To może ja dorzucę jedną ciekawostkę, taką bardziej dla laików niż dla fachowców (tych ostatnich proszę o sprostowanie błędów). Otóż nie każdy wie, dlaczego konstruktorzy procesorów uparli się, aby stosować coraz to bardziej zminiaturyzowane układy, technologie x nanometrów, gdzie x dąży do zera. Przecież na pierwszy rzut laickiego oka wystarczyłoby olać temat super miniaturowego czipu i po prostu upchać więcej tranzystorów na większej powierzchni.
@gwynebleid: Podziękować, ale autor audycji też przecież nie próżnował.
W ogóle, to dzięki za odpowiedź, ponieważ miałem tak czy inaczej jeszcze coś dopisać. Otóż czytałem zupełnie niedawno (ot, bagatela, trzy razy pod rząd) genialną powieść z gatunku ścifi, niejakiego pana Jacka Dukaja pt "Perfekcyjna Niedoskonałość".
Ukuł on tam bardzo ciekawy termin (chyba, że zapożyczył, ale się nie spotkałem z nim wcześniej). Mianowicie "Ultimate computer", po naszemu "komputer ostateczny", czyli taka maszyna
@assback: mów sobie co chcesz ale to właśnie jego materiały na TVGry są cholernie rzetelne, świetnie przygotowane i ogólnie prezentują wysoki poziom jeśli porównać to do reszty materiałów na tym kanale. Zawsze wiem, że jeśli widzę tego "lumberjacka" to dostanę świetny materiał.
Do powiązanych dodałem niezależną analizę jak jest tworzona scena w GTA V ;) Bardzo dużo ciekawych informacji jak do tego podejść i jakie hacki są stosowane by wydajniej przetwarzać taką ilość danych.
Przychodzi taki materiał i chce im dać suba, a potem sypią 30 filmikami z rodzaju: 5 najdziwniejszych skarpetek w serii the settlers i mam dosyć tego kanału. ( ͡°ʖ̯͡°)
@gipson_90: WUT :D Toż to jeden z najbardziej ogarniętych i rzetelnych kanałów na polskiej growej tubie – można redaktorów nie lubić, bo to bardzo różne osobowości, ale gadanie że brakuje im pasji to akurat gówno prawda, bo to co właśnie w znacznej części materiałów przyciąga to fakt, że patrzą na gry z jednej strony profesjonalnie, ale z drugiej jako goście, którzy po prostu grać lubią i nie jest to dla nich
@kubusinski: Ogólnie na YT przydała by się jakaś opcja częściowej subskrypcji kanału, albo filtr jakiś, bo czasami trafiają się jakieś kanały które mają coś co nas ciekawi ale tyle tego produkują że potrafi to zaspamować całą listę ;) Fajnie było by móc odfiltrować np te pozycje z danego kanału które mają w tytule/tagach daną frazę.
Gdyby filmik miał odpowiadać na pytanie czym się różni CPU od GPU - można byłoby odpowiedzieć, że wszystkim ;) A tak poważnie to autor filmu dobrze określił różnice - przy czym ja bym jeszcze dodał, że GPU samo z siebie nie jest w stanie wygenerować czegokolwiek. Sterownikiem nadrzędnym jednostek obliczeniowych jest stosowne oprogramowanie które działa na głównym procesorze.
Twórcy gry często się chwalą wieloma efektami graficznymi w grze, a grywalność na końcu. Można podać przykład Crysis 1 (świetny engine, fizyka ) ale grywalność zwykły shooter.
Jak pokazany jest deferred rendering(7m11s), to mógł też pokazać bliźniaczą technikę - forward, która nawet dzisiaj jest stosowana a różni się dość sporo od tej pierwszej.
Jedna rzecz mi nie pasi. Jeśli mamy więcej pamięci i zaladujemy tekstury wyższej jakości to GPU ma więcej obliczeń i musi to wpłynąć na wydajność. Niech mnie ktoś poprawi jeśli nie.
@Kamasetto: I tak i nie, tzn. słusznie zauważasz że gdzieś musi się to odbić na wydajności (bo większą liczbę danych trzeba przetworzyć), nie mniej proces mapowania tekstury na powierzchnię zapewne jest tak szybki że nie robi różnicy czy są one niskiej czy wysokiej jakości w stosunku do czasu renderu pełnej klatki. Tak jak nie bierze się pod uwagę efektów relatywistycznych przy obliczaniu prędkości roweru ;) niby ma to wpływ ale na
Komentarze (111)
najlepsze
To może ja dorzucę jedną ciekawostkę, taką bardziej dla laików niż dla fachowców (tych ostatnich proszę o sprostowanie błędów). Otóż nie każdy wie, dlaczego konstruktorzy procesorów uparli się, aby stosować coraz to bardziej zminiaturyzowane układy, technologie x nanometrów, gdzie x dąży do zera. Przecież na pierwszy rzut laickiego oka wystarczyłoby olać temat super miniaturowego czipu i po prostu upchać więcej tranzystorów na większej powierzchni.
Otóż
W ogóle, to dzięki za odpowiedź, ponieważ miałem tak czy inaczej jeszcze coś dopisać. Otóż czytałem zupełnie niedawno (ot, bagatela, trzy razy pod rząd) genialną powieść z gatunku ścifi, niejakiego pana Jacka Dukaja pt "Perfekcyjna Niedoskonałość".
Ukuł on tam bardzo ciekawy termin (chyba, że zapożyczył, ale się nie spotkałem z nim wcześniej). Mianowicie "Ultimate computer", po naszemu "komputer ostateczny", czyli taka maszyna
Bardzo dużo ciekawych informacji jak do tego podejść i jakie hacki są stosowane by wydajniej przetwarzać taką ilość danych.
http://www.adriancourreges.com/blog/2015/11/02/gta-v-graphics-study/
;(
Komentarz usunięty przez moderatora