Wpis z mikrobloga

Podręcznik Niedzielnego Widza #abcf1 tag do obserwowania/czarnolistowania , serdecznie zapraszam
Rozdział 2 ,,Sylwetki Zespołów, Historia i Współczesność” Wpis 2/2

Witam was mireczki i mirabelki motoryzacyjne, historię fabryk, powiązania zespołowe i proces produkcyjny mamy już za sobą. Teraz czas na opisanie wszystkich zespołów w stawce na sezon 2019, i ich krótkiej historii w F1, zapraszam :)
Kolejność zespołów jest uzależniona od miejsca, które dany zespół zajął w sezonie 2018

Mercedes

Siedziba: Brackley , Wielka Brytania
Szef Zespołu: Toto Wolff
Kierowcy: Lewis Hamilton od 2013 r. i Valtteri Bottas od 2017 r.
Obecnie używany silnik - Mercedes
Mistrzostwa Kierowców - 7
Mistrzostwa Konstruktorów - 5
Działalność 1954 r. – 1955 r. , 2010 r. do teraz

Sezon 2018 :
Miejsce w Klasyfikacji konstruktorów – 1
Miejsca w Klasyfikacji Kierowców: (655 pkt.)
Lewis Hamilton – 1 (408 pkt.)
Valtteri Bottas – 5 (247 pkt.)

Mercedes zadebiutował w Formule 1 w sezonie 1954 i uczestniczył w mistrzostwach przez dwa lata. Wówczas, w barwach zespołu Mercedesa dwa spośród swoich pięciu tytułów mistrzowskich wywalczył Argentyńczyk Juan Manuel Fangio. Pomimo sukcesów, niemiecki koncern zdecydował się jednak opuścić F1 z końcem sezonu 1955, kiedy to z powodu tragedii na torze Le Mans podczas wyścigu 24-godzinnego, w której zginęły 83 osoby (w tym jeden kierowca Pierre Levegh) Mercedes wycofał się ze sportów motorowych.

W 2009 Mercedes wykupił pakiet większościowy zespołu F1 – Brawn GP. Który zadebiutował w sezonie 2009, i zdobył w tym sezonie Mistrzostwo Kierowców i Mistrzostwo Konstruktorów. Pierwsze zwycięstwo zespół zdobył podczas GP Chin 2012. W latach 2014–2018 zespół całkowicie zdominował rywalizację, zdobywając tytuły mistrzowskie w klasyfikacji kierowców, oraz konstruktorów. To się stało dzięki znakomitemu w osiągach silnikowi V6 który zastąpił silnik V8 ze względu na zmiany w regulaminie w sezonie 2014.

Sezon 2019 będzie dla Mercedesa początkiem ogromnego wyzwania, jakim jest utrzymanie dominacji w F1. Ferrari które coraz bardziej naciska na prześcignięcie Mercedesa, z nowym kierowcą w swoim zespole, utalentowanym Charlesem Leclerciem . Red Bull który będzie zasilany nową jednostką napędową Hondy. Renault które ma całkowicie odmienny bolid w porównaniu do sezonu 2018, z kilkuletnim planem rozwoju, który ma doprowadzić do możliwości rywalizacji o Mistrzostwa. Wiele niewiadomych, ale jedno jest pewne, każdy chce pokonać Mercedesa. Dodatkowo ogromna presja spoczywa na kierowcy nr.2 Valtterego Bottasa. W zeszłym sezonie z powodu słabej formy i pecha nie zdobył żadnego zwycięstwa w sezonie 2018, a na horyzoncie Esteban Ocon, rezerwowy Mercedesa, zaciera ręce aby zasiąść za fotelem bolidu Mercedesa od przyszłego sezonu. Czy Valtteri Bottas pokaże na co go stać ?

Ferrari

Siedziba: Maranello , Włochy
Szef Zespołu: Mattia Binotto
Kierowcy: Sebastian Vettel od 2015 r. Charles Leclerc od 2019 r.
Obecnie używany silnik - Ferrari
Mistrzostwa Kierowców - 15
Mistrzostwa Konstruktorów - 16
Działalność - 1950 r. do teraz

Sezon 2018 :
Miejsce w Klasyfikacji konstruktorów – 2 (571 pkt.)
Miejsca w Klasyfikacji Kierowców:
Sebastian Vettel - 2 (320 pkt.)
Kimi Raikkonen – 3 (251 pkt.)

