@Dzyszla: ja się nauczyłem po tym jak mi się zj?$!ły hamulce i za każdym naciśnięciem załączał się ABS, było to mega wkurzające i musiałem jakoś tracić prędkość przed światłami
Można hamować silnikiem, można nie hamować, ale w jednej sytuacji trzeba: przy długich zjazdach w górach. Hamulce nie są w stanie przyjąć tak dużej ilości energii bez wspomagania silnikiem i po prostu ...się spalą.
@KubaRapid: Nie tyle się spala co płyn hamulcowy się zagotuje, wytworza się pęcherzyki gazu i pedał wpadnie w podłogę. Dlatego ważną jest okresowa jego wymiana, płyn chlonie wilgoć i zmniejsza się przez to temperatura wrzenia, nie mówiąc o ryzyku wystąpienia korozji układu.
@cytrynka91: Pracuję w utrzymaniu ruchu, mamy dosyć stare wózki widłowe i co jakiś czas wysiadają w nich pompy hamulcowe (wózki te pracują po 16 godzin dziennie, są mocno obciążane). Wydaje się że jedynym rozsądnym odruchem powinna być próba "podpompowania" hamulca, ale wierz mi, kiedy ten ostatni niespodziewanie nie działa jak powinien to jedyne co robią operatorzy jest dociśnięcie pedału do podłogi i czekanie na cud :)
Kiedyś w technikum mieliśmy tablicę z układem wtryskowym i było pokazane ile leci paliwa na luzie, a ile na biegu. Od tego czasu kisnę z januszy, którzy jeżdżą na luzie i marnują paliwo, nawet im tego nie da się przetłumaczyć. Zresztą jak ktoś ma kompa pokładowego z chwilowym spalaniem to na biegu toczenie się bez gazu 0/100, a na luzie 0,6L 0,8L na godzinę.
@krol_magnezu: @emantes: To po prostu przyzwyczajenie i niewiedza starszych ludzi, w starszych samochodach zwłaszcza gaźnikowych przy wyższych obrotach podawane było więcej paliwa, niezależnie od obciążenia
@troloking: no to dziwne trochę jak widzę, że będę musiał się zatrzymać to odpuszczam gaz i czekam aż zejdą mi obroty do około 1500/1600 i zrzucam bieg na niższy, cała filozofia wtedy jadę "za darmo". Jak mam luz lub sprzęgło minimum 0,5L mi pokazuje przy ciepłym piecu bez klimy. W sumie też planuje przejść na R6 2,5 BMW. Kiedyś miałem polo 1,4 8v to przy kapciach 195/45 15 miałem spalanie 6,4
W artykule wspomnieli ze hamowanie silnikiem powoduje brak spalania ale to dotyczy tylko wtryski. W przypadku gaznikow nie powoduje to zmniejszenia spalania skoro juz wspomnieli o motocyklach - wiekszosc motocykli jezdzacych po Polsce to gaznikowce. Z kolei znaczna wiekszosc samochodow to posiada wtryski. Hamowanie na gazniku z wysokim biegiem jako tako ma sens, jednak jest malo wygodne i praktyczne gdyz powoduje to jak dla mnie brak mocy w razie ewentualnej potrzeby naglego
Gdyby hamowanie silnikiem nie miało sensu, to producenci sam. ciężarowych nie wpychaliby na siłę różnych wspomagaczy, np. klapek na wydechu czy jake brake.
Komentarze (543)
najlepsze
Luz i hamulec ręczny to jak dla mnie tylko na postoju.
I zgadzam się z tobą, w przypadku 2T nie należy tego robić, choć w dzisiejszych czasach nie ma się o co martwić, już mało takich aut zostało.