Odkąd pamiętam zawsze bardzo interesowałem się mechaniką, ciekawiło mnie jak to dokładnie wszystko działa. Kiedyś będąc w liceum poczytałem trochę w temacie skrzyń biegów i stworzyłem projekt skrzyni dwusprzęgłowej. Czytałem wtedy o synchronizatorach i innych takich i sam doszedłem do tego co w tym filmiku jest pokazane. Potem poszedłem na studia na MiBM, był fajny kierunek uczyli tego typu rzeczy, ale nie podołałem ;/
dodane zdjęcie przedstawia model skrzyni dwusprzęgłowej, siedmiobiegowej ;)
@ZUS_KRUS: Studiowałem na Polibudzie Warszawskiej na wydziale MEiL. Poległem na analizie i wytrzymałości konstrukcji oraz mechanice. Ale mimo wszystko polecam ten wydział i ten kierunek. Oblałem trochę z własnej głupoty, trochę więcej systematyczności i podejrzewam, że by się udało. Na pewno jeszcze do tego wrócę, bo cały czas się tym interesuję :D Jak kogoś interesują kwestie mechaniki to polecam MiBM, tylko trzeba trochę zawziętości i systematyczności bo kierunek do najłatwiejszych nie
Jak wiadomo wiedza zdobyta w praktyce zostaje w głowie na dłużej oraz łatwiej potem zrozumieć bardziej skomplikowane mechanizmy. Nie znajac podstaw - nie będziesz dobrym inżynierem. Politechniko - robisz to źle.
Politechnika to nie szkoła zawodowa, gdzie uczysz się podstaw. To state of the art - najwyższy poziom wiedzy technicznej znanej człowiekowi.
@PunkT: Byłeś kiedyś na politechnice? Na pewno nie uczą tam state of the art. Przeciwnie, uczą podstaw, tylko że od strony naukowej. Przykładowo na elektronice nie uczysz się o najnowszych procesorach, tylko o dziurach, elektronach i domieszkowaniu. A na laboratoriach masz jakieś stare tranzystory i 8051. Bo polibuda uczy podstaw,
@elRey: Politechnika to nie szkoła zawodowa, gdzie uczysz się podstaw. To state of the art - najwyższy poziom wiedzy technicznej znanej człowiekowi.
Jeśli ktoś potrzebuje wykształcenia zawodowego, powinien iść do szkoły zawodowej/technikum.
Jeśli ktoś idzie na politechnikę bez podstaw zawodowych (np po liceum) musi się dokształcić we własnym zakresie - no ale w przypadku licealistów nie będzie to problemem, w końcu to elita intelektualna młodzieży.
Dlaczego film z 1936 jest lepszy niż połowa gówien z discovery (historia = coś o Hitlerze, wybuchy, "największy X"), o misyjnej TVP nie wspominając? TVP wiadomo, nie ma pieniędzy, żeby nawet taki prosty program stworzyć, ale dobijające jest, że nie ma chyba żadnej serii TV, która godnie kontynuowałaby takie programy - tylko pokazując wyroby nie z lat 30, ale z 2010
@fledgeling: discovery kiedyś było fajne, teraz się strasznie zeszmaciło, jest kilka programów o tym samum, kupują jakieś walizki i sprzedają, inni kupują domy, itp.
na discovery to w sumie oglądam tylko fanów 4 kółek, dzięki którym dowiedziałem się kilka rzeczy i zobaczyłem jak do czegoś podejść, np. sam sobie wymieniłem końcówki drążka w samochodzie, Edek z Chin pokazał jak to łatwo zrobić i poszło, oczywiście nie tak łatwo jak w tv,
@Banaszek: Jak już technicznie, to nazywajmy rzeczy po imieniu, to są koła zębate. Zębatka to nazwa dla poziomej listwy zębatej.
Co do skrzyń biegów, to trzeba zobaczyć czy biegi dobrze wchodzą czy nie wyskakują. Nowoczesne manualne skrzynie biegów raczej nie zużywają się w szybkim tempie. Poza tym koła zębate są cały czas zazębione a przesuwają się jedynie sprzęgła kłowe. Stosowane są koła zębate o zarysie o linii śrubowej ( zęby skośne),
Znam zasady działania silnika Wankla, wiem jak działa automatyczna skrzynia (mniej więcej), ale nie mam pojęcia skąd w dawnych autach, gdzie nie było komputerów skrzynia (automat) wiedziała kiedy bieg zmienić. Ktoś wyjaśni?
