Wpis z mikrobloga

Z okazji kolejnego startu #falcon9 #spacex mam taką ciekawostkę dotyczącą #lotnictwo - wpis będzie bardzo długi.
Start rakiety ma istotny wpływ na ruch lotniczy, który trzeba zamknąć w strefach gdzie rakieta leci oraz zrzuca swoje części składowe, aby samoloty nie przeszkodziły rakiecie a rakieta samolotom. Aby ograniczyć ruch w danym miejscu (z jakiegokolwiek powodu - rakieta, ćwiczenia wojskowe, zła pogoda, chmura pyłu wulkanicznego itp) poszczególne kraje, w których coś takiego się odbywa, wystawiają depesze lotnicze zwane NOTAM'ami (notice to airmen, notamy wystawiane są na prawie wszystko co się dzieje w świecie lotniczym i wpływa na planowanie lotu i sam lot). Dzięki nim zarówno dispatcher planujący lot i pilot znają restrykcje i zmiany w przestrzeni powietrznej. Notamy to więc codzienność każdego pilota i musi je przeczytać przed lotem w briefingu. No i takie coś czytaj, jeśli jego lot dotyka jakiegokolwiek 'składnika' notama. Oczywiście w języku angielskim, chociaż wiele krajów publikuje notamy w swoich językach.
Notamy wystawiane na czas startu rakiety z Przylądka Canaveral są charakterystyczne i bardzo złożone. Wystawiane są na dzień startu oraz jeden lub dwa po, jeśli pogoda niepewna i start może być przeniesiony. Notam ów - akurat na start 5 grudnia, wygląda tak:

