Jaka jest emisja zanieczyszczeń generowanych przez samochody elektryczne? Znalazłem bardzo ciekawy i rzetelny filmik od Engineering Explained, który odpowiada na wiele tego typu pytań:
Emisja w przeliczeniu na CO2 g/mi (gramy na mile) dla różnych samochodów:
Założenia:
Prąd do samochodu jest produkowany w 100% w elektrowniach gazowych. Dla samochodów spalinowych i elektrycznych uwzględniono sprawność od surowca, przez wydobycie, przesyłanie, przetwarzanie, do energii na "kołach". Wyniki:
- najlepszy elektryczny samochód (pod względem sprawności) Tesla Model 3: 107 g/mi,
- najlepszy spalinowy (pod względem sprawności): 252 g/mi,
- średni spalinowy (w USA): 400 g/mi.
Przy czym warto dodać, że emisja ze spalinowych już się nie obniży bo to ogranicza fizyka, nie ma szans na inne, mniej emisyjne paliwo bo też fizyka (H2 czy konwersja CO2->paliwa jest i będzie energetycznie nieopłacalna). Za to "paliwo" do samochodów elektrycznych można wytwarzać inaczej, mniej emisyjnie (OZE). W zasadzie już jest wytwarzane, tylko gościu w obliczeniach przyjął najgorszy scenariusz dla elektrycznych i najlepszy dla spalinowych.
Warto też przejrzeć inne filmy gościa:
Jaka jest średnia emisja CO2 przy produkcji samochodów elektrycznych i spalinowych:
Informacje na podstawie artykułów naukowych, linki do źródeł w filmie. W dużym skrócie:
samochody elektryczne: 15.3 ton CO2 (produkcja) + 2 tony CO2 (roczne użytkowanie)
samochody spalinowe: 10 ton CO2 (produkcja) + 5.2 ton CO2 (roczne użytkowanie)
To jest średnia. Konkretne wartości zmienią się w zależności od rodzaju samochodu, wielkości akumulatorów (czynnik zwiększający energochłonność emisji produkcji samochodów EV). Anyway, produkcja samochodu elektrycznego przyczynia się do większej emisji CO2, jednak już po 1.7 roku, całkowita produkcja CO2 zaczyna być mniejsza niż dla samochodów spalinowych ponieważ używanie samochodu elektrycznego generuje znacznie mniejszą emisję CO2 niż spalinowego.
To po ilu latach EV zaczyna mieć mniejszą całkowitą emisję CO2 waha się od jednego roku 1 (według wyliczeń gościa z fimlu) dla EV z małym akumulatorem użytkowanym w miejscach gdzie energię elektryczną produkuje się więcej z OZE czy atomu, aż do 17 lat dla EV z ogromnymi akumulatorami (Tesla S P100D: 100kWh, >600 KM mocy) użytkowanym w stanach gdzie energię produkuje się głównie spalając węgiel.
Czy jedna tona CO2 to jest dużo? Dla porównania, w Polsce 1 MWh energii elektrycznej powoduje emisję 800 kg CO2. wystarczy zajrzeć do swoich rachunków za energię elektryczną żeby sobie uświadomić ile ton CO2 emitujemy rocznie. Spalenie 1 kg węgla powoduje emisję około 2 kg CO2 - to dla tych, którzy ogrzewają węglem swoje domy (wiecie ile ton węgla zużywacie rocznie), tym którzy ogrzewają mieszkania w miastach z ciepła sieciowego warto przypomnieć że ich woda najpewniej jest podgrzewana w lokalnej elektrociepłowni spalającej węgiel...
Na zakończenie jeszcze jeden film o samych akumulatorach Li-ion:
Małe podsumowanie: stare, zużyte, zepsute akumulatory nie wyrzuca się na śmietnik tylko odzyskuje surowce i przetwarza ponownie. Surowce w akumulatorach są zbyt cenne żeby je wyrzucać. Obecnie jest to na granicy opłacalności dlatego ponieważ jeszcze skala jest niewielka - nie ma zbyt dużo zużytych akumulatorów z samochodów ekeltrycznych. Musk powiedział, że swoje akumulatory będą skupować i przetwarzać.
Częściowo zużyte akumulatory są obecnie najczęściej przetwarzane na domowe powerwalle. Warto zajrzeć na ebay i zobaczyć w jakich cenach chodzą używane moduły akumulatorów z Tesli - pojedyncze moduły 5 kWh chodzą po $1000-1500 (używane)
Komentarze (48)
najlepsze
Jeśli chodzi o opony to tu można się
https://youtu.be/IuhHCSBiG60?t=32
tutaj Model X
@mARTin_ZRH: CNG będzie miało bardzo zbliżoną emisję do emisji gazu - mniejszą niż ropa ale bez szału. CNG to głównie metan czyli lekki węglowodór. Olej napędowy to ciążki węglowodór. W metanie jest proporcjonalnie więcej wodoru a mniej węgla niż w oleju napędowym więc większa część produktów spalania to woda a nie CO2 ale szału nie ma.
- za sprawą nowoczesnych stopów metali używanych w produkcji silników, koszty recyklingu nowoczesnych aut spalinowych są coraz wyższe,
- w EV układ napędowy jest mniej skomplikowany - mniej do zepsucia,
- elektryczne są cichsze,
- energię elektryczną można produkować u siebie (najlepiej z OZE) a pieniądze za benzynę wędrują za granicę.
Prąd do samochodu jest produkowany w 100% w elektrowniach gazowych
A co jeśli będzie w węglowych? (・へ・)
U nas elektryki emitują więcej CO2 niż spalinowe, a we Francji mniej.