Wpis z mikrobloga

Jak często wymieniacie olej w amortyzatorze centralnym?
Amor z filmika nie był rozbierany od 20 lat+ :D

Generalnie bawię się teraz w zrobienie zestawu naprawczego do amora z Afryki 750, oraz zrobienie filmiku jak zrobić to robić samemu. Największy kłopot to dorobienie korka puszki powietrza i przerobienie puszki tak, by membrana była z drugiej strony. Dzięki temu w przyszłości wymiana oleju będzie dużo prostsza :)

#motocykle #africatwin #majsterkowanie #diy
DMMotoAdventures - Jak często wymieniacie olej w amortyzatorze centralnym? 
Amor z f...
  • 15
@noriad: O ile lateksowe przy kontakcie z olejem bardzo szybko zmieniają się we flaki i pękają, to nitrylowe (z filmiku) dają radę. Tutaj głównie był problem z jakimiś ostrymi krawędziami i zadziorami z metalu. 2 czy 3 pary poszły na straty a kolejnej już nie chciało mi się ubierać ...
Ja bym się bał latać na takim rozwierconym _
Raz na 20 lat to bym kupił nowy. Tyle akcesoryjnych jest na rynku.
Żeby nie było, sam robię dużo ale rozbierania hydrauliki bym się nie podjął.
@vaneck nie ma się czego bać, sam to zrobiłem z 3 albo 4 lata temu w mojej afryce i dalej amor ma się dobrze. Wcześniej nie wymieniałem nawet oleju w lagach :D

Masz 2 opcje:
-Rozwiercasz oryginalny dekiel i w to miejsce dajesz wentyl (miałem w mojej afryce wentyl z dętki wklejony na kleju epoxy)
-Nowy korek, z wentylem i opcją przemieszczenia membrany. Dzięki temu wymiana oleju to bajka. I taki upgrade
@DMMotoAdventures: widzę, że kwestia amorków do tego modelu jest już konkretnie rozpracowana. Ja znalazłem jeszcze Wilbers za 400 euro albo za 700 z regulacją ręczną. Te siedem stówek to dużo ale za cztery, od Wilbers, to bym miał spore problemy z decyzją...
Moje lagi stoją sobie w kąciku, po wymianie sprężyn i oleju (to akurat robił warsztat, miałem szczery zamiar zrobić sam ale cena była atrakcyjna i sobie odpuściłem), i czekają
Największy kłopot to dorobienie korka puszki powietrza i przerobienie puszki tak, by membrana była z drugiej strony


@DMMotoAdventures: przeciez normalnie mozna kupic wkrecane zaworki shradera to jaki to problem? i nie bardzo rozumiem o co chodzi z ta membrana z drugiej strony. w jaki sposob ma to ulatwic wymiane oleju?
@MirekWyznajeAnonimowo można wkręcić zaworek z dętki - tak miałem w mojej afryce.

W normalnych amorach składasz wszystko, zalewasz puszkę powietrza olejem i "pompujesz", aż cała komora amortyzatora zaleje się olejem i już żadny bąbelek powietrza nie będzie wychodzić podczas pompowania (tak w uproszczeniu). Na koniec zamykasz puszkę powietrza wpychając membranę założoną na korek z wentylem, nadmiar oleju się wylewa podczas wsadzania i gotowe. Masz nowy olej i amor jest odpowietrzony.

Tylko problem,
@DMMotoAdventures: ty, ale przeciez amortyzator nie ma byc caly wypelniony olejem. tam ma byc pewna ilosc oleju i pewna ilosc gazu (idealnie czysty azor, ale powietrze tez robi robote). po to wlasnie jest ta membrana, aby utworzyc cisnienie, ktore zapobiezy pienieniu sie oleju. swoja droga, jak to jest ze z tylu jest amor pod cisnieniem, a w przednich lagach juz nie jest to konieczne? tak czy inaczej. nie moznaby po prostu
@MirekWyznajeAnonimowo: Może profesjonalny rysunek podglądowy lepiej wyjaśni jak mój opis :D
100% zgody, powietrze musi być inaczej coś "wybuchnie" :D

A pytanie o lagi w sumie dobre, tam nie ładuje się ciśnienia, działa i się nie pieni... niby jest komora powietrzna i korki lag zakręcasz na wysuniętych lagach. Potem połowa masy motocykla generuje tam jakieś ciśnienie, bo jest trochę SAGu. W amorze centralnym jest 15bar na wysuniętym i przy kompresji jeszcze
DMMotoAdventures - @MirekWyznajeAnonimowo: Może profesjonalny rysunek podglądowy lepi...

źródło: comment_1584227466vFm8K0wWAlTNKMO0rSC2gi.jpg

Pobierz
@DMMotoAdventures: to ze tloczysko sobie siadze w przedniej ladze nie znaczy ze wytworzy sie tam jakies cisnienie. po prostu tloczsko zmieni polozenie i sprezyna lekko siadzie to tyle. olej przeleje sie przez zaworki. tam jest zasadniczo cisnienie atmosferyczne. zmieni sie jedynie wraz ze zmianami temperatury, ale to pomijalne wartosci. twoja zamiana nie jest wg mnie zupelnie potrzebna. wsytarczy ze bedziesz napelnial amor przez wezyk jak pisalem wczesniej. w ogole sugerowalbym znalezc
@DMMotoAdventures: w sumie, wiesz co, jak tak pomysle, to przeciez kiedy dochodzi do kompresji przedniego amora, to rzeczywiscie w pewnym stopniu zmniejsza sie jego pojemnosc rowniez. nie wiem jak wplywa to na wzrost cisnienia, ale moze w istocie juz samo to wystarczy aby zapobiec pienieniu sie oleju? takze cofam to, ze nie wytworzy sie cisnienie. wytworzy sie. nie wiem czy bedzie to jakis zauwazalny wzrost przy samym opadnieciu moto pod wlasna
@MirekWyznajeAnonimowo: Co do przednich amorów to znalazłem coś takiego na wykopie: https://www.wykop.pl/wpis/12261597/mircy-szukam-kogos-madrego-w-temacie-mechaniki-mot/ wygląda na to, że jak moto nie ma opcji skręcania sprężyny w lagach to przez ich pompowanie można utwardzać zawias z przodu.

I co do kawitacji: porównaj tylni amor i przedni. Rozkład masy w moto to około 50/50, czyli amor z tyłu i amor z przodu wykonuje podobną robotę. Tylko amor z tyłu ma z 250ml oleju, a w
@DMMotoAdventures: tak. wyglada na to, ze po porostu wykorzystuje sie sprezone powietrze jako takie progresywne zwiekszenie napiecia wstepnego sprezyny. to tak, jakbys wzmacnial przedni zawias poduszka pneumatyczna.
masz racje. amor z tylu jest bardzo malutki i nie dosc, ze ma duzo mniejszy skok, to jeszcze dzialaja na niego duzo wieksze sily, bo jest dodatkowe ramie ze strony wahacza. wiec pewnie tloczyska z przodu nie musza z tak duza czestotliwoscia #!$%@? w