A1821/19 NOTAMN
Q)KZMA/QWMLW/IV/NBO/W/000/999/3126N07728W255
A) KZMA
B) 1912051521 C) 1912051801
E) ATTENTION AIRLINE DISPATCHERS, SOME OPS APPEAR TO BE USING THE NOTAM BEGINNING TIME TO START FILING ROUTES AROUND THE LAUNCH OP. LAUNCH HAZARD AREA TIMES IN THE NOTAM ARE ALT SPECIFIC AND DO NOT AFFECT ALL OPS. THIS NOTAM CONTAINS A BREAKDOWN OF THE TIMES FOR PRE-LAUNCH AND LAUNCH CLOSURES. THE FOLLOWING AIRSPACE IS IN USE FOR A MISSILE LAUNCH/SPLASH DOWN. DURING THESE TIMES KZMA ARTCC/OAC, ZJX ARTCC AND KZNY ARTCC/OAC WILL NOT APPROVE IFR FLT WI 45NM OF THE AFFECTED OCEANIC STNR AIRSPACE RESERVATIONS WEST OF 6000W, 50NM BTN 6000W AND 5500W, AND 60NM EAST OF 5500W OR WI AFFECTED WARNING AREA AIRSPACE.
EFFECTIVE: 1912051521-1912051801 W497A WEST OF 80 WEST, SFC-5000FT MSL.
EFFECTIVE: 1912051521-1912051801 CAPE-A ATC ASSIGNED AIRSPACE, SFC-FL180.
EFFECTIVE: 1912051651-1912051801 R2933, 5000FT MSL-UNL.
EFFECTIVE: 1912051651-1912051801 R2934, SFC-UNL.
EFFECTIVE: 1912051721-1912051801:
LAUNCH HAZARD AREA A: WI AN AREA DEFINED AS 2834N08039W TO 2912N08002W TO 2912N07957W TO 2905N07956W TO 2828N08033W TO POINT OF ORIGIN, SFC-UNL. THIS AREA ENCOMPASSES PORTIONS OF R2932, R2933, AND W497A/B.
LAUNCH HAZARD AREA B: WI AN AREA DEFINED AS 3032N07857W TO 3120N07816W TO 3104N07748W TO 3015N07836W TO POINT OF ORIGIN, SFC-UNL.
LAUNCH HAZARD AREA 1 (THA-1): WI AN AREA DEFINED AS 2836N08044W TO 3121N07819W TO 3153N07740W TO 3127N07719W TO 2821N08029W TO POINT OF ORIGIN, SFC-UNL. THIS AREA ENCOMPASSES HAZARD AREAS A AND B, AND PORTIONS OF R2932, R2933, AND W497A/B.
LAUNCH HAZARD AREA C: WI AN AREA DEFINED AS 3152N07724W TO 3325N07546W TO 3313N07532W TO 3142N07710W TO 2828N 8033W TO POINT OF ORIGIN, SFC-UNL.
LAUNCH HAZARD AREA 2 (THA-2): WI AN AREA DEFINED AS 3153N07740W TO 3435N07422W TO 3424N07412W TO 3127N07719W TO POINT OF ORIGIN, SFC-UNL. THIS AREA ENCOMPASSES HAZARD AREA C.
IN THE INTEREST OF SAFETY, ALL #!$%@? PILOTS ARE STRONGLY ADVISED TO AVOID THE ABV AREAS, EXC AS NOTED BLW FOR FLT PLAN FILING PURPOSES. ACFT ESTABLISHED ON PREAPPROVED DEFINED ROUTES MAY TRANSITION HAZARD AREA 1 (THA-1). ACFT ON THESE ROUTES MAY NOT DEVIATE UNLESS CLEARED BY ATC.
THE APPROVED ROUTES FOR NORTHBOUND ACFT ARE: AR3/G446/Y307 CARPX DIRECT 3100N/07740W THEN DIRECT: LURKS DIRECT CHS, OR OLDEY DIRECT ILM/DIW/CLB/IDOLS.
FOR FURTHER GUIDANCE FOR SOUTHBOUND ACFT, SEE ATCSCC ADVISORIES. THE FOLLOWING RESTRICTIONS WILL BE IN EFFECT WI KZMA AND KZNY FIRS. ALL TRAFFIC REGARDLESS OF ALT MUST BE ESTIMATED TO CLEAR OCEANIC ALTRV AT OR BEFORE 1912051716. KZNY REQUEST ACFT CERTIFIED FOR RNP 4/10 FILE ROUTES TO AVOID HAZARD AREA 2 BY 25NM, AND NON CRTFY RNP 4/10 ACFT AVOID HAZARD AREA 2 BY 45NM DURING THE HAZARD PERIOD 1912051721-1912051801. THE FOLLOWING ROUTES WILL BE IMPACTED: AR3, AR5, AR6, AR15, AR16, AR17, AR18, AR19, AR21, AR22, AR23, AR24, BR65V, G446, L375, L435, L451, M326, Q89, Y185, Y289, Y291, Y299, Y307, Y309, Y319, Y323, Y438 Y585, Y588 Y493, AND Y494.
HIBAC TRANS SHIFTY STAR CLSD.
FOR FLTS FILED OVER OMN ON THE FOLLOWING STARS:
FISEL/GISSH/FRWAY/CAYSL EXPECT A REROUTE VIA OMN J79 TRV AND TRV TRANSITION.
REROUTES FOR AFFECTED AR ROUTES WILL BE CONTAINED IN FAA ATC COMMAND CENTER ADVISORY. BECAUSE OF THE INDEFINITE OPENING TIME, SOME AIRLINE OPS ARE REROUTING FLTS UNNECESSARILY. EXPECT THE
FOLLOWING INTL REROUTES:
AR6/15 ... CLOSED AT 1912051651.
L375 ... GALVN UKOKA 3100N07740W OLDEY.
L435 ... GALVN UKOKA 3100N07740W OLDEY.
L451 ... ILIDO UKOKA 3100N07740W OLDEY.
M326 ... LEXIM UKOKA 3100N07740W LURKS.
Y493 ... CLOSED. REROUTE INLAND OR M202.
Y494 ... CLOSED. REROUTE INLAND OR M202.
F) SFC G) UNL

Skomplikowane, prawda? Części składowe notama to materiał na osobny wpis, dlatego w skrócie rozbije na czynniki pierwsze sam tekst:
KZMA - to nazwa MIAMI FIR - Miami Flight Information Region - w celu uporządkowania prestrzeni cały świat podzielony jest na FIR'y. Zazwyczaj jeden kraj ma jeden FIR, ale bywa, że większe kraje mają wiele FIRów, jak np. USA. Ten notam wystawiony jest przez FIR Miami.

