Wpis z mikrobloga

Podręcznik Niedzielnego Widza #abcf1 tag do obserwowania/czarnolistowania , serdecznie zapraszam.
Rozdział 6 ,, Biografia Kierowców Ferrari– Sebastian Vettel i Charles Leclerc”
Witam Mirki i witam Mirabelki. Czas już na 6 Rozdział naszego Podręcznika. W tym Rozdziale przedstawię wam Sylwetkę 4-krotnego mistrza świata Sebastiana Vettela, oraz fenomenalnego 21 latka Charlesa Leclerca.

Zanim zaczniemy , mała prośba na początek o kliknięciu plusika oraz o obserwowanie tagu. Wiele to dla mnie znaczy, naprawdę - to nie są puste słowa, dzięki waszemu wsparciu mam większą ochotę do pisania tych artykułów, nigdy się wcześniej w ten sposób nie realizowałem w życiu, a czas najwyższy – zwłaszcza że mi to całkiem dobrze wychodzi. Staram się pisać własnymi słowami – tam gdzie wypada i potrzeba to zrobić , a jeśli robię kopiuj/wklej jakiegoś fragmentu to zawsze staram się go redagować na język bardziej ludzki i przystępny :)

Wiem że następne artykuły miały być krótsze, ale zapomniałem o tym , następnym razem będzie krócej, gwarantuje to wam .

Chciałbym już zapowiedzieć tytuł następnego artykułu. W przeciwieństwie to innych, będzie on miał charakter nie tylko merytoryczny ale też opiniotwórczy, w którym będę mówił o moim poglądzie na daną sprawę, mam nadzieje że dacie znać w komentarzu czy taki format się spodoba. Tytuł następnego artykułu to :

,,Dlaczego Williams zajmuje ostatnie pozycje podczas wyścigów F1? Sytuacja Roberta Kubicy”.

Tak, zdaję sobie sprawę że dla mirków z tagu #f1 to jest oczywiste i jasne. Tylko że będę chciał tym artykułem trafić przede wszystkim do tych co nie są obeznani z tematem F1 tak dobrze, może dzięki temu zniknie jakaś część negatywnych opinii o Robercie, które wynikają po prostu z czystej niewiedzy.
Tyle z ogłoszeń parafialnych , czas na nasz artykuł :)

SEBASTIAN VETTEL

Statystyki Kariery:

Urodzony 3 lipca 1987 w Heppenheim , reprezentant Niemiec
2003: Formuła BMW ADAC - wicemistrz
2004: Formuła BMW ADAC - mistrz
2006: Formuła 3 Euro Series – wicemistrz
Formuła 1 :
2009 - wicemistrz
2010-2013 - mistrz
2015 - 3 miejsce
2017 - wicemistrz
2018 – wicemistrz
221 Wyścigów w F1
52 Zwycięstwa
55 Pole Positions
111 Podiów
2767 Zdobytych punktów

Stan Po GP Bahrajnu 2019

Przed F1

Karierę rozpoczął w kartingu w 1995 roku. W wieku 12 lat został podopiecznym szkółki juniorów Red Bulla. W 2001 Roku został Europejskim mistrzem kartingu juniorów. W 2003 roku zaczął się ścigać w Formule BMW ADAC, gdzie triumfowali między innymi : Kierowca Formuły E André Lotterer w 1999 r. , Timo Glock w 2001 r. czy Nico Rosberg w 2002 r. W sezonie 2003 został wicemistrzem , a w sezonie 2004 zdobył mistrzostwa wygrywając w trakcie sezonu 18 wyścigów na 20 przejechanych.

W 2005 roku startował w zespole ASL Mücke Motorsport w Europejskiej Formule 3. Wywalczył sześć miejsc na podium i w klasyfikacji generalnej został sklasyfikowany na piątym miejscu z 64. punktami. Został także najlepszym debiutantem sezonu. W 2006 roku przeniósł się do zespołu ASM. Odniósł cztery zwycięstwa, trzy razy 2 miejscie i dwa razy 3, zostając wicemistrzem. Zadebiutował także w Formule Renault 3.5 w zespole Carlin Motorsport. W dwóch pierwszych wyścigach zwyciężył, a w trzecim wyścigu nie został sklasyfikowany z powodu wypadku, a w 4 wyścigu nie wystąpił.

