Państwo Środka ma bardzo dużo rzeczy naj…, największą w świecie liczbę ludności i największe miasto, najdłuższy morski most świata i najdłuższy na świecie system autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz najdłuższy gazociąg świata.
Chiny to największe państwo azjatyckie i największe w świecie pod względem liczby ludności. Skoro Państwo Środka, pod kilkoma względami jest największe na świecie, to jego władze chcą mieć też różne budowle największe. Przed trzema laty otwarto w kraju najdłuższą na świecie linię superszybkiej kolei. Według państwowych mediów, odcinek kolejowy między Pekinem a Guangzhou, na południu kraju, ma 2298 km.
Superszybki pociąg chińskiej konstrukcji i produkcji, jedzie na tej trasie ze średnią prędkością 300 km/h i potrzebuje na jej pokonanie około ośmiu godzin, czyli ponad 12 godzin mniej niż normalny skład. Sieć superszybkiej kolei rozwija się w Chinach w tempie błyskawicznym i ma już łącznie ponad 9300 km.
Największe miasto świata i Wielka Tama
Chiny mają największe miasto świata – Chongqing – liczące pięć lat temu blisko 32 milionów mieszkańców. Miasto leży w środkowych Chinach, jest jednym z czterech miast wydzielonych Chińskiej Republiki Ludowej. Powstało - po wydzieleniu z terytorium prowincji Syczuan - w 1997 roku. Cała jednostka administracyjna miała w 2010 roku 31 962 271 mieszkańców.
Zobacz film - https://www.youtube.com/watch?v=MD0bYHGa9I0 Chongqing - największe miasto świata - LEKTOR PL. Film robi wrażenie! W okresie 15 lat to jedno miasto w Chinach, rozwinęło się bardziej i szybciej, niż Polska przez 25 lat.
Chongqing jest ośrodkiem gospodarczym, handlowym i kulturalno-naukowym; ma dobrze rozwinięte hutnictwo żelaza, stali, aluminium oraz przemysł elektromaszynowy, chemiczny, materiałów budowlanych, włókienniczy, obuwniczy i spożywczy. Chongqing to także ważny port lądowy nad Jangcy. Stosunkowo niedaleko od jego wschodnich krańców, kończy się zbiornik zalewowy, Zapory Trzech Przełomów, zbudowanej w latach 1993 - 2006. Wielka Tama chińska jest najdroższym pojedynczym obiektem budowlanym na świecie, wzniesionym kosztem 37 mld USD.
Najdłuższy morski most świata
Kilka lat temu oddano w Chinach do użytku najdłuższy, liczący 36 km, morski most świata, który połączył brzegi Zatoki Hangzhou (Hangczou). Roztacza się z niego przepiękny widok, dlatego - zdaniem lokalnych mediów - za zbyt wolną jazdę, ukarano już tysiące kierowców. Najdłuższy most wiąże przemysłowo-portowe miasto Ningbo (Ningpo) w prężnej gospodarczo prowincji Zhejiang (Czeciang) z Szanghajem - największym chińskim ośrodkiem gospodarczym, finansowym i komunikacyjnym.
Dzięki 36-kilometrowemu nowemu mostowi, podróż na tej trasie skróciła się, z czterech godzin do dwóch i pół. W dwa lata po jego oddaniu, uruchomiono również platformy widokowe dla turystów, umieszczone w połowie długości mostu. Turyści mają możliwość podziwiać imponujące widoki i robić zdjęcia.
Nowy most, przerzucony nad zatoką Morza Południowochińskiego, na południe od delty Jangcy, składa się z wielkiej liczby wiaduktów i podwieszanych przęseł, co pozwala na swobodny i nieograniczony ruch statków w zatoce.
Jego konstrukcję zaprojektowano w taki sposób, aby mogła stawić czoła i wytrzymać uderzenia tajfunów. Udało się również pokonać trudności związane z tzw. pływającym gruntem i szalejącymi wielokierunkowymi prądami morskimi.
Koszt budowy mostu wyniósł 11,8 mld juanów (1,14 mld euro). Była to – według ekspertów - jedna z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych budów, prowadzonych przez Chiny. Przygotowanie planów budowy, wymagało dziewięciu lat konsultacji i ponad 120 studiów technicznych, z udziałem 700 ekspertów z całego świata.
Najdłuższy gazociąg świata
Przed sześciu laty otwarto uroczyście, najdłuższy gazociąg świata z Azji Środkowej do Chin. Chińczycy zbudowali w niespełna trzy lata najdłuższy gazociąg świata do Turkmenistanu. Wyprzedzili tym samem Europę, która ciągle marzy o konkurencji azjatyckiego gazu, dla Gazpromu.
