Wpis z mikrobloga

Podręcznik Niedzielnego Widza #abcf1 - tag do obserwowania/czarnolistowania , serdecznie zapraszam.
Rozdział 7 - Wpis 1 z 2 ,,Dlaczego Robert Kubica zajmuje słabe pozycje w wyścigach? Sytuacja Williamsa i Roberta Kubicy”.

Witam wszystkie sportowe Mirki i Mirabelki. Ten Wpis powstał w celu wytłumaczenia dla zainteresowanych , w jakiej sytuacji jest obecnie Robert Kubica, i zespół Williams dla którego jeździ.

Robert Kubica obecnie zajmuje ostatnie pozycje w wyścigach. Nie ma szans na podjęcie równej rywalizacji z innymi. Polskim kibicom, którzy w większości się F1 nie interesują, albo interesują się tylko na zasadzie oglądania wyścigów, może się wydawać że Robert Kubica jest po prostu słaby i niepotrzebnie wrócił do F1.

Przede wszystkim chciałbym zaznaczyć że nie możemy mieć pretensji z powodu niewiedzy kibiców. Nie każdy się interesuje piłką nożną , skokami narciarskimi , i również nie każdy interesuje się F1. Większość tych kibiców , dla których jedynym źródłem informacji jest to co obserwuje w telewizorze ( czyli odbywające się wyścigi ) nie ma specjalnej możliwości dowiedzenia się jak wygląda sytuacja, do tego trzeba czynnego czytania artykułów na temat F1, lub oglądanie Filmów tematycznych na YT. Większość osób w Polsce tego nie robi, bo F1 nie jest specjalnie w Polsce popularna, i właśnie dla takich kibiców powstaje ten wpis .

Chciałbym poprosić , o kliknięciu plusika w wpisie i obserwowania tagu #abcf1 , wiele to dla mnie znaczy , zwłaszcza że ten wpis został napisany w 95% własnymi słowami, leciałem z głowy :).

Zapraszam do lektury Wpis jeden wpis byłby zbyt długi , dlatego są zaplanowane 2 wpisy. Pierwszy wpis przedstawi nam genezę problemu, czyli do sezonu 2018. W drugim wpisie opiszę to, co się działo w trakcie przerwy między sezonem 2018 - 2019 i obecną sytuacje w sezonie 2019

Bolid Bolidowi nie równy

Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć na pytanie dlaczego jedne bolidy są lepsze a inne gorsze, bo to jest główna bolączka Williamsa, że mają najsłabszy bolid. Dobry bolid to około 95 proc. Sukcesu w F1.

Żeby dominować w F1 potrzebne są przede wszystkim pieniądze. Ten kto inwestuje więcej ten zbuduje lepszy bolid – proste i logiczne. Zespoły takie jak Mercedes czy Ferrari inwestują w budowę bolidu, i badania ponad 400 mln euro i te zespoły dominują w obecnej F1. Williams jest jedną z ekip która inwestuje najmniej , trochę ponad 100 mln euro. Dlatego mamy podział na liderów stawki, lepsze zespoły środka stawki, słabsze zespoły środka stawki i Williams.

Zespoły mogą ze sobą współpracować w zamian za technologie , części bolidów, czy nawet i zawodników. Ferrari współpracuje z Hassem i Alfą Romeo, Red Bull z Toro Rosso, Mercedes zaczyna współpracę z Racing Point. Daje to tym zespołom mniejszym, zespołom B większe szanse na lepsze wyniki przy zmniejszeniem kosztów pracy nad bolidem, a większe zespoły zyskują potrzebne dane techniczne i rynek zbytu na sprzedaż swoich części lub silników, a czasem nawet zyskują miejsce w zespole B i umieszczają tam swojego kierowce z szkółki juniorów np. Antonio Giovinazzi.