W 2007 roku kontynuował starty w Carlin Motorsport w Formule Renault 3.5. Wystartował w siedmiu pierwszych , regularnie zdobywając wysokie pozycje wyścigach, w trzech zajmując miejsce na podium i jednokrotnie zwyciężając . Będąc liderem klasyfikacji generalnej porzucił dalszą część sezonu na rzecz startów w Formule 1 74 zdobyte punkty pozwoliły mu na zajęcie piątego miejsca w klasyfikacji generalnej.

Formuła 1

27 września 2005 roku, w nagrodę za kolejny triumf w Formule BMW, dostał szansę przetestowania bolidu Williams FW27. Prywatny test odbył się na torze Jerez, gdzie Vettel uzyskał czas gorszy o ponad 3 sekundy od ówczesnego kierowcy Williamsa Marka Webbera. To był jego pierwszy bezpośredni kontakt z F1. 5 lipca 2006 roku, ponownie na torze Jerez, wziął udział w testach reprezentując BMW Sauber. Przed Grand Prix Turcji otrzymał superlicencję i został trzecim kierowcą zespołu.

Sezon 2007

W połowie sezonu 2006 został kierowcą testowym zespołu BMW Sauber, a już w sezonie 2007 zadebiutował w cyklu F1. Stało się to za sprawą Roberta Kubicy, który podczas Grand Prix Kanady w Montrealu miał groźnie wyglądający wypadek i nie został dopuszczony do następnego startu w Stanach Zjednoczonych. Zastąpił go właśnie Vettel i w swoim pierwszym występie zaprezentował się bardzo dobrze, zajmując ósme miejsce i zdobywając punkt .

W lipcu otrzymał możliwość wystartowania w Grand Prix Węgier w zespole Toro Rosso. Po zamieszaniu w związku z trwającymi negocjacjami i zwolnieniu z kontraktu przez BMW Sauber. Vettel zastąpił Scotta Speeda, i począwszy od Grand Prix Węgier startował dla ekipy z Faenzy. Dwa dni później zespół potwierdził Vettela jako kierowcę Toro Rosso w sezonie 2008. Vettel kontynuował starty w kolejnych wyścigach sezonu 2007 w barwach Toro Rosso. W Grand Prix Chin zajął czwarte miejsce. Dzięki temu zdobył 6 punktów w sezonie 2007 i w klasyfikacji generalnej zajął czternaste miejsce.

Sezon 2008, Szalone zwycięstwo

Pierwsze wyścigi sezonu 2008 były dla niego fatalne , ale później było zdecydowanie lepiej. Mając słabszy samochód regularnie punktował, a w tamtych czasach było punktowane tylko pierwszych osiem miejsc . GP Włoch 2008 doszło do czegoś niesamowitego – Sebastian Vettel uzyskał Pole Position , a w Wyścigu wygrał , ani razu nie oddając prowadzenia w wyścigu. Było to o tyle niesamowite gdyż został wtedy najmłodszym zwycięzcą GP w Historii , zrobił to jeżdżąc w jednym z słabszych zespołów w stawce, a Toro Rosso będąc Satelickim zespołem Red Bulla, zdobył Pole Position i zwycięstwo w wyścigu, zanim uczyniła to główna ekipa Red Bulla. Podczas sezonu zdobył 35 punktów, co pozwoliło zająć mu ósme miejsce w klasyfikacji generalnej.

Sezon 2009 , Awans do Red Bulla

To że Sebastian Vettel awansuje po takim sezonie do głównej ekipy Red Bulla było oczywiste. Podczas rozpoczynającego sezon 2009 Grand Prix Australii po utracie przyczepności zderzył się z Robertem Kubicą w walce o drugą pozycję. Vettel zawinił, więc otrzymał karę przesunięcia o dziesięć miejsc na starcie do następnego wyścigu. Robert Kubica stwierdził że w tym wyścigu mógł jechać po zwycięstwo. W trzecim wyścigu sezonu , GP Chin zdobył pierwsze PP i zwycięstwo w historii zespołu Red Bulla. Generalnie w sezonie 2009 zdobył 84 punkty i został wicemistrzem.