Ferrari jest tym samym najbardziej doświadczonym i utytułowanym zespołem w historii F1. W przeszłości . Przez całą historię F1 Ferrari radziło sobie różnie. W niektórych okresach potrafiło dominować i być na czele F1 , by niektórych radzić sobie bardzo przeciętnie.

Legendą Ferrari jest m.in. Alberto Ascari, Niki Lauda , czy też 7-krotny mistrz świata Michael Schumacher
Ostatni raz zespół Ferrari mistrzostwo kierowców zdobyło w sezonie 2007 , a konstruktorów w sezonie 2008. Od tej pory jest ciągły nacisk i presja na przerwanie dominacje Mercedesa, i zdobycie upragnionych tytułów.

Od sezonu 2019 w Ferrari będzie jeździł nowy kierowca, uznawany za wielki talent 21-letni Charles Leclerc, który jest najmłodszym kierowcą Scuderii Ferrari od roku 1961 oraz nowym szefem został Mattia Binotto . Ponadto zwiększono znacznie budżet na budowę bolidu na sezon 2019. Te fakty sprawiają że rywalizacja o mistrzostwo w sezonie 2019 będzie naprawdę pasjonująca. Ferrari zwiększyło budżet na ten sezon, w obozie czerwonych byków jest z jednej strony rozczarowanie że od kilku lat nie udaje się im zdobyć trofeum , z drugiej strony jest wielka mobilizacja w zespole

Red Bull

Siedziba: Milton Keynes , Wielka Brytania
Szef Zespołu: Christian Horner
Kierowcy: Max Verstappen od 2016 r. , Pierre Gasly od 2019 r.
Obecnie używany silnik – Honda
Mistrzostwa Kierowców - 4
Mistrzostwa Konstruktorów - 4
Działalność – od 2005 r. do teraz

Sezon 2018:
Miejsce w Klasyfikacji konstruktorów – 3 (419 pkt.)
Miejsca w Klasyfikacji Kierowców:
Max Verstappen - 4 (249 pkt.)
Daniel Riccardo– 6 (170 pkt.)

Aston Martin Red Bull Racing to zespół Formuły 1, powstały w 2005 roku na bazie Jaguar Racing, zespołu odkupionego od koncernu Ford pod koniec 2004 roku. Obok Scuderii Toro Rosso jest to jedna z dwóch ekip w stawce, będących w posiadaniu austriackiego producenta napojów energetycznych Red Bull. Mimo iż siedzibę zespół posiada w Wielkiej Brytanii to jeżdżą na Austriackiej licencji ( czyli jak np. wygrają wyścig, grywany jest austriacki hymn). Pomimo iż zespół posiada słabszy satelicki zespół Toro Rosso, to właśnie Toro Rosso jako pierwsze zwyciężyło w wyścigu F1 dla ,,czerwonych byków” podczas GP Włoch 2008. Zdominowali końcówkę epoki silników V8 zdobywając w sezonach 2010-2013 mistrzostwo konstruktorów, i mistrzostwo kierowców, za sprawą Sebastiana Vettela.

Teraz zespół skupia się na młodym talencie Maxie Verstappenie, Pierre Gasly jest bardzo niedoceniany i z oficjalnych informacji ten sezon ma poświęcić na nauczenie się funkcjonowania w głównym zespole Red Bulla.
Po Kilku latach współpracy z Renault , które dostarczało Red Bullowi silniki. Zespół od 2019 roku przerzucił się na jednostkę Hondy. W Hondzie są pokładane ogromne nadzieje, nawet ambicje na walkę o mistrzostwo. Ale silnik to też ogromna niewiadoma tego zespołu i to głównie zadecyduje o sukcesie lub porażce przyszłorocznej Kampanii
Zespół przeważnie buduje krótkie bolidy o podwyższonym zawieszeniu z tyłu względem przodu, co ma pomóc w zachowaniu się bolidu na zakrętach dzięki przyczepności. Jedno jest pewne, Red Bull ma to co potrzebuje zespół który walczy o najwyższe cele - własnego producenta silników.

Renault

Siedziba: Enstone, Wielka Brytania
Szef Zespołu: Cyril Abiteboul
Kierowcy: Daniel Riccardo od 2019 r. , Nico Hulkenberg od 2017 r.
Obecnie używany silnik – Renault
Mistrzostwa Kierowców - 2
Mistrzostwa Konstruktorów - 2
Działalność – 1977 r. -1985 r. , 2002 r. - 2011 r. , od 2016 r.

