Wpis z mikrobloga

Dacia Spring to taki szrot, że aż głowa mnie boli. Jeśli to ma "zelektryfikować" społeczeństwo to raczej ślepa uliczka. Przecież ten samochód jest rozkładany na łopatki przez FIATA SEICENTO i to 900 ccm!

Ale do rzeczy... porównajmy fakty:

Model: Dacia Spring vs. Fiat Seicento 0,9
Moc (KM): 44 vs. 39
Moment obrotowy (Nm): 125 vs. 65
V-max (km/h): 125 vs. 140
0-100 km/h (s.): 20,0 vs. 18,0
Masa (kg): 920 vs. 730

Także Seicento ma mniej Nm niż Twoja wkrętarka z Lidla ale i tak wyprzedzi Springa na światłach. Przejdźmy do esencji czyli spalania i zasięgu.

Dacia Spring (deklaracje producenta):
Rodzaj paliwa: Prąd elektryczny

Zużycie energii: 13,9 KWh / 100km
Zasięg: 230 KM
Koszt energii na 100 km używając gniazdka domowego:
11,12 PLN (cena prądu 0,80 PLN / KWh)

Koszt energii na 100 km używając Orlen Charge (AC / DC < 50KW / DC >50 KW):
AC: 16,95 PLN + ewentualne opłaty za postój 0,34 PLN po przekroczeniu 60 / 600 min*. (*stacje bez gniazda DC)
DC < 50 KW: 23,63 PLN + ewentualne opłaty za postój 0,34 PLN po przekroczeniu 45 min.
DC > 50 KW : 28,35 PLN + ewentualne opłaty za postój 0,34 PLN po przekroczeniu 45 min.

Fiat Seicento (dane użytkowników z Autocentrum):
Rodzaj paliwa: Benzyna / LPG

Średnie zużycie paliwa Pb95: 6,7l / 100km
Zasięg: 522km (Bak 35l)
Koszt przejechania 100km: 43,55 PLN (Cena paliwa 6,5 PLN)

Średnie zużycie LPG: 8,3l/100km
Zasięg::325km (Butla 27l)
Koszt przejechania 100km: 26,80 PLN (Cena LPG: 3,23 PLN)

Czyli w ekstremalnym przypadku, mając auto wyposażone w LPG możemy przejechać Seicento ok. 847km!

Zatem jadąc z Gdańska do Splitu (Chorwacja) Seicentoz dwoma rodzajami paliwa dojedziemy z jednym postojem w Czeskim mieście Mikulov (trasa podpowiedziana przez Google Maps - każdy ma swoją). Jazda zajmie nam to około 17-18 godzin, zakładając godzinny postój w Mikulovie. Po drodze możemy skorzystać z ogrzewania, klimatyzacji jeśli jest, posłuchać radia, włączyć normalne światła a nasza prędkość może spokojnie oscylować wokół 120 km/h bez wyraźnych problemów z zasięgiem. Podróż będzie kosztować nas około 650 PLN w jedną stronę. (70l Pb95 i 54l LPG).

Jeśli chcemy zatankować tylko LPG musimy liczyć się z większą ilością postojów - w Łodzi, kawałek za Ostrawą, w Wiener Neustadt, w Zagrzebiu i na stacji InaZIR Zapad. Dodaje nam to 2,5h do czasu podróży przedłużając ją do około 20h. Idzie przeżyć. Koszt spada do490 PLN. Jak chcemy się przespać po drodze to wyjdzie jakieś 690 PLN. Chyba lepiej jechać używając obydwu źródeł paliwa (czas + finalny koszt).