Sezon 2010

Początek dominacji RedBulla Sezon 2010 przebiegał w pierwszej połowie sezonu poprawnie , dwa zwycięstwa , raz 2 miejsce i trzy razy 3 miejsce. W tym sezonie wielu kierowców rywalizowało o Mistrzostwo Świata. Najlepszym tego faktem jest że po GP Włoch, gdzie zajął 4 miejsce zajmował dopiero 5 miejsce w klasyfikacji kierowców , 5 wyścigów przed końcem sezonu, tracąc 24 punkty do lidera klasyfikacji, swojego kolegi z zespołu Marka Webbera. Lecz w ostatnich 5 wyścigach sezonu Vettel wygrał 3 wyścigu, oraz zajął 2 miejsce podczas GP Singapuru. Dzięki temu zdobył swoje pierwsze Mistrzostwo Świata i zapisał się w historii jako najmłodszy zdobywca tego trofeum.

Sezon 2011, Dominacja

W tym sezonie Vettel nie dał żadnych szans rywalom. 11 zwycięstw, 5 razy drugie miejsce ,jedno 3 miejsce , jedno czwarte miejsce i jeden wyścig nieukończony. Zdobył 390 punktów z przewagą aż 122 punktów nad 2 w klasyfikacji Jensonem Buttonem, zdobywając 2 Mistrzostwo Świata.

Sezon 2012

Walka o mistrzostwo pomiędzy Sebastianem Vettelem a Fernando Alonso . Po 11 wyścigach sezonu był na podium tylko 4 razy, raz zwyciężając. Po GP Włoch tracił 39 punktów do Fernando, lecz znowu zaliczył kapitalną końcówkę sezonu, wygrał 4 następne wyścigi, raz zajął 2 , a raz 3 pozycję .

Przystępował do ostatniego wyścigu Sezonu GP Brazylii. To Jeden z najlepszych sezonów w ostatnich latach miał także pasjonujący finał. Ten wyścig miał wszystko. Niespodziewane zwroty akcji w pasjonującym wyścigu o mistrzostwo, zmienne warunki, mnóstwo manewrów wyprzedzania, także w walce o czołowe pozycje.

Fernando Alonso i Sebastian Vettel mieli w Brazylii szansę stać się trzykrotnymi mistrzami świata. Alonso musiał wygrać i liczyć na to, że Vettel będzie nie wyżej niż na piątym miejscu. Gdyby Fernando był drugi, Seb nie mógł być wyżej niż na ósmym miejscu. Po starcie doszło do kolizji między Vettelem a Bruno Senna. Vettel nie zauważył Brazylijczyka i zjechał do wewnętrznej zakrętu, nie zostawiając mu miejsca. Senna uderzył w Red bulla dwa razy, a następnie zderzył się z Sergio Perezem eliminując go i siebie z wyścigu. Nikt nie spodziewał się takiego dramatu Vettela, już na pierwszym okrążeniu. Teraz szansę, w którą mało kto wcześniej wierzył, dostał Alonso. Przy założeniu, że Seb nie będzie punktował wystarczało mu podium. Lecz Vettel pokazał popis wyprzedzania i z ostatniej pozycji przebił się ostatecznie na 6 miejsce zostając Mistrzem Świata, mimo trudnej pogody i kłopotów z radiem , które nie działało.

Sezon 2013, Kolejna dominacja

Kolejna dominacja Vettela. W pierwszej połowie sezonu 3 zwycięstwa, po za GP Wielkiej Brytanii której nie ukończy zawsze zajmował miejsca 1-4. W drugiej połowie sezonu – masakra. Od GP Belgii Wygrał 9 wyścigów z rzędu, seria ta trwała do samego końca sezonu. 397 pkt na koniec , 4 Mistrzostwo Świata.