Sezon 2018:
Miejsce w Klasyfikacji konstruktorów – 4 (122 pkt.)
Miejsca w Klasyfikacji Kierowców:
Nico Hulkenberg - 7 (69 pkt.)
Carlos Sainz – 10 (53 pkt.)

Zespół w sezonie 2018 został mistrzem Formuły 1.5 . Renault potrafiło przeplatać dobre sezony ze złymi sezonami
W Latach 2005-2006 zdobyli mistrzostwo konstruktorów, a kierowca Renault Fernando Alonso mistrzostwo kierowców, zwalczając wieloletnią dominacje Ferrari i Michaela Schumachera.

Słynna ekcentryczna postać w historii F1, były szef zespołu Flavio Briatore musiał ustąpić ze stanowiska z dużywotnim zakazem prowadzenia zespołu , z powodu wykrycia tzw. Afery Crashgate , dzięki której Fernando Alonso w 2008 roku wygrał pierwsze w historii GP Singapuru .

Obecnie Renault ma ogromne ambicje, wprowadza w życie kilkuletni plan który ma skutkować skuteczną walką o mistrzostwa za kilka lat, dlatego od sezonu 2019 ogłosili transfer Daniela Riccardo który jest jednym z najlepszych kierowców w obecnej stawce. Zespół przebudował cały bolid , względem bolidu na sezon 2018, dlatego to jest ogromna niewiadoma. Czy Renault dogoni ,,Wielką Trójkę” , czy zostanie wchłonięty w walkę wśród zespołów środka stawki ? . I też jedno ważne pytanie, jak Nico Hulkenberg, zwycięzca Formuły 1.5 w poprzednim sezonie, będzie się spisywał na tle Daniela Riccardo , czyli kierowcy który przyszedł do zespołu jako lider, by przez kilka następnych lat walczyć dla Francuskiego koncernu.

Haas

Siedziba: Kannapolis , Stany Zjednoczone
Szef Zespołu: Gunther Steiner
Kierowcy: Romain Grosjean od 2016 r. , Kevin Magnussen od 2017 r.
Obecnie używany silnik – Ferrari
Mistrzostwa Kierowców - 0
Mistrzostwa Konstruktorów - 0
Działalność – od 2016 r.

Sezon 2018:
Miejsce w Klasyfikacji konstruktorów – 5 (93 pkt.)
Miejsca w Klasyfikacji Kierowców:
Kevin Magnussen- 9 (56 pkt.)
Romain Grosjean– 14 (37 pkt.)

Najmłodszy zespół w stawce F1. Podwozie dla zespołu projektuje Dallara, a partnerstwo z zespołem Ferrari skutkuje wsparciem technicznym m.in. w postaci silnika . Sezon 2016 rozpoczął się dla zespołu bardzo pomyślnie. Już w pierwszym wyścigu, Grand Prix Australii, zdobył swoje pierwsze punkty dzięki Romainowi Grosjeanowi, który na mecie wyścigu zameldował się na 6. pozycji, zdobywając 8 punktów. W Grand Prix Bahrajnunatomiast Grosjean był piąty. Ogółem w 2016 roku Haas zdobył 29 punktów, co dało mu ósme miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Było to najwyższe miejsce całkowicie debiutanckiego zespołu w klasyfikacji od 1993 roku. Miejce to mogło by być wyższe , gdyby nie to że na sezon 2016 zatrudnienie w Haasie znalazł pay-driver Esteban Gutierez, który przez cały sezon nie zgarnął żadnego punktu . Ale wiadomo, niestety w F1 często talent jest wypierany przez pieniądze.

Sezon 2017 zakończył się również 8 miejscem w klasyfikacji konstruktorów. Za to Sezon 2018 był dla Haasa bardzo udany . Zajął on 5 miejsce w klasyfikacji konstruktorów, choć mogli rywalizować o 4 gdyby m.in. nie pech w GP Australii , gdzie kierowcy jechali na 4 i 5 pozycji ale mechanicy źle dokręcili koła , przez co zmuszeni byli do wycofania się z wyścigu, albo też z fatalnej postawy Romaina Grosjeana na początku 2018 roku.
Haas ma ogromne ambicje, nawiązali współprace ze sponsorem Rich Energy, szef Rich Energy uważa że są szybsi od Red Bulla, deklaracje bardzo optymistyczne, ale wiadomo że ,,marzenia się spełniają'', i jak Haas zaskoczył w sezonie 2018 to może i zaskoczy w 2019 ?

