Wpis z mikrobloga

Podręcznik Niedzielnego Widza #abcf1 - tag do obserwowania/czarnolistowania , serdecznie zapraszam.
Rozdział 8 ,,Grand Prix Niemiec 1957. Legendarna wygrana Juana Manuela Fangio”.

Przypieczętowanie 5 Mistrzostwa Świata przez Juana Manuela Fangio. Ostatni wygrany wyścig w jego karierze, problemy podczas Pit Stopu, 7 rekordów okrążenia pod rząd i wyszarpane zwycięstwo.

Witam serdecznie wszystkie Formułowe Mireczki i Mirabelki. Zapewne każdy z nas ma realne wyobrażenie jak wyglądają obecne wyścigi Formuły 1. Bolidy rozwijają prędkość ponad 330 KM/H , kierowcy muszą się zmierzyć z przeciążeniami przekraczającymi czasami 6G i pokonują okrążenie jadąc na limitach możliwości. Dziś chciałbym wam zaprezentować film i przedstawić historię wyścigu z lat 50. Nie był to wyścig byle jaki, ponieważ zapisał się na zawsze na kartach historii F1.

Film (na samym dole artykułu)

Film oczywiście jest do wglądu i zachęcam do obejrzenia go , można na nim zobaczyć rywalizację podczas tego wyścigu. Warto zauważyć z jaką odwagą kierowcy pokonują zakręty , jak wyścig przebiegał , oraz można nabrać wyobrażenia jak wyglądały wyścigi w latach 50, i jak wtedy wyglądały i zachowywały się bolidy Formuły 1.
Podczas Filmu będziemy mogli posłuchać angielskiego komentarza oraz rzeczywiste odgłosy silnik, oraz zwrócić uwagę jak pokonywano trudne zakręty z mocnym pochyleniem. Gratka i 10 minutowa przyjemność do oglądania.

Okoliczności Wyścigu

GP Niemiec było 6 rundą Mistrzostw Świata Formuły 1 w Roku 1957. Wyścig odbył się 4 Sierpnia i odbywał się na ponad 22 kilometrowym torze Nurburgring, i który jest uważany za jeden z najniebezpieczniejszych torów na świecie . Wyścig trwał 22 okrążenia , czyli 501 km do przejechania. Bolidy nie były wówczas bezpieczne, nie było pasów bezpieczeństwa , wytrzymałego kokpitu i kombinezonów dla kierowców, czyli każdy wypadek mógł skończyć się śmiercią. (Więcej na temat rywalizacji w latach 50 możesz przeczytać w tym artykule). W sezonie 1957 istniała tylko klasyfikacja kierowców, klasyfikacja konstruktorów pojawiła się dopiero rok później. W klasyfikacji liczyły się tylko 4 najlepsze uzyskane wyniki, inne były nieważne.

Juan Manuel Fangio prowadził bezapelacyjnie w klasyfikacji generalnej. Trzy wygrane wyścigi już miał na koncie, oraz przy bardzo korzystnie wyglądającej dla niego tabeli był praktycznie pewien mistrzostwa świata, ponieważ inni mieli już tylko matematyczne szanse na pokonanie Fangio. Ten wyścig był dla Juana tak naprawdę wypełnieniem formalności i zaliczenie czwartego dobrze punktowanego miejsca, by się mógł cieszyć z Mistrzostwa Świata. Fangio jeździł modelem Maserati 250F z 1954 roku. Ogólnie model wystartował ( z innymi kierowcami) 277 razy na przełomie lat 1954-1960 z 8 zwycięstwami na koncie. Stirling Moss uznał ten model bolidu , który posiada silnik z przodu, za najlepszy jaki prowadził.

Podczas wyścigu wyjątkowo startowała równocześnie w tym samym wyścigu Formuła 2. W takim wypadku każda z Formuł ścigała się dla swojej klasyfikacji, z tym że kierowca Formuły 2 mógł przy okazji zdobyć punkty w klasyfikacji Formuły 1. Takim przypadkiem było m.in. 5 miejsce Bruce Mclarena w 1959 roku na Nurburgringu , przy jednoczesnym wygraniu w klasyfikacji Formuły 2.