Drugim ważnym czynnikiem jest zorganizowanie zespołu i efekty pracy danego zespołu nad bolidem. Zespół Force India (teraz Racing Point) łączy z Williamsem m. in. to że inwestują podobne pieniądze w F1 , i są prywatnymi zespołami, bez współpracy z danym zespołem ( Współpraca Racing Point z Mercedesem dopiero się zaczyna). Ale Racing Point posiada przede wszystkim zgraną kadrę i lepszych inżynierów, lepsze zarządzanie zespołem, przez co produkuje obecnie lepsze bolidy od Williamsa i rywalizują na równych zasadach z zespołami środka stawki. Jest lepsza atmosfera w tym zespole i zainwestowane pieniądze bardziej się przekładają na lepsze wyniki niż w Williamsie.

Oczywiście problemy Williamsa , to nie tylko mała ilość pieniędzy, i słabe ich wykorzystanie, ale ten aspekt opiszę dokładniej w dalszej części rozdziału.

Wyniki Williamsa na przestrzeni lat 2006-2017.

Williams od roku mniej więcej 2006 do roku 2013 był typowym zespołem środka stawki, raz radził sobie lepiej , a raz gorzej zdobywając w całym sezonie tylko kilka punktów (np. 5 pkt w roku 2013).

Pastor Maldonado wygrał dla Williamsa GP Hiszpanii 2012 co było czymś szalonym , ponieważ Williams okupował tyły stawki w tamtym sezonie , a sam kierowca w opinii publicznej posiada miano jednego z najbardziej kolizyjnych kierowców w historii F1, oraz najzwyklejszego pay-drivera.

Zespół w sezonach 2011-2013 zajmował tylko 8-9 miejsca w klasyfikacji konstruktorów. Historyczny zespół Williamsa po prostu stawał się coraz słabszy a w F1 zaczęły liczyć się koncerny i fabryki, które inwestowały coraz więcej pieniędzy względem prywatnych zespołów.

Nadszedł rok 2014, rok zmian dla całej F1, silniki V6 zamieniły dotychczasowe V8, zmiany w regulaminie technicznym. Dominacja Red Bulla zamieniła się w trwającą do tej pory Dominacje Mercedesa. Williams zaczął korzystać z silników Mercedesa i dzięki temu że w nowej formule silnikowej głównym argumentem w rywalizacji był dobry silnik przez pierwsze sezony ), Williams w latach 2014-2015 stawał na 3 miejscu w klasyfikacji konstruktorów. Wielokrotnie ich kierowcy stawali na podium , oraz podczas GP Austrii 2014 roku Felipe Massa wywalczył Pole Position.

W latach 2016-2017 coraz bardziej zaczęła liczyć się aerodynamika, Williams mimo to utrzymywał bardzo dobre 5 miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Ale od 2017 roku zaczęły się powolne problemy.

Od 2017 partnerem doświadczonego Felipe Massy, został 18 letni Lance Stroll który znalazł miejsce w zespole dzięki pieniądzom ojca. Oczywiście Stroll to nie byłe kto – przyszedł jako mistrz Formuły 3 i jest utalentowany, tylko że jest niedoświadczony i nie ma zdolności pracy inżynierskiej nad bolidem , współpracy z inżynierami nad ustawieniami , cytując słowa inżyniera Williamsa z 2018 roku ,, Z nim się rozmawiało jak z 13-latkiem” . I to nie był problem , dopóki była doświadczona osoba w zespole , ale dla Felipe Massy sezon 2017 okazał się ostatnim w karierze i przy niedoświadczonym Strollu niedoświadczony drugi kierowca nie był by niczym dobrym w sezonie…i Williams zaczął powoli tonąć.

Sezon 2018 Walka o Fotel - Robert Kubica vs Siergiej Sirotkin, wygrały większe pieniądze

W tym samym czasie, czyli sezonie 2017 rozpoczynał się powrut Roberta Kubicy do F1. Odbyły się testy z ówczesnym bolidem Renault, na których Polak wypadł bardzo dobrze. Wypadł lepiej od rezerwowego kierowcy Renault Siergieja Sirotkina. Robert nie został kierowcą Renault z powodów umowy pomiędzy Renault i Toro Rosso, gdzie ta umowa dotyczyła zmiany/zamiany silników i zawodników w pakiecie między zespołami.