- Gazociąg, który przechodzi przez nasze kraje, odnowi starożytny Jedwabny Szlak, który służył kiedyś do intensywnej wymiany towarów, między Azją i Europą - mówił prezydent Turkmenistanu, na ceremonii otwarcia gazociągu, łączącego Azję Środkową z Chinami.
Gazociąg, którego trasa liczy 8700 km, biegnie przez Turkmenistan, Uzbekistan i Kazachstan, a następnie przez całe Chiny. Kosztował 22 mld dolarów. W Chinach, według analityków, cztery lata temu dostęp do gazu miało około 270 miast, a do 2050 roku, będzie korzystać z niego około 95 procent chińskich miast - podała Xinhua.
Najdłuższy na świecie system autostrad
Państwo Środka ma także najdłuższy na świecie system zintegrowanej sieć dróg szybkiego ruchu (autostrad i dróg ekspresowych), wynoszący – według danych z początku 2014 roku - 600 500 km. Ich budowa postępowała w niezwykle szybkim tempie, powstały w latach 2007 – 2014. Tylko w 2013 r. zbudowano aż 104 500 km autostrad i dróg ekspresowych.
Pierwszy odcinek autostrady w Chinach otwarto w 1988 roku. Koszt budowy autostrad, w okresie od 1988 do początku roku 2013, wyniósł około 2 biliony juanów (około 240 miliardów dolarów USA). Maksymalna dozwolona prędkość na chińskich autostradach to 120 km/h, a minimalna prędkość wynosi zwykle 70 km/h.
Chińska Republika Ludowa to największe państwo azjatyckie, nie licząc azjatyckiej części Rosji i największe na świecie pod względem liczby ludności. Terytorium Chin skupia 6,5 proc. powierzchni lądowej świata i blisko czwartą część światowej populacji ludzi. Linia brzegowa Państwa Środka ciągnie się na obszarze 18 000 km (bez wysp). Kraj ten graniczy z 14 państwami, przy czym najdłuższa granica z Mongolią - liczy 4677 km, a najkrótsza z Afganistanem – ma 76 km. Źródła: gazeta.pl, wyborcza.biz i turystyka.wp.pl.
Stanisław Cybruch
Na zdjęciu ilustracyjnym - najdłuższy morski most świata w Chinach. Foto: sfora.pl.google.com.
@stanislaw-cybruch: Z dupy te dane. Chniska sieć dróg ekspresowych na koniec 2014 roku wynosi 112 tyś km. Za to szybka kolej nie 9200 km ale 16000 km na koniec 2014.
Państwo Środka ma bardzo dużo rzeczy naj…, największą w świecie liczbę ludności i największe miasto, najdłuższy morski most świata i najdłuższy na świecie system autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz najdłuższy gazociąg świata.
Chiny to największe państwo azjatyckie i największe w świecie pod względem liczby ludności. Skoro Państwo Środka, pod kilkoma względami jest największe na świecie, to jego władze chcą mieć też różne budowle największe. Przed trzema laty otwarto w kraju najdłuższą na świecie linię superszybkiej kolei. Według państwowych mediów, odcinek kolejowy między Pekinem a Guangzhou, na południu kraju, ma 2298 km.
Superszybki pociąg chińskiej konstrukcji i produkcji, jedzie na tej trasie ze średnią prędkością 300 km/h i potrzebuje na jej pokonanie około ośmiu godzin, czyli ponad 12 godzin mniej niż normalny skład. Sieć superszybkiej kolei rozwija się w Chinach w tempie błyskawicznym i ma już łącznie ponad 9300 km.
Największe miasto świata i Wielka Tama
Chiny mają największe miasto świata – Chongqing – liczące pięć lat temu blisko 32 milionów mieszkańców. Miasto leży w środkowych Chinach, jest jednym z czterech miast wydzielonych Chińskiej Republiki Ludowej. Powstało - po wydzieleniu z terytorium prowincji Syczuan - w 1997 roku. Cała jednostka administracyjna miała w 2010 roku 31 962 271 mieszkańców.
Zobacz film - https://www.youtube.com/watch?v=MD0bYHGa9I0
Chongqing - największe miasto świata - LEKTOR PL. Film robi wrażenie! W okresie 15 lat to jedno miasto w Chinach, rozwinęło się bardziej i szybciej, niż Polska przez 25 lat.
Chongqing jest ośrodkiem gospodarczym, handlowym i kulturalno-naukowym; ma dobrze rozwinięte hutnictwo żelaza, stali, aluminium oraz przemysł elektromaszynowy, chemiczny, materiałów budowlanych, włókienniczy, obuwniczy i spożywczy. Chongqing to także ważny port lądowy nad Jangcy. Stosunkowo niedaleko od jego wschodnich krańców, kończy się zbiornik zalewowy, Zapory Trzech Przełomów, zbudowanej w latach 1993 - 2006. Wielka Tama chińska jest najdroższym pojedynczym obiektem budowlanym na świecie, wzniesionym kosztem 37 mld USD.
