@IroL: Niestety artykuł nie wspomina o kwotach.. A odnośnie mojej poprzedniej wypowiedzi - były takie przypadki poruszane w niektórych mediach z kwotami, szacunkami etc i czasem ewidentnie widać, że właściciel chce wydoić z państwa ile się da, a nagle płacz i do mediów, bo nie dało się więcej.
Niedawno była tez jakaś historia, że facet dostał propozycje X zł, chciał więcej, zamówiono operat, który wyszedł na dużo mniej i tyle dostał
I bardzo dobrze, że walczy. Chcą inwestować - niech od niej ziemię po prostu kupią.
Prywatna inwestycja to zupełnie inna bajka niż faktyczna infrastrukturalna inwestycja Państwa. Tam wywłaszczenie - jako wyjątek od reguły prawa własności - być może jest uzasadnion. Też mam wątpliwości, ale być może tak. Ale na pewno nie przy inwestycji stricte prywatnej.
@b29: Gdzie masz inwestycje prywatną? Droga jest publiczna, każdy może z niej korzystać. Finansuje ją Amazon, ale to jest normalna praktyka - tak samo jak przebudowy dróg finansują supermarkety, galerie handlowe itp.
Niestety Polska jest pełna Januszy biznesu, którzy nawet za postawienie słupa na działce chcieliby milion złotych, bo "to moja ziemia!".
Ja rozumiem gdyby tam był dom, ludzie mieszkali itp. Ale masz pusty teren - i takie specustawy są potrzebne,
Tomasz Depa, naczelnik Wydziału Obsługi Prawnej w GDDKiA: - Pani Wielądek nie ma racji, bo wiadukt nie będzie drogą prywatną Amazona, a połączy drogę lokalną z drogą gminną. Zresztą wiadukt z uzupełniającym go skrzyżowaniem widniał już w planie miejscowym z 2000 r. i nie będzie służył tylko Amazonowi, ale także dojeżdżającym do firm MAN i Kimball Electronic
Wtrącę jeszcze jedną rzecz. Mieszkałem w małej mieścinie, w której praca była na stacji benzynowej lub w sklepach spożywczych. Obecnie wiem, że setki ludzi dojeżdżają 30-40km do pracy w magazynie jakiejś firmy, niektórzy firmowym busem, inni jeżdżą na zmianę swoimi samochodami i większość jest zachwycona możliwością pracy.
Jakbym tam nadal mieszkał i niedaleko tej miejscowości (okolice Płocka) ktoś chciał otworzyć magazyn czy fabrykę oferując kilkaset/kilka tysięcy miejsc pracy, a miał problemy przez
Akurat w tym miejscu nie ma problemu z pracą z powodu dużej ilości magazynów lub hal produkcyjnych, na terenie gminy znajduje się m. in. centrum dystrybucji Lidla, produkcja wyrobów tytoniowych Imperial Tobacco Polska S.A. i montownia autobusów MAN-a. To raczej mieszkańcy Poznania specjalnie mają podstawiane autobusy dojazdowe do tej gminy.
Nie bez powodu jest to (lub była) najbogatsza gmina w Polsce (w przeliczeniu na mieszkańca).
@Elephant-gtx500: To trochę offtopic, ale wiele rzeczy w prawie jest chorych - choćby ustawa lokatorska. Na przykład - kupiłem mieszkanie, facet nie oddał mi kluczy, ja nie mogę go wyrzucić.
A w kwestii specustawy o której mowa, skoro na początku proponują jej cenę wyższą niż rynkowa, to.. może nie zapytam w czym problem, ale jakie masz lepsze wyjście zapewniając jednocześnie możliwość państwu budowania dróg w kolejnych latach? Poważnie pytam.
@tarcamion: pewnie analogiczna sytuacja, jak przy budowie np. galerii handlowych. W pobliżu budowana jest nowa droga lub cały węzeł drogowy na terenie publicznym, które umożliwią dojazd do danego obiektu (a zazwyczaj i wielu innych, odciążając dotychczas istniejącą niewydolną infrastrukturę), ale za całość musi zapłacić inwestor galerii.
Np. obok mnie na podobnej zasadzie powstał taki węzeł, dzięki czemu ruch lokalny z firm i posesji został wpuszczony pod estakadę. Kasę wyłożył właściciel galerii,
Babeczka zajmuje się sprzedażą nieruchomości to zna się na rzeczy i próbuje wycisnąć z działki ile się da. W sumie się jej nie dziwie, kto z nas by tego nie próbował będąc na jej miejscu ;)
Miałem nieprzyjemność być wywłaszczonym. Na szczęście inwestycja szła brzegiem działki, więc mogę odżałować - jestem na minusie, ale nie straciłem wszystkiego.