Należy w tym miejscu wspomnieć o Multi 21. Czyli poleceniu zespołowemu podczas GP Malezji. Niesmakiem zakończyła się rywalizacja kierowców Red Bulla. Zwycięzca - Sebastian Vettel - pomimo nakazu swojego zespołu, by oszczędzać opony, wyprzedził swojego kolegę z zespołu - Marka Webbera. Po ostatniej wizycie w pit stopie obaj kierowcy wyjechali niemal równo. Webber odparł pierwszy atak Vettela, a przedstawiciele teamu nakazali wtedy kierowcom, żeby nie ścigali się ze sobą i oszczędzali silniki oraz opony. Trzykrotny mistrz świata zignorował uwagi usłyszane przez radio i na 46. okrążeniu wyprzedził Australijczyka. Po wyścigu Webber dał upust swojej złości i w oczekiwaniu na dekorację rzucił w kierunku Niemca "Multi-21, Seb. Multi-21". Jest to kod Red Bulla, mówiący o zaprzestaniu rywalizacji, polecenie zespołowe.

Sezon 2014 , Koniec pięknego okresu

Początek Silników V6, dominacja Mercedesa, katastrofa Vettela. W całym sezonie 2014 obrońca tytułu ani razu nie wygrał wyścigu , 4 razy stanął na podium , a jego kolega z zespołu Daniel Ricciardo wygrał 3 wyścigi stanął 8 razy na podium. Ostatecznie Vettel skończył na 5 miejscu w klasyfikacji kierowców z 167 punktów, tracąc 71 pkt do Ricciardo i 217 pkt do mistrza – Lewisa Hamiltona.

Sezon 2015 , Początek przygody z Ferrari

Sebastian Vettel przeszedł w sezonie 2015 do zespołu Ferrari. Swój pierwszy start dla zespołu, Grand Prix Australii ukończył na podium, dojeżdżając do mety na trzeciej pozycji. W następnym wyścigu, Grand Prix Malezji odniósł pierwsze zwycięstwo dla Ferrari. Odniósł jeszcze dwa zwycięstwa na przestrzeni sezonu, często stawał na podium. Jego bolid był na tyle dobry by zdecydowanie zająć 3 miejsce w klasyfikacji generalnej , i na tyle słaby by nie mógł walczyć z Mercedesami.

Sezon 2016

7 razy na podium , brak szans walki z Mercedesami, oraz Walka z Red Bullami które okazały się lepsze w tym sezonie. Poskutkowało to 4 miejscem w klasyfiakcji generalnej z 212 punktami z przewagą tylko 8 pkt nad Maxem Verstappenem .

Sezon 2017

Zwyciężył w otwierającym sezon 2017 Grand Prix Australii. W Grand Prix Azerbejdżanu w czasie okresu neutralizacji Vettel uderzył tył bolidu Lewisa Hamiltona, a następnie zrównał się z nim i doprowadził do ponownego zderzenia. Vettel za ten manewr otrzymał 10–sekundową karę stop & go. W pierwszej połowie Sezonu toczył równą walke z Lewisem Hamiltonem , ale nie podołał wyzwaniu , wygrywając w 2 połowie sezonu tylko 1 wyścig przy 5 zwycięstwach Hamiltona. 2 miejsce w klasyfikacji generalnej z przewagą 12 pkt nad kierowcą Mercedesa Valtterim Bottasem

Sezon 2018 You Spin me Right Round

Dwa zwycięstwa w dwóch pierwszych wyścigach sezonu. Przez pierwsze 10 wyścigów, walka ramię w ramię z Lewisem Hamiltonem o Mistrzostwo Świata. Ale nadeszło GP Niemiec. Vettel prowadząc w wyścigu wypada z toru i likwiduje siebie z wyścigu z powodu zbyt szybkiego wejścia w zakręt, a Lewis Hamilton wygrywa wyścig startując z 14 pozycji. Potem było już tylko gorzej. Po GP Niemiec Vettel wygra już tylko raz , a Lewis, aż 7 razy. A po za tym błędy , błędy i błędy , obroty bez opamiętania, swoją formą bardziej przypominał komedię i materiał na memy niż 4-krotnego Mistrza Świata, ewidentne problemy z psychiką. Wicemistrzostwo i strata 88 punktów do Lewisa Hamiltona.

Sezon 2019

W GP Australii już mieliśmy do czynienia z ,,team order” czyli poleceniem zespołowym. Kolega z zespołu Vettela – Charles Leclerc nie uzyskał pozwolenia na wyprzedzenie wolniejszego kolegi. Podczas GP Bahrajnu identyczna sytuacja – ale Leclerc ( dzięki bogu ) już nie posłuchał i o mały włos nie wygrał wyścigu. W GP Chin ta sama sytuacja – team order, i zmarnowany wyścig Leclerca. O team orders w Ferrari można długo rozmawiać, ale z powodu ilości materiału darujmy sobie ten temat. Ogólnie Vettel musi walczyć o to żeby pozostać pierwszym, głównym kierowcą zespołu , jak na razie nie wychodzi mu to za dobrze.

