Wpis z mikrobloga

Kiedy szukam informacji na temat jugosłowiańskiej motoryzacji często spotykam się z opinią, że za najlepszą Zastavę uważana była Zastava 1300, nazywana "jugosłowiańskim mercedesem". Był to samochód na licencji Fiata 1300/1500, z którego wiele odziedziczył nasz Polski Fiat 125p, który jakoś nie jest wspominany jako mercedes. Produkowana w latach 1961-1979, o 12 lat dłużej niż włoski oryginał.
Od 1980 roku jako kompaktowego sedana w gamie modelowej Zastavy produkowano nowocześniejszą od poprzednika Zastavę 128, opartą na Fiacie 128 i będącą wersją sedan słynnego jugosłowiańskiego hatchbacka, który do produkcji wszedł już 9 lat wcześniej, czyli Zastavy 101.
Zastanawia mnie, co konkretnie przesądziło o takiej reputacji tego samochodu, że to najlepsza Zastava w historii.
#jugoslawia #zastava #samochody #klasykimotoryzacji
Pobierz W.....c - Kiedy szukam informacji na temat jugosłowiańskiej motoryzacji często spotyk...
źródło: comment_tWvsYM7rt6TEQ1DsJqMLD9udQhEDKVu1.jpg
  • 11
@WszeborWlostowic: o Ciebie moge dopytac. Bo moze nie tylko mnie to intrygowalo. Jak to sie stalo (historia ewolucji i jak poszczegolni producenci do tego doszli - i ktore modele byly tymi 'pierwszymi'). Chodzi o bryle nadwozia. Przed wojna i chyba zaraz po wojnie auta mialy te typowe 'podesty' do wchodzenia, i blotniki jako zupelnie oddzielne elementy od reszty budy, a potem nastąpiło w ktorym momencie 'pstryk' i pojawiła sie ta wspołczesna
@robekk1978: Czyli po prostu chodzi o to, że zaczęto produkować samochody z nadwoziami typu ponton. Początki tego niewątpliwie wiążą z tym, że zaczęto w samochodach bardziej dbać o aerodynamikę - chociaż pierwsze "aerodynamiczne" samochody jak Garbus miały jeszcze te podesty do wchodzenie itp. Ale już ten samochód koncepcyjny niemieckiego Audi z 1923 roku(picrel) nie miał i przypominał samochody nowsze od niego o kilkadziesiąt lat.
Nie znam żadnego opracowania na ten temat,
Pobierz W.....c - @robekk1978: Czyli po prostu chodzi o to, że zaczęto produkować samochody z...
źródło: comment_322fhpYfxnivOHXK7hLxdDdu5u5DWWZR.jpg
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@robekk1978: Zadecydowała aerodynamika tylko i wyłącznie. Samochody kiedyś musiały przestać być powozem (karocą) z silnikiem, a musiały zacząć żyć jako "własny byt"
Stało się to, myślę, w tak naturalny sposób, że nigdy nie zastanawiałem się nad tym "pstryk", ale fajnie to ująłeś ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Fajny link. Dzięki
@velles: może mi się zdaje ale widzę tu wyraźnie wydzieloną linie przednich błotników z bryły i reflektory odstające.
Pierwsze pontony za wielką wodą Kaiser Automotive seryjnie oferowało