Mclaren

Siedziba: Woking , Wielka Brytania
Szef Zespołu: Zak Brown
Kierowcy: Carlos Sainz Jr od 2019 r. , Lando Norris od 2019 r.
Obecnie używany silnik – Renault
Mistrzostwa Kierowców - 8
Mistrzostwa Konstruktorów - 12
Działalność – od 1966 r.

Sezon 2018:
Miejsce w Klasyfikacji konstruktorów – 6 (62 pkt.)
Miejsca w Klasyfikacji Kierowców:
Fernando Alonso- 11 (50 pkt.)
Stoffel Vandoorne– 16 (12 pkt.)

McLaren jest jednym z najbardziej utytułowanych konstruktorów w Formule 1, mając na koncie najwięcej, po Ferrari wygranych Grand Prix (163)
Pochodzący z Nowej Zelandii Bruce McLaren w 1963 roku postanowił założyć własny zespół, który nazwał McLaren Motor Racing Ltd. Głównym powodem stworzenia własnego zespołu było lekceważenie sugestii technicznych McLarena przez jego dotychczasowy zespół, Cooper Car Company.
Lata 70. rozpoczęły się dla zespołu tragicznie – 2 czerwca 1970 roku zginął Bruce McLaren. Nowozelandczyk testował na torze Goodwood nowy samochód do startów w serii CanAm.

W sezonie 1974 McLaren zdobył pierwszy tytuł Mistrza Świata Konstruktorów Formuły 1 i Mistrza Świata Kierowców (Emerson Fittipaldi), odniósł także pierwsze zwycięstwo w wyścigu Indianapolis 500 Kolejny tytuł w klasyfikacji kierowców zdobył dla McLarena James Hunt w sezonie 1976. Przez lata 70 i 80 zespół znajdował się w czołówce F1.

W sezonie 1989 zespół wygrał 15 wyścigów na 16 zorganizowanych. Generalnie do 2012 zespół był w stanie wygrywać w wyścigach i zdobywać mistrzostwa ( ostatnie w 2008 , kiedy to mistrzem świata kierowców został Lewis Hamilton). Jednak po 2012 roku co sezon to już było gorzej. W 2013 r. tylko podia, w 2014 r. tylko w inauguracyjnym GP Australii. W latach 2015-2017 zespół chcąc się odbić od dna nawiązał współpracę z Hondą która dostarczała silniki zespołowi . Ten okres w dużym skrócie to jedna wielka katastrofa, dno tabeli, niekonkurencyjne silniki które kierowca Mclarena, Fernando Alonso skwitował ,,GP2 Engine” (silnik z Formuły Dwa) .

Ogromna różnica w prędkości maksymalnej skutkowała z okupowaniem dna tabeli. W sezonie 2018 zespół zmienił dostawcę silników na Renault, ale one nie poprawiło znacząco sytuacji, było trochę lepiej , ale tylko trochę. Punkty zespół zdobywał przede wszystkim w pierwszej połowie sezonu, później było gorzej. Mimo to zespół przechodzi rewolucję kadrową, robi dobre kroki by się odbić do dna i znowu rywalizować w środku stawki. Czy im się to uda ?

Racing Point

Siedziba: Silverstone , Wielka Brytania
Szef Zespołu: Otmar Szafnauer
Kierowcy: Lance Stroll od 2019 r. , Sergio Perez od 2014r. ( w Force Indii 2014-2018)
Obecnie używany silnik – Mercedes
Mistrzostwa Kierowców - 0
Mistrzostwa Konstruktorów - 0
Działalność – od 2018, de facto od 2019 r.

Sezon 2018, jako Force India/Racing Point Force India, Podaje oficjalne wyniki:
Miejsce w Klasyfikacji konstruktorów – 7 (52 pkt.)
Miejsca w Klasyfikacji Kierowców:
Sergio Perez- 8 (62 pkt.)
Esteban Ocon– 12 (49 pkt.)