Jadąc tą samą trasą Dacią Spring i osiągając maksymalny deklarowany zasięg musimy zatrzymać się:
we Włocławku,
w Radomsku,
w Ostrawie,
w Mikulovie,
w Graz,
w Karlovac,
i na stacji InaZIR Zapad o ile mają tam ładowarkę....
W każdym z tych miejsc zakładam dostępną ładowarkę DC o mocy min. 30 KW, która zapewnia czas ładowania do 100% w 1h 30 min. W związku z tym do czasu podróży należy doliczyć 10h na postoje w celu naładowania się. Po drodze musimy zapomnieć o klimatyzacji/ogrzewaniu, radiu no i musimy szukać tira by dał nam cień aerodynaczminy. Sama jazda wydłuża się zatem do 19-20h. Z postojami mamy 29-30h. W związku z tym musimy gdzieś się przespać, bo nikt tego nie zniesie Dajmy na to jeden nocleg za około 200-250 PLN. Sam prąd przy cenach z Orlenu (a wszędzie są inne) 400 PLN + 72 PLN za postoje przy ładowarce, daje nam 472 PLN za energię w jedną stronę. Doliczając nocleg taka podróż to 672 PLN czyli.. nieco drożej niż Seicento używającym dwóch rodzajów paliwa. Warto też wspomnieć, że Dacia na stronie przy ustawieniu 90km/h ale bez klimatyzacji obiecuje 172 KM zasięgu, więc chcąc zrobić tę trasę trzeba policzyć 12 POSTOJÓW i jechać 26h lub obniżyć prędkość do 50km/h (maksymalizacja zasięgu) i jechać z postojami aż 44h - DWA DNI! Doliczając czas na spanie 2 x 8h daje nam to 60h w podróży i całkowity koszt 972 PLN w jedną stronę. W dwie strony to 5 dni podróży!!!
Kalkulator Producenta

Hurr Durr! Cziken, #!$%@? Dacia Spring nie jest do jazdy po trasie! To autko miejskie! Debilu! I to najlepiej jak masz darmowy prąd z Fotowoltów!!! Gdzie mi tu stare SEJCZENTO porównujesz do super nowoczesnego pojazdu Rumuńskiej marki Dacia! Miej litość! DACZJA MI SIEM ZWRÓCI W PRONDZIE DARMOWYM IDJOTO!

Okej... nowa Dacia Spring to koszt od 91 400 PLN. Seicento 0,9 od dziadka z przebiegiem 70.000 km kosztuje 3 500zł. Chcąc jeździć tylko po mieście, na samej benzynie, przy spalaniu 8l/100km, zakup Springa zwróci się po... 169 000 km !!! Zakładając 10 tys. przebiegu rocznie mamy 17 lat jazdy! Doliczając koszty eksploatacyjne tylko dla Seicento jak olej i 2x rozrząd i tak pojeździmy 15 lat zanim Seicento będzie nas kosztowało tyle co Spring, przy założenu, że FV ładuje nam auto cały rok za frajer.

#!$%@?. Podajcie mi jeden sensowny argument, dla którego miałbym kupić te Rumuńskie elektrogówno zamiast Seicento? Przecież za 4-5k kupię Seja z silnikiem 1.1, który pali tyle samo co 0,9 a przy Springu jest DEMONEM prędkości ;p

#motoryzacja #samochody #samochodyelektryczne
ChickenDriver - Dacia Spring to taki szrot, że aż głowa mnie boli. Jeśli to ma "zelek...

źródło: comment_1662712545e0zY6Zo3w2BheMkQDKo6pD.jpg

Pobierz
  • 113
@cwlmod: Nie wiem jakie problemy może mieć Seicento 0.9 czy 1.1 wyjęte od dziadka z garażu z przebiegiem 60k km. Poza tym do wielu aut można porównać Springa ale to, że nawet tak słabe auto jak Seicento jest LEPSZE od tego gówna razi w oczy. Stąd porównanie.

@MrGalosh: Jak wyżej. Chodziło o zobrazowanie, że od Springa lepsze jest nawet stare Seicento.

@Marq91: Ja wiem, że jazda 2k Sejem to
A. Kolega wyżej zachwyca się komfortem i przyjemnością podrozy Sejem, a sam przyznasz, ze to raczej wątpliwa teza.


@Marq91: no właśnie rozchodzi się oto jakie siedzenia i jakie zawieszenia są w Dacii bo nie miałem okazji jechać. Bo może się okazać że Seicento jest wygodniejsze. Tak jak pisałem aktualnie porównuje ignis z Seicento i jeśli nie były by to autostrady równe jak stół. Tylko np. GK 6 O ŚREDNIM STANIE NAWIERZCHNI
@ChickenDriver: Spring dla klientów indywidualnych to jest propozycja na drugie albo i trzecie auto w rodzinie dla osób, które chcą sobie zwalić konia jakie są eko i że właśnie FV im je ładuje i jadą se za darmo do Lidla po bułki.

Całkiem inny target klienta niż zgruzowany sejak za 3,5k, bo na nic innego cię nie stać, a podstawowe naprawy zrobisz sam przy pomocy tutoriali z youtube.