CHARLES LECLERC

Statystyki Kariery:

Urodzony 16 października 1997 w Monte Carlo , reprezentant Monako
2014: – Mistrz nastolatków Alpejskiej Formuły Renault
2016: – Mistrz GP3 ( Formuły 3)
2017: – Mistrz Formuły 2
24 Przejechanych wyścigów
1 Pole Position
1 Podium
75 Zdobytych punktów
Stan po GP Chin 2019

Przed F1

Rozpoczął karierę w kartingu w 2005 roku. W 2009 został Francuskim Mistrzem Kadetów w kartingu. Generalnie miał sporo sukcesów w każdej serii kartingowej, rywalizując m. in. Z Alexandrem Albon czy Maxem Verstappenem.
Po licznych sukcesach w kartingu, Leclerc rozpoczął karierę w jednomiejscowych samochodach wyścigowych w wieku 16 lat w 2014 roku w Formule Renault 2.0. Podpisał także kontrakt z brytyjską ekipą Fortec Motorsports na starty w Alpejskiej Formule Renault 2.0. W ciągu czternastu wyścigów, w których wystartował, siedmiokrotnie stawał na podium, w tym dwukrotnie na jego najwyższym stopniu.

Z dorobkiem 199 punktów uplasował się na drugiej pozycji w końcowej klasyfikacji kierowców, zostając jednocześnie Mistrzem w kategorii nastolatków. Startował również gościnnie w wybranych wyścigach Europejskiego Pucharu Formuły Renault 2.0, gdzie trzykrotnie stawał na drugim stopniu podium.

Rok 2014 był też ciężkim przeżyciem dla Charlesa – przyjaciel rodziny, ojciec chrzestny Charlesa i jego przyjaciel, kierowca F1 Jules Bianchi odniósł śmiertelny w skutkach wypadek podczas GP Japonii 2014. Jego Bolid wypadł z toru i wpadł pod dźwig, miażdżąc głowę Julesa. Przez okres kilku miesięcy wpadł w śpiączkę farmakologiczną i nigdy się już nie wybudził . Zmarł w Lipcu 2015 roku.

Formuła 3

W sezonie 2015 przeszedł do serii GP3 (Formuły 3). Monakijczyk nawiązał współpracę z holenderskim zespołem Van Amersfoort Racing. Leclerc zaimponował formą, będąc w pierwszej połowie sezonu nawet liderem klasyfikacji generalnej. W ciągu osiemnastu wyścigów trzynastokrotnie meldował się na podium, w tym czterokrotnie na jego najwyższym stopniu. Wyraźna obniżka formy, związana głównie z małym doświadczeniem, nastąpiła w drugiej połowie sezonu.

Leclerc trzykrotnie sięgał po pole position oraz pięciokrotnie uzyskał najszybszy czas okrążenia. Nie zmieniło to jednak faktu, że został najlepszym debiutantem i jego postawa zwróciła uwagę Ferrari, która przyjęła go do programu młodych kierowców. Tym bardziej, że w listopadzie, podczas prestiżowego w świecie motosportu Grand Prix Makau, uległ wyłącznie weteranowi Formuły 3, Szwedowi Felixowi Rosenqvistowi.

W roku 2016 Leclerc podpisał kontrakt z francuskim zespołem ART Grand Prix. Monakijczyk od początku nadawał ton rywalizacji. Wygrał dwa główne wyścigu na hiszpańskim torze w Katalonii oraz Monte Carlo, natomiast w przeciągu kolejnych siedmiu wyścigów czterokrotnie meldował się na podium. Ostatnie zwycięstwo odnotował po dominacji na belgijskim torze Spa-Francorchamps. Mając komfortową sytuację wyraźnie spuścił z tonu. Pomimo startu z pole position w dwóch kolejnych weekendach nie zdołał wygrać. Wyrobił sobie jednak na tyle dużą przewagę, że do finałowej rundy na torze w Abu Zabi przystępował w komfortowej sytuacji.