@opilec: Jakbym miał zgadywać to użyłbym czegoś takiego jak sprzęgło w pile motorowej, które w miarę prędkości sie rozszerza i powoduje, że łańcuch się obraca (siła odśrodkowa je tak jakby rozsuwa). Nie jestem mechanikiem, tylko taki pomysł ;)
Zacznij analizować od prostszych urządzeń jak przekładnia stożkowa, albo wariator. Gdzie siła odśrodkowa zmienia położenie. Dodatkowo warto się zagłębić w temat sprzęgła hydrokinetycznego wyrównującego zmienny moment silnika spalinowego.
Polecam filmiki amerykańskiego departamentu obrony na temat silników i prądnic elektrycznych. Na prawdę warto obejrzeć, aby zrozumieć podstawy działania tych urządzeń. Na przykład: Silnik i generatory prądu stałego
Na tym filmie oraz podlinkowanym przez Bzyllu wymawiają "direct" jako "direkt". Ja bym powiedział (tzn. tak się nauczyłem) "dajrekt". Czy obie wymowy są w użyciu, czy też może angielski się w USA trochę zmienił przez ostatnich 50 lat?
@zarowka12: W amerykańskim angielskim direct to właśnie "dyrekt", natomiast "dajrekt" to głównie brytyjski angielski. Podobnie inne słowa, np. missile, hostile, mobile to "mysyl, hostyl, mobyl" w amerykańskim i "mysajl, hostajl, mobajl" w brytyjskim.
Ciężko się nauczyć wymowy konkretnej wersji angielskiego, przynajmniej w polskiej szkole. Nauczyciele to głównie polacy, którzy w 95% mają mocny polski akcent (nieco zniekształcony mieszanką angielskich) i pomieszane słownictwo, w dodatku jedno słowo wymawiają z jednym akcentem, a
Komentarze (51)
najlepsze
A jednak instruktaż taki, że każdy zrozumie :)
dodane zdjęcie przedstawia model skrzyni dwusprzęgłowej, siedmiobiegowej ;)
gdzie studiowales i na czym polegles?
@PunkT: Byłeś kiedyś na politechnice? Na pewno nie uczą tam state of the art. Przeciwnie, uczą podstaw, tylko że od strony naukowej. Przykładowo na elektronice nie uczysz się o najnowszych procesorach, tylko o dziurach, elektronach i domieszkowaniu. A na laboratoriach masz jakieś stare tranzystory i 8051. Bo polibuda uczy podstaw,
Jeśli ktoś potrzebuje wykształcenia zawodowego, powinien iść do szkoły zawodowej/technikum.
Jeśli ktoś idzie na politechnikę bez podstaw zawodowych (np po liceum) musi się dokształcić we własnym zakresie - no ale w przypadku licealistów nie będzie to problemem, w końcu to elita intelektualna młodzieży.
na discovery to w sumie oglądam tylko fanów 4 kółek, dzięki którym dowiedziałem się kilka rzeczy i zobaczyłem jak do czegoś podejść, np. sam sobie wymieniłem końcówki drążka w samochodzie, Edek z Chin pokazał jak to łatwo zrobić i poszło, oczywiście nie tak łatwo jak w tv,
EDIT
Głównie jeśli chodzi o bieg wsteczny i synchronizację : >
Co do skrzyń biegów, to trzeba zobaczyć czy biegi dobrze wchodzą czy nie wyskakują. Nowoczesne manualne skrzynie biegów raczej nie zużywają się w szybkim tempie. Poza tym koła zębate są cały czas zazębione a przesuwają się jedynie sprzęgła kłowe. Stosowane są koła zębate o zarysie o linii śrubowej ( zęby skośne),
Ciężko się nauczyć wymowy konkretnej wersji angielskiego, przynajmniej w polskiej szkole. Nauczyciele to głównie polacy, którzy w 95% mają mocny polski akcent (nieco zniekształcony mieszanką angielskich) i pomieszane słownictwo, w dodatku jedno słowo wymawiają z jednym akcentem, a
Wiem, że mniej więcej na takiej zasadzie (http://www.e-autonaprawa.pl/html/i/encyklopedia/mech_zm_b2.jpg), ale to tylko schemat, a mi chodzi o to jak to rzeczywiście wygląda