Inny przykład to
Klima + LPG to rzadko występujące połączenie. Osobiście wolałbym klimę bo LPG można łatwo założyć ;p


@ChickenDriver: no wiem - dlatego podpuszczam :P.
Problemem jest to, że ani do dacii, ani do seicento nie zapakuję dzieci + psa bo oba auta są za małe. Dlatego mam motocykl i nie zabieram nikogo.
Reasumując musiał bym się przejechać Dacią abym porównał komfort do Seicento i abym potwierdził że jest wyższy w dacie.


@mpetrumnigrum: traficar ma w ofercie - doznania z jazdy tym pudełkiem po butach są niezapomniane. Dynamika napędu elektrycznego, zawieszenie SUVa, nowoczesna technologia - to wszystko nie występuje, jest za to dacia.
@ChickenDriver:
Jedyna zaleta springa to to, że jest wąski i zwrotny - na ulicy obok mojego mieszkania moim Mini nie dam rady zawrócić na raz, ale spring robi to z palcem w tyłku.

No i to tyle z zalet, bo cała reszta to minusy - nie da się regulować wysokości fotela, jest ciasno w środku, a wykończenie jest fatalne. Jak ktoś jest wysoki, to jazda tym to udręka i wygodniej jest
Jazda Seicento gdziekolwiek indziej niz na pustym parkingu to #!$%@? masochizm


@vegetassj1: kolego jeżdżę Seicento 1,1 kupę km rocznie. Jeżdżę też ignisem 2004 fabią 2014 sporadycznie innymi samochodami jak A4 2008.
Powiem jedno A4 ma strasznie #!$%@? siedzenia w których się kompletnie nie mieszczę. Tam gdzie są poduszki do trzymania ramion mi kończą się plecy. Za to moja znajoma która waży 63 kg idealnie się w nie wpasowuje. Mnie uciskają. Tak
Gratuluje,ale moja corka studiuje prawo

Moze te 20-25 lat temu to auto bylo znosne,ale obecnie to jest katorga- male to,ciasne,glosne,w 99,9% przypadkow brak klimy.


@vegetassj1: a co do tematu ma to że twoja córka studiuje prawo?
Od Ośnie Seicento, tak jest małe w środku jak i na zewnątrz ale dla przykładu ja jeżdżę w 90% sam. Więc mi to nieprzeszkadza. Spalanie do 90km/h i spokojna jazda to 5,5 L bp lub
że nawet Sej bije elektrośmieci.


@ChickenDriver: jego bicie na głowę to tak naprawdę garść zalet:
- w niektórych przypadkach tańsze tankowanie
- więcej zaoszczedzonego czasu na tankowaniu
- lepszy stosunek mocy do masy
- jest o wiele tańszy, ale porównujemy tu segment bieda z 97 do segmentu elektrobiedy z 22'. za 50 koła znajdziesz top premium z końcówki millenium i wtedy możesz porównać do segmentu bieda z 22' albo średniej
-
@TymRazemNieBedeBordo:

1. Okej może i przegrywa. Ale kosztuje 26x mniej. Za ten hajs możesz się pobawić i poprzyklejać maty wygłuszające, co znacznie zmieni komfort wewnątrz, bo w sumie największy dyskomfort to hałas. Zawieszenie w Springu nie jest wiele lepsze, Seicento ma tanie opony z relatywnie dużym balonem 13" - można kupić fajne, ciche - i tak będą tanie jak barszcz.
2. Na #!$%@? komu te systemy. ABS i wspomaganie wystarczają w
Podajcie mi jeden sensowny argument, dla którego miałbym kupić te Rumuńskie elektrogówno zamiast Seicento?


@ChickenDriver: Podam Ci nawet kilka:
- bezpieczeństwo
- wykonanie wnętrza (taa Dacia też ssie, ale chyba nie siedziałeś w Sejaku gdzie blachy straszą lakierem wewnątrz)
- przestronność wnętrza
- wygoda
- (subiektywnie) wygląd
- jak jeździć tymi autami zgodnie z ich przeznaczeniem, czyli po mieście to jazda Dacią jak sam wytknąłeś będzie dużo tańsza

Poza tym nikt
@missioncritical: Bezpieczeństwo - ok. Ale kto umiera od wypadków w mieście nie szarżując jak #!$%@?? Większość śmiertelnych wypadków wśród pasażerów aut to DK - posiadanie Seja do jazdy w trasę to dziwne. A przy przywaleniu w TIR'a Spring też nie przetrwa.

Wykonanie wnętrza - Same materiały w Seju nie są 26x gorsze niż te w Springu a Sej jest 26x tańszy + można co-nieco poprawić i zaakceptować. W drodze do pracy