Przede wszystkim żenująco niska wycena początkowa, na poziomie kilku procent. Po bojach i negocjacjach ostatecznie doszło może do 20-30 procent wartości.
W końcu jeśli jest specustawa, to po co przepłacać?
@maur: Przede wszystkim GDDKiA, bo to oni realizowali projekt i dysponowali pieniędzmi. Ale z nimi negocjowało się raczej sprawy techniczne, np. trzeba było napisać podanie o zrobienie zjazdu (na pierwszym projekcie nie było). Wyceną, negocjacjami cenowymi, wymianą pism i obsługą prawną zajmowała się firma zewnętrzna wynajęta przez GDDKiA.
do powiązanych wrzuciłem link z domem typka co nie sprzedał ziemi pod budowę autostrady w Yorkshire, z racji wykonywanej pracy zdarza mi się koło niego przejeżdżać, ma tam sporo ziemi i musieli m zrobić bezproblemowy dojazd do domu, fajnie to wygląda w pewnym momencie dwie nitki autostrady po prostu się rozchodzą i tworzą wyspę z domem pośrodku
wersja mniej powszechna ale imho bardziej prawdziwa nie mogli w tym miejscu budować i musieli
Komentarze (186)
najlepsze
Gówno mnie to interesuje.
Ależ proszę pani zapłacimy.
Nie na sprzedaż.
Ile działka jest warta, na ile wyceniona?
Na 500tyś.
Zapłacimy 2 mln.
No dobra:)
Tak to powinno wyglądać ale lepiej korumpować urzędników i robić po swojemu.
- 500 tys.
- zapłacimy 1-1.5mln
- ja chcę 10.
- ale...
- CHCĘ DZIESIĘĆ MILIONÓW.
Niedawno była tez jakaś historia, że facet dostał propozycje X zł, chciał więcej, zamówiono operat, który wyszedł na dużo mniej i tyle dostał
Prywatna inwestycja to zupełnie inna bajka niż faktyczna infrastrukturalna inwestycja Państwa. Tam wywłaszczenie - jako wyjątek od reguły prawa własności - być może jest uzasadnion. Też mam wątpliwości, ale być może tak. Ale na pewno nie przy inwestycji stricte prywatnej.
Niestety Polska jest pełna Januszy biznesu, którzy nawet za postawienie słupa na działce chcieliby milion złotych, bo "to moja ziemia!".
Ja rozumiem gdyby tam był dom, ludzie mieszkali itp. Ale masz pusty teren - i takie specustawy są potrzebne,
@b29:
Szkoda, że zapomniałeś o wywłaszczeniu i przesiedleniu 1.4 MILIONA LUDZI w celu wybudowania tamy.
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-china-17754256
No ale co nałapałeś plusików za teksty ala Fakt to twoje.
Jakbym tam nadal mieszkał i niedaleko tej miejscowości (okolice Płocka) ktoś chciał otworzyć magazyn czy fabrykę oferując kilkaset/kilka tysięcy miejsc pracy, a miał problemy przez
Akurat w tym miejscu nie ma problemu z pracą z powodu dużej ilości magazynów lub hal produkcyjnych, na terenie gminy znajduje się m. in. centrum dystrybucji Lidla, produkcja wyrobów tytoniowych Imperial Tobacco Polska S.A. i montownia autobusów MAN-a. To raczej mieszkańcy Poznania specjalnie mają podstawiane autobusy dojazdowe do tej gminy.
Nie bez powodu jest to (lub była) najbogatsza gmina w Polsce (w przeliczeniu na mieszkańca).
A w kwestii specustawy o której mowa, skoro na początku proponują jej cenę wyższą niż rynkowa, to.. może nie zapytam w czym problem, ale jakie masz lepsze wyjście zapewniając jednocześnie możliwość państwu budowania dróg w kolejnych latach? Poważnie pytam.
Bo jeśli
Komentarz usunięty przez moderatora
Np. obok mnie na podobnej zasadzie powstał taki węzeł, dzięki czemu ruch lokalny z firm i posesji został wpuszczony pod estakadę. Kasę wyłożył właściciel galerii,
Przede wszystkim żenująco niska wycena początkowa, na poziomie kilku procent. Po bojach i negocjacjach ostatecznie doszło może do 20-30 procent wartości.
W końcu jeśli jest specustawa, to po co przepłacać?
wersja mniej powszechna ale imho bardziej prawdziwa nie mogli w tym miejscu budować i musieli