Zespół powstał w 2008 roku w miejsce holenderskiego zespołu Spyker F1. Od 2008 do połowy sezonu 2009 zespół nie zdobył żadnych punktów, przełom nastąpił podczas GP Belgii 2009 Podczas kwalifikacji do Grand Prix Belgii 2009, Giancarlo Fisichella zdobył po raz pierwszy, i do tej pory jedyny raz w historii pole position dla zespołu, a podczas wyścigu wywalczył drugie miejsce, jednocześnie zdobywając 8 punktów dla siebie oraz pierwsze punkty dla zespołu. Sezon 2010 oznaczał dla Force India przebicie się z końca do środka stawki i regularnie pozostawał jako zespół środka stawki i skutecznie rywalizował o punkty, a w niektórych wyścigach nawet o podia.

Zespół radził sobie bardzo dobrze, w 2016 i 2017 roku zajmował 4 miejsce w klasyfikacji konstruktorów . Ale wiadomo jak to bywa w życiu , może wszystko wyglądać bardzo dobrze, ale może zabraknąć pieniędzy . W lipcu po GP Węgier 2018 zespół został przejęty przez administratora z powodu niewypłacalności. Zespół jednak dokończy sezon po przejęciu przez kanadyjskiego miliardera Lawrence'a Strolla i od GP Belgii zespół nosi nazwę Racing Point Force India. Również od GP Belgii, z powodu zmiany nazwy zespołu oraz jego właścicieli, dotychczasowy dorobek punktowy zespołu w klasyfikacji konstruktorów został anulowany. Jego kierowcami pozostali Meksykanin Sergio Perez oraz Francuz Esteban Ocon.

Zespół został wykupiony przez Lawrenca Strolla z jednego oczywistego powodu – Lepszy bolid na przyszły sezon dla swojego Syna , Lanca Strolla. Z zespołem musiał się pożegnać bardzo dobrze sobie radzący, młody talent i kandydat do jazdy w zespole Mercedesa w przyszłości, Esteban Ocon. Wspominając o Haasie i Estebanie Gutierezu pisałem że czasem w F1 talent wypierają pieniądze, tu było podobnie, ale nie do końca. Lawrence Stroll uratował bardzo dobry zespół F1 przed upadkiem, dodatkowo ma ogromną chęć inwestowania w zespół przez co może on stać się konkurencyjny. Do tej pory zespół potrafił zdziałać bardzo wiele z minimalnym budżetem, teraz mając zwiększony budżet , zespół Racing Point stać w kilku następnych latach na awans w hierarchii zespołów. Ten zespół nie będzie dla Racing Point łatwy, a czy sobie da radę to się na przeciągu tego roku przekonamy.

Alfa Romeo

Siedziba: Hinwil , Szwajcaria
Szef Zespołu: Ferderic Vasseur
Kierowcy: Antonio Giovinazzi od 2019 r. , Kimi Raikkonen od 2019r.
Obecnie używany silnik – Ferrari
Mistrzostwa Kierowców - 2
Mistrzostwa Konstruktorów - 0
Działalność – 1950-1951 , 1979-1985 , 2019 do teraz

Sezon 2018, jako Sauber:
Miejsce w Klasyfikacji konstruktorów – 8 (48 pkt.)
Miejsca w Klasyfikacji Kierowców:
Charles Leclerc- 13 (39 pkt.)
Marcus Ericsson– 17 (9 pkt.)

Alfa Romeo powstała w miejsce zespołu Sauber. W latach 1950-1951 kierowcami zespołu byli Giuseppe Farina, Luigi Fagioli i Juan Manuel Fangio. W 1950 roku, debiutanckim sezonie F1 , Alfa Romeo zdominowała sezon, a Giussepe Farina został pierwszym mistrzem świata Formuły 1. W 1951 roku uczestniczyła unowocześniona wersja modelu 158 pod nazwą 159, którą mistrzostwo zdobył inny kierowca Alfy Juan Manuel Fangio. Jednakże stary sprzęt, mały budżet i mocny rywal w postaci Ferrari skłoniły Alfę Romeo do wycofania się z Formuły 1. Lata 1979-1985 były bardzo nieudane.

