Wpis z mikrobloga

Jest tu jakiś ekspert od zasad organizacji ruchu drogowego.

Chodzi mi o to czy są jakieś zasady (wierzę, że tak) dotyczące zielonych strzałek (tych małych i tych dużych) i tego kiedy świeci się światło zielone dla pieszych.

Nigdy się nad tym głębiej nie zastanawiałem ale co sobie przypominam.

strzałka zielona (mała)

Pierwsze moje pytanie to czy jest jakaś zasada umieszczania ich na skrzyżowaniach bo nie są na wszystkich. Wynika to z jakichś zasad czy z widzi mi się? I z jakich zasad.

Drugie, jaka jest zasada ich zapalania. Bo mam skrzyżowanie gdzie jestem nazwijmy to na głównej i zapala mi się zielone światło a kątem oka widzę, że z bocznej mają strzałkę i mogą mi wjechać (oczywiście hipotetycznie bo wiadomo, że się zatrzymają i spojrzą ;) )

I nasuwa mi się pytanie czy gdybym miał zielone (Do przodu) ale strzałka (duża) to jest inna zasada i wtedy nie ma strzałek małych z boku które potencjalnie mogą wjechać na moją drogę?

I teraz pasy.
Mam strzałkę (małą) zieloną i przejście dla pieszych ma zielone - ok
Mam zielone światło (zwykłe) i to samo przejście (po prawej) dla pieszych ma zielone

Na innym skrzyżowaniu, mam zielone światło (Zwykłe) i skręcam w lewo, piesi mają zielone (bardziej niebezpieczne, ale ok)

I znów pytanie bo nie widziałem, nie zwróciłem uwagi. Czy gdybym miał zieloną strzałkę (Dużą) w prawo, czy w lewo piesi mogą mieć zielone?

#pytanie #pytaniedoeksperta #motoryzacja #polskiedrogi
  • 11
@kielbovic: Dzięki bardzo w sumie ta odpowiedź odpowiada na moje pytania. Tylko jak mnie natchnie (TEraz wiem gdzie szukać) poczytać szczegółowe zasady.

Szczególnie mnie interesuje czy jest sytuacja kiedy jakiś przepis/zasada mówi o tym, że na tym skrzyżowaniu nie może być strzałki warunkowej.

No i w zasadzie jeżeli na danym skrzyżowaniu jest strzałka kierunkowa w prawo (czyli nie ma stopa - ryzyko dla pieszych większe) a w drugim jest strzałka warunkowa,
@LowcaG: Tak, jest, nazwa się "rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach" Interesującym punktem jest 4.2.2

Tam z kolei odniesienie do:

Sygnał dopuszczający skręcanie w kierunku wskazanym strzałką, wyświetlany przez sygnalizator S-2, stosuje się, jeżeli w czasie, gdy nadawany jest sygnał czerwony ogólny, istnieje możliwość ruchu pojazdów skręcających w prawo lub w lewo, pod warunkiem zapewnienia
@kielbovic: Przy strzałce kierunkowej - sygnalizator S-3 przejazd jest bezkolizyjny. To oznacza, że nie ma możliwości kolizji z pieszymi. Z resztą to właśnie dlatego strzałka kierunkowa tylko w lewo nie zezwala na zawracanie.

Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych

§ 97. 1. Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3 dotyczą kierujących jadących w kierunkach
wskazanych strzałką (strzałkami).
(...)
3. Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy
jeżeli na danym skrzyżowaniu jest strzałka kierunkowa w prawo (czyli nie ma stopa - ryzyko dla pieszych większe)


@LowcaG przy strzałce kierunkowej S-3 w prawo żaden pieszy, ani na przejściu, poprzecznym ani ten na przejściu na drodze poprzecznej nie ma prawa mieć zielonego światła, sygnalizator S-3 informuje że przy nadawanym sygnale zielonym nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu, czyli również z pieszymi więc nie ma żadnego ryzyka.
przy strzałce kierunkowej S-3 w prawo żaden pieszy, ani na przejściu, poprzecznym ani ten na przejściu na drodze poprzecznej nie ma prawa mieć zielonego światła, sygnalizator S-3 informuje że przy nadawanym sygnale zielonym nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu, czyli również z pieszymi.


@vertical: ufff, to mnie pocieszyłeś bo tak wcześniej myślałem, ale ktoś w rozmowie mnie przekonywał, że tak nie jest ale nie znałem przepisów wieć siedziałem cicho. A
@LowcaG nie ma przepisu o stosowaniu albo nie stosowaniu, strzałka warunkowa to tak jakby dodatkowa opcja sterowania i służy ona głównie do rozładowania prawoskrętu przy sprzyjających fazach (np. zielone mają jadący z prawej strony to cyk, odpalamy strzaleczke i wy też możecie jechać), w niektórych przypadkach można sterować prawoskretem wyłącznie przy użyciu strzałki warunkowej