Ale na horyzoncie został Williams. Robert Kubica wygrywał z wszystkim konkurentami jeśli chodzi o miejsce w zespole, ale nadeszły testu w Abu Zabi. Robert Kubica był na 99% pewny że będzie podstawowym kierowcą Williamsa. Lecz bolid Williamsa , testował nie tylko Robert, ponieważ testował też Siergiej Sirotkin.

Siergiej Sirotkin był kierowcą który nie miał rewelacyjnych wyników . Trzecie miejsce w GP2 ( Formule 2) w sezonach 2015 i 2016 , gdzie w 2016 roku miał najlepszy bolid w stawce , a wygrał tylko dwa razy. W 2017 roku został kierowcą rezerwowym Renault. Na testach w Abu Zabi wypadł gorzej od Roberta Kubicy. Ale miał jeden solidny atut , pieniądze, oraz wsparcie sponsorskie, firmę SMP.

SMP finansowało Rosjanina przez całą jego karierę. W sezonie 2018 mogło zabraknąć Rosjanina w stawce F1 , ale Właściciel SMP jest przyjacielem Władimira Putina, któremu zależało na tym żeby w F1 jeździł kierowca rosyjski. Dzięki temu padła ,,propozycja nie do odrzucenia”. SMP miało zapłacić 20 mln euro Williamsowi za zatrudnienie Sirotkina. Robert Kubica miał znacznie mniejsze wsparcie sponsorskie, około 7-8 mln euro, ale gwarantował doświadczenie i jest po prostu lepszym kierowcą. Williams się połasił na pieniądze – wybrał Sirotkina, a dla Roberta została tylko rola rezerwowego.

Zaczęto od tego momentu pisać , dla lepszego marketingu że to Siergiej Sirotkin był lepszy na testach. Oczywiście to było kłamstwo a przodował w nim Andrew Benson, który argumentował ewentualne różnice czasowe ilością paliwa ( której nie znał), warunkami atmosferycznymi, ustawieniami bolidu ( których również nie znał) i różnymi abstrakcjami.

Od tego wydarzenia różne absurdalne wyliczenia z przysłowiowej dupy nazywane są na Wykopie Stałą Bensona.

Paddy Lowe , FW 41 = Taczka , Przegląd Sezonu 2018

Przy produkcji bolidu Williamsa nazwanego FW41, głównym inżynierem który nad nim pracował został Paddy Lowe. Paddy Lowe w 1987 roku został zatrudniony przez zespół Williamsa, jako szef ds. elektroniki. Od roku 1993 pracował w Mclarenie gdzie został dyrektorem ds. badań i rozwoju. Był nim osiem lat, do roku 2001. Wtedy to został mianowany głównym inżynierem ds. rozwoju systemów, a w 2005 roku został dyrektorem technicznym McLarena, i był odpowiedzialny za wszystkie działy inżynierii. W trakcie sezonu 2013 przeszedł do Mercedesa a od stycznia 2014 roku pełnił funkcje szefa wraz z Toto Wolffem. W 2017 roku powrócił do Williamsa, gdzie został dyrektorem technicznym i udziałowcem zespołu.

Przy projektowaniu bolidu , dyrektor techniczny chciał przenieść pewne rozwiązania z Mercedesa do Williamsa, a przy produkcji aerodynamiki , która jest najważniejszym czynnikiem w Bolidzie , zamiast iść w bezpieczny projekt aerodynamiczny , poszedł w ryzykowny – agresywny projekt. Produkt końcowy okazał się katastrofą.