W 2018 Alfa Romeo została sponsorem tytularnym Saubera w Formule 1. Na sezon 2019 Sauber zmienił nazwę na Alfa Romeo Racing, czyli w skrócie , zespół został taki sam, ma takich samych pracowników, tą samą fabrykę jak Sauber, zmieniła się jedynie nazwa pod którą zespół występuje. W sezonie 2019 zespól Alfa Romeo wygląda bardzo obiecująco , Sauber w przeciągu 2018 wyszedł z dna stawki, na zespół środka stawki , a inżynierowie przy projektowaniu bolidu na sezon 2019 dostali wolną rękę, by swobodnie projektować i realizować dość śmiałe rozwiązania , bardzo niekonwencjonalne. Przednie skrzydło i aerodynamika są bardzo innowacyjne i odmienne od innych zespołów. Jedno jest pewne, zespół ma aspirację o zostanie liderem środka stawki.

Toro Rosso

Siedziba: Faenza , Włochy
Szef Zespołu: Franz Tost
Kierowcy: Daniił Kwiat od 2019 r. , Alexander Albon od 2019r.
Obecnie używany silnik – Honda
Mistrzostwa Kierowców - 0
Mistrzostwa Konstruktorów - 0
Działalność – 2006 r. do teraz

Sezon 2018 :
Miejsce w Klasyfikacji konstruktorów – 9 (33 pkt.)
Miejsca w Klasyfikacji Kierowców:
Pierre Gasly- 15 (29 pkt.)
Brendon Hartley– 19 (4 pkt.)

Scuderia Toro Rosso jest drugim, obok Red Bull Racing, zespołem Formuły 1 austriackiego producenta napojów Red Bull. Zespół zadebiutował w sezonie 2006.Zespół powstał na bazie włoskiego zespołu Minardii . 14 września 2008 roku, Sebastian Vettel zdobył pole position i zwyciężył w wyścigu o Grand Prix Włoch na torze w Monza, co jest jedynym zwycięstwem w historii zespołu , jednocześnie to zwycięstwo zostało osiągnięte przed głównym zespołem Red Bulla, który wygrał w wyścigu dopiero rok później . W sezonie 2008 zespół zajął najwyższą w swojej historii, szóstą pozycję w klasyfikacji konstruktorów. Przez następne Lata zespół był zapleczem Red Bulla i jego szkółki juniorów, wielu kierowców debiutowało w tym zespole i kończyło przygodę z F1 w tym zespole.

Oficjalnie szkółka juniorów Toro Rosso ma się dobrze, między nami mireczkami – absolutnie nie.
W 2017 wyrzucili z powodu słabych wyników z zespołu Daniiła Kwiata , A zatrudnili na sezon 2018 Pierre Gaslyego i nie mieli drugiego kierowcy, ostatecznie zatrudnili kierowcę z serii wyścigów długodystansowych Brendona Hartleya. Ale wiadomo jak się bierze kierowcę z innej dyscypliny/ rodzaju motosportu, może się tak dobrze nie spisać, i się nie spisał.
Pierre Gasly przeszedł do Red Bulla, Wyrzucono Hartleya i nie było nikogo na miejsce w Toro Rosso ze szkółki juniorów Red Bulla, a nie chcieli za żadne skarby brać kierowcy spoza szkółki. Więc co zrobili ? Ponownie zatrudnili wyrzuconego Kwiata, oraz wzięli kierowcę z którym zerwali współpracę juniorską kilka lat temu. Tak się ma Red Bullska szkółka juniorów.

W sezonie 2018 Toro Rosso było zespołem dla eksperymentów Hondy, testowali silnik i jego osiągi dla Red Bulla , który się na nie od sezonu 2019 zdecydował. W zamian Toro Rosso otrzymało aerodynamikę bolidu Red Bulla z sezonu 2018 roku. Dwóch utalentowanych kierowców którzy mają coś do udowodnienia, trzeba bacznie spoglądać na Toro Rosso w przyszłym zesonie , jak sobie da radę w walce pośrodku stawki ?

Williams

Siedziba: Groove , Wielka Brytania
Szef Zespołu: Claire Williams
Kierowcy: Robert KuBICA od 2019 r. , George Russel od 2019r.
Obecnie używany silnik – Mercedes
Mistrzostwa Kierowców - 7
Mistrzostwa Konstruktorów - 9
Działalność – 1978 r. do teraz

Sezon 2018 :
Miejsce w Klasyfikacji konstruktorów – 10
  • 6
@jaxonxst:

Ferrari zwiększyło budżet na ten sezon, w obozie czerwonych byków jest z jednej strony rozczarowanie że od kilku lat nie udaje się im zdobyć trofeum , z drugiej strony jest wielka mobilizacja w zespole


Chyba koni, czarnych koni