EFFECTIVE: 1912051521-1912051801 W497A WEST OF 80 WEST, SFC-5000FT MSL.

EFFECTIVE: 1912051521-1912051801 CAPE-A ATC ASSIGNED AIRSPACE, SFC-FL180.

EFFECTIVE: 1912051651-1912051801 R2933, 5000FT MSL-UNL.

EFFECTIVE: 1912051651-1912051801 R2934, SFC-UNL.

1. Strefy aktywowane nad miejscem startu, czyli Przylądkiem Canaveral. Godziny w których nie można w nie wlatywać, nazwy oraz wysokości, w których strefy będą aktywne. Nie wolno w nie wlatywać, grozi katastrofą.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

EFFECTIVE: 1912051721-1912051801:

LAUNCH HAZARD AREA A: WI AN AREA DEFINED AS 2834N08039W TO 2912N08002W TO 2912N07957W TO 2905N07956W TO 2828N08033W TO POINT OF ORIGIN, SFC-UNL. THIS AREA ENCOMPASSES PORTIONS OF R2932, R2933, AND W497A/B.

2. I wszystkie kolejne: B, C, oraz 1 i 2. W tych strefach, wytyczonych koordynatami geograficznymi, mogą spaść części odczepiające się od rakiety gdy ta leci w górę (nie znam się na samych rakietach więc nie wiem co to za części i dlaczego odpadają). Zazwyczak mniej lub bardziej można przez te strefy przelatywać, ale pilot musi być świadomy, że jego kurs może być skorygowany przez kontrolę lotów, aby nie zderzyć się z odłamkiem.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

IN THE INTEREST OF SAFETY, ALL #!$%@? PILOTS ARE STRONGLY ADVISED TO AVOID THE ABV AREAS, EXC AS NOTED BLW FOR FLT PLAN FILING PURPOSES. ACFT ESTABLISHED ON PREAPPROVED DEFINED ROUTES MAY TRANSITION HAZARD AREA 1 (THA-1)

3. Czyli przez strefę AREA 1 latać można ale przez inne już nie, pod pewnymi warunkami.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

THE APPROVED ROUTES FOR NORTHBOUND ACFT ARE: AR3/G446/Y307 CARPX DIRECT 3100N/07740W THEN DIRECT: LURKS DIRECT CHS, OR OLDEY DIRECT ILM/DIW/CLB/IDOLS. FOR FURTHER GUIDANCE FOR SOUTHBOUND ACFT, SEE ATCSCC ADVISORIES.

4. Takimi właśnie warunkami. Czyli lecąc na północ trzeba użyć konkretnych dróg lotniczych oraz lecieć po konkretnych WPT'ach (punktach w przestrzeni powietrzniej, które mają swoje konkretne nazwy własne lub wyrażone są współrzędnymi). Czyli np aby bezpiecznie przelecież przez strefę trzeba lecieć jedną z trzech dróg: AR3, G446 lub Y307, następnie do punktu CARPX, potem punktu o koordynatach N3100 W07740, potem punkt LURKS i następnie CHS albo OLDEY a dalej IMW, DIW, CLB albo IDOLS.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

THE FOLLOWING ROUTES WILL BE IMPACTED: AR3, AR5, AR6, AR15, AR16, AR17

5. Te drogi i kolejne będą 'dotknięte' przez strefę, mianowicie latać nimi nie można, trzeba korzystać z instrukcji kontroli lotów lub zamiast nich polecieć trasą dostępną na stronie internetowej FAA (Federal Aviation Administration - amerykańskiego urzędu lotniczego).
---------------------------------------------------------------------------------------------------

L375 ... GALVN UKOKA 3100N07740W OLDEY.

L435 ... GALVN UKOKA 3100N07740W OLDEY.