FW41 znacząco różni się od swojego poprzednika. Miał być krokiem naprzód dla Williamsa, a Paddy Lowe chciał przenieść kilka rozwiązań, które zdały egzamin w Mercedesie. Niestety, samochód okazał się kompletnym rozczarowaniem. Bolid źle spisuje się w zakrętach. O przyczynach problemów mówiło się wiele, pojawiały się sugestie, że dane z tunelu aerodynamicznego znacząco różniły się od rzeczywistości. Williams włożył wiele starań w poprawę czegokolwiek w tym sezonie, a także skupił się na zrozumieniu, co poszło nie tak. Paddy Lowe, dyrektor techniczny, uznał, że niektóre z radykalnie nowych rozwiązań po prostu nie sprawdziły się.

Już na początku sezonu było wiadomo że model FW41, który jako pierwszy został w pełni skonstruowany pod okiem brytyjskiego inżyniera, ma problemy z wjeżdżaniem w zakręty , źle się na nich spisuje oraz ma problemy z aerodynamiką , dociskiem i stabilnością. O przyczynach problemów mówiło się wiele, pojawiały się sugestie, że dane z tunelu aerodynamicznego znacząco różniły się od rzeczywistości. Williams włożył wiele starań w poprawę czegokolwiek w tym sezonie, a także skupił się na zrozumieniu, co poszło nie tak. Okaże się jednak że to nie poskutkowało żadnymi zmianami, a zespół nie wyniósł żadnych wniosków na przyszłość

Cytując Paddyego :
,,W tej chwili samochód ma ograniczenia związane z wjeżdżaniem w zakręty i stabilnością. To największe bolączki i obecnie z tym najbardziej się zmagamy. Inne aspekty auta są bardzo mocne w innych częściach zakrętów, Głównym problemem jest aerodynamika, ale rozwiązanie obejmuje wszystko, od zawieszenia po opony. To zawsze ma wiele wymiarów.”

Kiedy mówimy o wynikach, mówimy o najgorszym sezonie w historii Williamsa. Okupowanie końca stawki, tylko kilka awansów do Q2 i jeden do Q3. Punkty zdobyte tylko w szalonym wyścigu w Baku przez Lanca Strolla ( 8 miejsce) i Podczas GP Monzy, gdzie na 81% długości trasy ma się wciśnięty maksymalnie pedał gazu ( 9 miejsce Lanca Strolla i 10 Siergieja Sirotkina, tak naprawdę 10 i 11 , ale dzięki dyskwalifikacji wyżej sklasyfikowanego Romaina Grosjeana kierowcy przenieśli się o 1 oczko w górę).

Słabe Wyniki spowodowały utratę sponsora tytularnego – firmę Rexona , mniejsze pieniądze zyskane za rywalizację w F1, i problemy finansowe. Zespół znalazł się w bardzo trudnej sytuacji, i potrzebował pieniędzy na przypięcie budżetu. Z zespołu miał zamiar odejść również Lance Stroll i zespół miał utracić wsparcie w postaci około 30 mln euro.
I tutaj do tej historii wkroczył Robert Kubica z sponsoringiem Orlenu

Tutaj jestem zmuszony , z powodu ilości materiału zakończyć tą część artykułu .

W następnym wpisie opiszę co się działo w sezonie 2018 z Robertem Kubicą, jak Robert Kubica został podstawowym kierowcą Williamsa, , jak Williams produkując bolid na sezon 2019 – FW 42 – Skompromitował się jeszcze bardziej, i w jakiej obecnie sytuacji jest Robert Kubica

Jeżeli o jakimś aspekcie zapomniałem wspomnieć to przypomnijcie w komentarzu , pracuje sam i nie mam nadludzkiej pamięci ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Tradycyjne Tagi dla zasięgów:
#abcf1 #f1 #motoryzacja #sport #merytorycznywpis #wiedza #formula1 #kubica #f1pro #abcf1 #gruparatowaniapoziomu
no i oczywiście #kubica, #williams
  • 3