Najdłuższy morski most świata
Kilka lat temu oddano w Chinach do użytku najdłuższy, liczący 36 km, morski most świata, który połączył brzegi Zatoki Hangzhou (Hangczou). Roztacza się z niego przepiękny widok, dlatego - zdaniem lokalnych mediów - za zbyt wolną jazdę, ukarano już tysiące kierowców. Najdłuższy most wiąże przemysłowo-portowe miasto Ningbo (Ningpo) w prężnej gospodarczo prowincji Zhejiang (Czeciang) z Szanghajem - największym chińskim ośrodkiem gospodarczym, finansowym i komunikacyjnym.
Dzięki 36-kilometrowemu nowemu mostowi, podróż na tej trasie skróciła się, z czterech godzin do dwóch i pół. W dwa lata po jego oddaniu, uruchomiono również platformy widokowe dla turystów, umieszczone w połowie długości mostu. Turyści mają możliwość podziwiać imponujące widoki i robić zdjęcia.
Nowy most, przerzucony nad zatoką Morza Południowochińskiego, na południe od delty Jangcy, składa się z wielkiej liczby wiaduktów i podwieszanych przęseł, co pozwala na swobodny i nieograniczony ruch statków w zatoce.
Jego konstrukcję zaprojektowano w taki sposób, aby mogła stawić czoła i wytrzymać uderzenia tajfunów. Udało się również pokonać trudności związane z tzw. pływającym gruntem i szalejącymi wielokierunkowymi prądami morskimi.
Koszt budowy mostu wyniósł 11,8 mld juanów (1,14 mld euro). Była to – według ekspertów - jedna z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych budów, prowadzonych przez Chiny. Przygotowanie planów budowy, wymagało dziewięciu lat konsultacji i ponad 120 studiów technicznych, z udziałem 700 ekspertów z całego świata.
Najdłuższy gazociąg świata
Przed sześciu laty otwarto uroczyście, najdłuższy gazociąg świata z Azji Środkowej do Chin. Chińczycy zbudowali w niespełna trzy lata najdłuższy gazociąg świata do Turkmenistanu. Wyprzedzili tym samem Europę, która ciągle marzy o konkurencji azjatyckiego gazu, dla Gazpromu.
- Gazociąg, który przechodzi przez nasze kraje, odnowi starożytny Jedwabny Szlak, który służył kiedyś do intensywnej wymiany towarów, między Azją i Europą - mówił prezydent Turkmenistanu, na ceremonii otwarcia gazociągu, łączącego Azję Środkową z Chinami.
Gazociąg, którego trasa liczy 8700 km, biegnie przez Turkmenistan, Uzbekistan i Kazachstan, a następnie przez całe Chiny. Kosztował 22 mld dolarów. W Chinach, według analityków, cztery lata temu dostęp do gazu miało około 270 miast, a do 2050 roku, będzie korzystać z niego około 95 procent chińskich miast - podała Xinhua.
Najdłuższy na świecie system autostrad
Państwo Środka ma także najdłuższy na świecie system zintegrowanej sieć dróg szybkiego ruchu (autostrad i dróg ekspresowych), wynoszący – według danych z początku 2014 roku - 600 500 km. Ich budowa postępowała w niezwykle szybkim tempie, powstały w latach 2007 – 2014. Tylko w 2013 r. zbudowano aż 104 500 km autostrad i dróg ekspresowych.
Pierwszy odcinek autostrady w Chinach otwarto w 1988 roku. Koszt budowy autostrad, w okresie od 1988 do początku roku 2013, wyniósł około 2 biliony juanów (około 240 miliardów dolarów USA). Maksymalna dozwolona prędkość na chińskich autostradach to 120 km/h, a minimalna prędkość wynosi zwykle 70 km/h.
Chińska Republika Ludowa to największe państwo azjatyckie, nie licząc azjatyckiej części Rosji i największe na świecie pod względem liczby ludności. Terytorium Chin skupia 6,5 proc. powierzchni lądowej świata i blisko czwartą część światowej populacji ludzi. Linia brzegowa Państwa Środka ciągnie się na obszarze 18 000 km (bez wysp). Kraj ten graniczy z 14 państwami, przy czym najdłuższa granica z Mongolią - liczy 4677 km, a najkrótsza z Afganistanem – ma 76 km.
Źródła: gazeta.pl, wyborcza.biz i turystyka.wp.pl.
Stanisław Cybruch
Na zdjęciu ilustracyjnym - najdłuższy morski most świata w Chinach. Foto: sfora.pl.google.com.
@stanislaw-cybruch: A Rosja?