L451 ... ILIDO UKOKA 3100N07740W OLDEY.

6. A czasami podają jak lecieć już w notamie. A więc zamiast drogą L375 trzeba lecieć przez wymienione dalej punktu. Drogi też się zawsze składają z konkretnych punktów, ale można latać nie używając dróg a tylko od punktu do punktu (tzw directy).
---------------------------------------------------------------------------------------------------

HIBAC TRANS SHIFTY STAR CLSD.

FOR FLTS FILED OVER OMN ON THE FOLLOWING STARS:

FISEL/GISSH/FRWAY/CAYSL EXPECT A REROUTE VIA OMN J79 TRV AND TRV TRANSITION.

7. No i jeszcze zamknięcie ścieżek podejścia do konkretnych lotnisk, znajdujących się niedaleko miejsca startu. Ścieżki te przecinają trasę lotu, więc latać nimi nie można. Tranzycja (STAR - standard arrival route) przebiegająca przez punkt HIBAC jest zamknięta całkowicie, a wszystkie ścieżki przelatujące przez punkt OMN muszą zmienić trasę. Dotyczy to np lotniska Fort Lauderdale.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeśli start zostanie znów przełożony, to powyższy notam nie będzie ważny i wystawią kolejny na inny dzień. Był więc też notam na 4 grudnia.

Trochę #ciekawostki i trochę może ewentualnie sobie pozwolę na #gruparatowaniapoziomu
  • 10
Hej tutaj jest lista skrótów, które pojawiły się do tej pory w tym wpisie i jego komentarzach.

SFC - Thrust Specific Fuel Consumption (fuel used per unit thrust)
FAA - Federal Aviation Administration
IFR - Instrument Flight Rules
AR - Area Ratio (between rocket engine nozzle and bell)
SEE - Single-Event Effect of radiation impact
NOTAM - Notice to Airmen of flight hazards
MSL - Mars Science Laboratory (Curiosity)

Jestem botem

via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@wykops2: wiem, w dzień nie miałbym totalnie czasu skonstruować takiego wpisu, a chciałem przed startem :) zainspirowało mnie to, że akurat w nocy wystawili tego notama.
@lulazbidula: @Myszoskocznia: dziękuję :) trzeba było się przekwalifikować i znaleźć nową swoją niszę :)
@gierrappa: może tak być - generalnie NOTAM po polsku to 'depesza lotnicza' z braku chyba lepszego tłumaczenia. Od tego co pisałeś może różnić się samym tematem, chociaż nie widziałem nigdy takich notamów, które mogłyby dotyczyć ładunku, który opuszczał lotnisko.

Przykładowy krótki notam z Krakowa:

A4622/19 NOTAMR A3508/19
Q) EPWW/QMPLC/IV/BO /A /000/999/5005N01947E005
A) EPKK B) 1910100736 C) 2001102359 EST
E) ACFT STAND NR 9R CLSD.

Jakiś stand 9R jest zamknięty od 10
@gierrappa: NOTAMy czy tam depesze u nas wydaje PAŻP i dotyczą one rzeczy istotnych w punktu widzenia poruszania się w powietrzu albo na lotnisku. To co Ty pisałeś to zupełnie inny temat (nie wiem jaki bo nie znam się na cargo, wiem tylko, że na pewno nie notamowy xd).
@Puccini: @Fevx: Tak jak mówi Puccini, ja chyba coś innego (ale schematem podobnego) robiłem. W samej depeszy były informacje dotyczące nr lotu/skad/dokad/godzina oraz szczegoly przesylek czyli nr listu lotniczego/destynacja/ile paczek/waga/objetosc w m3/nr blachy lotniczej czyli np:

KL8498/LCJ/WAW/1800
98-12345678/AMS/2/180/0.3/PMC1234
itd.

Takie coś było wysyłane do linii lotniczej i lotniska do którego towar leciał/jechał

Mogłeś o tym nie wiedzieć bo praktycznie na całym świecie to jest generowane automatycznie przez system a popełnienie