki swojej odważnej i agresywnej jeździe oraz dobrej strategii zespołu Takuma niespodziewane znalazł się na podium, zajmując 3 miejsce tuż za kierowcami dominującego w tym sezonie Ferrari. Wynik ten sprawił że stał się drugim Japończykiem w historii f1 który zdobył podium, pierwszym był Aguri Suzuki w 1990, zapamiętajcie te imię bo pojawi się jeszcze w dzisiejszym odcinku ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Niestety przez liczne awarię sezon zakończył dopiero na 8 miejscu pozostając w cieniu swojego partnera zespołowego Jensona Buttona, który został mistrzem ówczesnej f1.5, do której zaliczały się wszystkie zespoły poza Ferrari, ale mniejsza z tym.
Takuma dzięki dobrym wynikom pozostał w zespole na sezon 2005, który nie był już tak udany zarówno dla samego Sato jak i całego zespołu BAR. Zespół osiągnął dobry wynik podczas GP San Marino, gdzie zajęli 3 i 5 pozycję, jednak po wyścigu zostali zdyskwalifikowani za użycie paliwa jako balanstu i oszustwa podczas ważenia samochodów. Zespół dodatkowo za swoje przewinienie otrzymał karę wykluczenia z dwóch następnych wyścigów, GP Monako, oraz GP Hiszpanii. Takuma swój jedyny punkt zdobył podczas GP Węgier zajmując 8 pozycję. Przed GP Chin, doszło do dość zabawnej sytuacji, dowiem Japończyk pogubił się na okrążeniu formującym i zespół musiał podać mu wskazówki w jaki sposób ma się ustawić na polach startowych, niestety nie znalazłem nagrania z tej sytuacji. Z powodu słabej dyspozycji, Sato nie pozostał w zespole na sezon 2006, jego miejsce zajął doświadczony Rubes Barichello. Nowym pracodawcą Takumy został Aguri Suzuki, który utworzył nowy zespół - Super Aguri. Niestety nowe auto było z góry skazane na porażkę, bowiem zespół na pierwszą część sezonu wystawił wyciągniętą ze złomu konstrukcje Arrowsa z 2002 którą dostosował do przepisów z 2006. Właściwe auto zespołu zadebiutowało dopiero podczas GP Niemiec, które swoją drogą okazało się nie takie złe i Takuma był wstanie objeżdżać innych kierowców z końca stawki, głównie kierowców Midlanda oraz od czasu do czasu Toro Rosso. w sezonie 2007 Super Aguri dysponowało zdecydowanie najlepszym samochodem w swojej krótkiej historii, bowiem była to zeszłoroczna Honda, po lekkich modyfikacjach. Postęp był widoczny już w Australii gdzie Takuma wszedł do Q3 w kwalifikacjach, jednak na pierwszy punkt dla zespołu musiał poczekać do GP Hiszpanii gdzie zajął 8 pozycję. Przełom nastąpił podczas pamiętnego GP Kanady gdzie w końcówce wyścigu najpierw wyprzedził Toyotę Ralfa Schumachera, a następnie Mclarena Fernando Alonso i zajął 6 pozycję, zdobywając swój najlepszy wynik od 2004 roku. Dobre osiągi Super Aguri sprawiły iż ich główny rywal Spyker wniósł do FIA skargę podważając legalność konstrukcji Super Aguri, argumentując że korzystają z zeszłorocznego bolidu Hondy w sposób wychodzący poza przepisy, skarga ta jednak została umorzona a Takuma i jak i zespół utrzymali swoje punkty. Niestety zespół zaczął popadać w coraz większe problemy finansowe, co zakłóciło przygotowania do sezonu 2008, przez to na przed sezonowych testach jeździli bardzo mało, wyjeżdżając pierwszy raz na poważnie na tor dopiero w Australii, gdzie dopiero zaczęli skręcać właściwy samochód. Niestety zespół przetrwał tylko 4 pierwsze wyścigi sezonu, a po GP Hiszpanii ogłosił bankructwo, co sprawiło że Takuma pozostał bez pracy. W listopadzie 2008 pogłoski zaczęły łączyć go z Red Bullem i Toro Rosso,Takuma odbył kilka testów z juniorskim zespołem Red bulla, i stał się jednym z kandydatów do fotela na 2009. Jeździł z zespołem nawet podczas przedsezonowych testów, lecz ostatecznie Helmut Marko postanowił zostawić w zespole Sebastiana Bourdaisa. Takuma nie został nawet kierowcą testowym, kolejne pogłoski łączyły Japończyka z Renault na sezon 2010, lecz zostały one szybko zdementowane przez obie ze stron, kończąc przygodę Sato z f1. Po zakończeniu kariery w f1, Takuma Sato zaczął startować w IndyCar, gdzie jeździ do dzisiaj, w 2017 roku wygrał nawet słynny wyścig indy 500. Zaliczył on także jeden start w Formule E, oraz kilka pojedynczych startów japońskiej Super Formule.

Nie wiem kiedy następny odcinek podejrzewam że w połowie tygodnia. Następnym kierowcą którego wezmę pod lupę, bedzie Luciano Burti, którego karierę przerwał wypadek na Spa w 2001 w którym omal nie zginął

#f1
źródło: comment_1587932331N5DDs4RBNzTKFG4wM1Qttv.jpg
  • 5