Kwalifikacje i Początek wyścigu

Kwalifikacje wygrał Juan Manuel Fangio z Maserati z czasem 9 minut 25 sekund i 600 setnych.
2 miejsce zajął Mike Hawthorn z Ferrari z czasem 9.28.400
3 miejsce zajął Jean Behra z Maserati z czasem 9.30.500
Z 4 miejsca startował Peter Collins z Ferrari

Fangio miał swoją strategie na wyścig . Zwrócił uwagę na dobór opon i poziomu paliwa kierowców Ferrari i zdał sobie sprawę, że prawdopodobnie będą jechali cały wyścig bez pit stopu. Fangio zdecydował, że użyje miększych opon , które zwiększają prędkość i przyczepność ale szybciej się zużywają i tylko pół zbiornika paliwa. Pozwoliłoby to samochodowi na szybsze pokonywanie zakrętów, ale także wymagałoby postoju. Wyścig wystartował , Fangio jechał na początku wyścigu na jego czele, a za nim daleko w tyle jechały bolidy Ferrari na miejscach 2 i 3.

Katastrofalny Pit Stop Fangio

Fangio zdecydował się na Pit Stop na 13 okrążeniu , będąc na pierwszym miejscu i z przewagą 30 sekund przed kierowcami Ferrari - Hawthornem i Collinsem . Pit Stopy nie były przeważnie zaliczane do strategii w wyścigu, powód zobaczycie na nagraniu – te Pit Stopy były strasznie wolne i mozolne. Dziś w 3 sekundy zmienia się opony, wtedy trwało to w najlepszym przypadku niecałą minutę. Zmiana opon okazała się katastrofą . Mechanik zdejmujący tylne lewe koło pozwolił nakrętce koła przetoczyć się pod samochodem bez zauważenia, a znalezienie tego zajęło prawie pół minuty. Fangio opuścił Pit Stop na trzecim miejscu i 48 sekund za Collinsem, który był na drugim miejscu. Ogromna przewaga czasowa kierowców Ferrari

Niesamowita Jazda Fangio, rekordy toru i walka o zwycięstwo

W ciągu następnych 10 okrążeń po pit-stopie Fangio złamał i ponownie pobijał rekordy okrążenia aż 9 razy ( w tym 7 razy pod rząd). Uzyskanie rekordu okrążenia od dawna wiąże się z idealnymi warunkami na torze, i idealnym ustawieniem bolidu z minimalną ilością paliwa, i z ustawieniami bolidu , na przejechanie jednego bardzo szybkiego kółka w kwalifikacjach. Można powiedzieć że uzyskanie rekordu należało do rzadkości. A Fangio w przeciągu 10 okrążeń zrobił to 9-krotnie, na najtrudniejszym i najniebezpieczniejszym torze świata , w wieku 46 lat. Szacunek.

W przeciągu 1 okrążenia od Pit-stopu nadrobił 15,5 sekundy do prowadzącego , a na następnym kolejne 8,5 sekundy. Fangio pobijając raz po raz rekord toru sukcesywnie się zbliżał do dwójki kierowców Ferrari. Na początku przedostatniego 21. okrążenia wyścigu Fangio zaatakował po wewnętrznej , jadącego na drugim miejscu Collinsa na zakręcie ESSO Terrasse zajmując drugie miejsce.

Pod koniec tego okrążenia jadąc przed liderem wyścigu, Fangio atakując przyciął po wewnętrznej zakręt , wychodząc lewymi oponami na trawę. Fangio wyprzedził Hawthorna w lewym zakręcie, a następnie ,,zamknął drzwi” (czyli zablokował miejsce do ataku powierzchnią swojego bolidu) skręcając w zakręt w prawo, w ten sposób wygrywając walkę z Hawthornem. , i wygrywając wyścig.