Ostatnie wyścigi sezonu nie były dla niego udane, jednak jego zespołowy partner Alexander Albon oraz Włoch Antonio Fuoco również zaliczyli słabe starty, dzięki czemu tytuł zapewnił sobie na wyścig przed końcem sezonu. Jako jedyny przekroczył pulę dwustu punktów (202). W trakcie sezonu ośmiokrotnie meldował się na podium oraz czterokrotnie startował z pole position. Skończył sezon z przewagą 25 pkt nad drugim Alexandrem Albonem.

Formuła 2

W sezonie 2017 awansował do Formuły 2 (zastąpiła GP2), w której reprezentował barwy mistrzowskiej ekipy z Włoch, Prema Racing. I tu Monakijczyk szybko zdominował rywalizację. Już w pierwszej sesji kwalifikacyjnej, na bahrańskim torze Sakhir okazał się najszybszy. Dzień później dojechał na najniższym stopniu podium, z kolei w niedzielnej rywalizacji sięgnął po pierwsze zwycięstwo.

Po trzech świetnych weekendach Leclercowi przytrafiło się wiele niespodziewanych wydarzeń, które uniemożliwiły śrubowanie rekordów. Na węgierskim Hungaroringu otrzymał dyskwalifikację z wyników kwalifikacji za zbyt lekki bolid. W sobotniej rywalizacji spisał się jednak znakomicie, awansował z końca stawki na czwartą lokatę.

Ogólnie był to sezon, kolizji, walk i dyskwalifikacji. Ale mimo to Charles Leclerc zdobył Mistrzostwo Formuły 2 , i to zdecydowanie, wygrywając 5-krotnie z 282 punktami na koncie z przewagą 72 pkt nad drugim Artiomem Markiełowem

Formuła F1

Sezon 2018 , Debiut z Sauberem

Jako junior Ferrari , udało mu się awansować do zespołu stowarzyszonemu współpracą z tym zespołem, czy z zespołem Saubera. Jego partnerem z zespołu został Markus Ericsson. W debiutanckim sezonie w Formule 1, Leclerc z początku nie wyróżniał się od reszty zawodników, ale po zdobyciu pierwszych punktów w GP Azerbejdżanu zyskał spory rozgłos w padoku F1. W kolejnych wyścigach zdobywał kolejne „oczka” i zaczął prezentować się zdecydowanie lepiej od swojego bardziej doświadczonego kolegi z ekipy, Marcusa Ericssona. Podczas Kwalifikacji do GP Francji zakwalifikował się do Q3 , a podczas Kwalifikacji do GP Brazylii podczas Q2, Charles Leclerc poprawił swój czas i awansował do Q3, mimo iż w trzecim sektorze rozpoczęły się opady deszczu. Leclerc pokonał swojego partnera zespołowego Marcusa Ericssona aż o 30 punktów w klasyfikacji generalnej w sezonie 2018 i kończąc na 13 pozycji.

Sezon 2019 , Awans do Ferrari i brutalne zderzenie z Team Orders

Dzięki takiej renomie i umiejętnościom , Charlesowi udało się awansować do zespołu Ferrari . Ale przyszedł w jasno określonej sytuacji – Sebastian jest uważany za kierowcę nr 1 i to on do tej pory jest faworyzowany. I tak jak wspomniałem przy Vettelu – w pierwszym wyścigu zadziałał team order i Charles nie mógł wyprzedzić kolegę z zespołu. Podczas GP Bahrajnu w kwalifikacjach zdobył PP, a wyścigu mimo wyraźnego team order - wyprzedził Vettela. Jechał po pewne zwycięstwo ale awaria cylindra w silniku spowodowała utratę prowadzeniu , szczęściem w nieszczęściu jest to że stanął na najniższym stopniu Podium.

Podczas GP Chin – kolejny team order , zmiana strategii czyli kompromitacji Ferrari, i utrata pozycji na rzecz Maxa Verstappena i dopiero 5 lokata. Generalnie Charles Leclerc wygląda w tym sezonie lepiej od Vettela, szybko się uczy i jest jednym z największych talentów z ostatnich lat. Ta postawa może odwrócić szalę na jego korzyść , jeśli ch
  • 5