Rezultat Wyścigu

1 Miejsce zajął Juan Manuel Fangio z Maserati zdobywając 9 punktów to klasyfikacji kierowców, 8 za wygrany wyścig i 1 za najszybsze okrążenie wyścigu, przypieczętowując zdobycie 5 Mistrzostwa Świata. W wygranych Kwalifikacjach uzyskał czas 9.25.6 a najszybsze okrążenie wyścigu wynosiło 9:17.4 . Ponad 8 sekund różnicy.
2 Miejsce zajął Mike Hawthorn z Ferrari ze stratą 3,6 s do lidera, zdobył 6 punktów
3 Miejsce zajął Peter Collins z Ferrari ze stratą 35,6 s do lidera, zdobył 4 punkty
4 Miejsce zajął Luigi Musso z Ferrari ze stratą aż 3 minut i 37 sekund do zwycięzcy, zdobył 3 pkt
5 Miejsce zajął Stirling Moss z Vanwall , czyli zespołu który w przyszłym sezonie 1958 zdobędzie tytuł Mistrza Konstruktorów, strata 3 minut i 37 sekund do lidera, zdobył 2 punkty

Tutaj kończy się punktowana piątka. Miejsca 6-8 i 9-11 zajęli kierowcy Maserati, 7 miejsce należało do drugiego kierowcy Vanwalla. Reszta kierowców F1 nie ukończyła wyścigu.

W klasyfikacji Formuły 2 rywalizację ukończyły tylko 4 bolidy. Dojechali na miejscach 12-15 w klasyfikacji ogólnej, ale oczywiście jako bolidy F2 w swojej własnej klasyfikacji odnieśli punktowane pozycje.

1 Miejsce zdobył Edgar Barth z Porsche
2 Miejsce zdobył Brian Naylor z Cooper-Climax
3 Miejsce zdobył Carel Godin de Beaufort z Porsche
4 Miejsce zdobył Tony Marsh z Cooper-Climax, który miał aż 5 okrążeń starty do Fangio

Po wyścigu

Po wyścigu Fangio skomentował:

„Nigdy wcześniej nie prowadziłem tak szybko bolidu w moim życiu i nie sądzę, że kiedykolwiek będę w stanie zrobić to ponownie”.

Później cytowany Fangio z jego własnych wspomnień:

„Nurburgring był moim ulubionym torem. Zakochałem się w nim i wierzę, że tego dnia w 1957 roku udało mi się go opanować do perfekcji. To było tak, jakbym zignorował wszystkie sekrety prowadzenia bolidu F1, wyrwać się z schematów i poznać ten tor raz na zawsze... Przez dwa dni nie mogłem spać, wciąż śniąc o zakrętach, na których nigdy wcześniej nie miałem odwagi tak bardzo ryzykować"
Cytaty trochę edytowałem by przekazać przesłanie, bo tłumaczenie dosłowne potrafi zabić sens wypowiedzi , a tego chciałem uniknąć .

W dwóch ostatnich wyścigach sezonu Fangio zajmował drugie miejsca. To był ostatni pełny sezon w którym wziął udział. W sezonie 1958 wziął udział w tylko 2 wyścigach, zajmując czwarte miejsca. Potem wycofał się na stale z rywalizacji w F1. Juan Manuel Fangio wziął udział w 52 wyścigach F1 wygrywając 24 i zdobywając 5 Mistrzostw Świata. GP Niemiec 1957 było jednym z najlepszych występów w jego karierze, ostatnim w jakim wygrał.

KONIEC

Zapraszam do przeczytania poprzednich moich artykułów, wystarczy wejść na tag
Dlaczego zespół Roberta Kubicy ma problemy:
Problemy Williamsa część 1
Problemy Williamsa część 2

Tradycyjne Tagi dla zasięgów:
#f1 #motoryzacja #sport #merytorycznywpis #wiedza #formula1 #kubica #f1pro #gruparatowaniapoziomu
Wyjątkowo użyje #historia

Jeżeli macie jakieś pomysły na przyszłe artykuły, lub o czym chcielibyście przeczytać , to dajcie mi znać w komentarzach ( ͡° ͜ʖ ͡°)
jaxonxst - Podręcznik Niedzielnego Widza #abcf1 - tag do obserwowania/czarnolistowani...
  • 2
Zauważyłem, że dosyć często popełniasz błędy jeśli chodzi o interpunkcję. Czasami dajesz przecinek po spacji, a czasami kropkę po przecinku. Weź przeleć tekst language toolem, on poprawi część z tych błędów i będzie się lepiej czytać.

Mógłbyś napisać o sezonie 2008. Chyba najbardziej wyrównanym w historii F1, albo chociaż o ostatniej rundzie GP Brazylii