•  

    pokaż komentarz

    cos pięknego grupa b ( ͡° ͜ʖ ͡°) zawsze marzyłem o lanci

  •  

    pokaż komentarz

    Mówcie co chcecie, ale to chyba najlepszy do tej pory materiał pod nową amerykańską banderą :)

    •  

      pokaż komentarz

      @AzarJav3d: Ten materiał Jamesa o Fordzie i Ferrari z powiązanych dałbym na równi z tym ze znaleziska. Przy obu mam aż ciarki na plecach ( ͡° ͜ʖ ͡°) Niesamowity kawał motoryzacyjnej historii. Szkoda, że to już się kończy. Wyścigi i rajdy robią się coraz nudniejsze, a motoryzacja przestaje wzbudzać takie emocje. Spora część nowych aut jest tak samo nijaka.

      pokaż spoiler Kiedyś to były czasy, teraz nie ma czasów ( ͡° ͜ʖ ͡°)

  •  

    pokaż komentarz

    Fajne takie rajdówki RWD.

    W sumie to skoro dziś topowe samochody rajdowe (R5 i WRC) i tak nie mają praktycznie nic wspólnego z cywilnym modelem pod względem napędu, to może to dobry czas żeby zakazać napędzania w tych klasach przedniej osi?

    O ile nowe WRC jeszcze wzbudza jakieś emocje, bo jest po prostu mocne, to oglądanie R5 to nuda.
    Super zawieszenie, super napęd, docisk i to na odcinku (zwłaszcza asfaltowym) wygląda jak jazda po bułki - jak po sznurku.
    Moim zdaniem sporo zyskałoby widowisko gdyby topowe klasy były RWD.

    Ewentualnie w okresie przejściowym pójść śladem Dakaru i poluzować wymagania techniczne dla aut RWD czyniąc je konkuencyjnymi dla AWD.

    •  

      pokaż komentarz

      @hellfirehe:

      R5
      Chodzi o rywalizację sportową, koszty i ilość załóg na starcie. Luzując przepisy znacznie podwyższa się koszt samochodu który może wygrać rajd, co automatycznie przekłada się na mniejszą liczbę załóg na starcie.
      Podobnie zmieniono przepisy WRC. Wprowadzono zakaz używania aktywnych dyferencjałów oraz nakaz stosowania innych zespołów napędowych niż fabryczne. Własnie po to żeby obniżyć koszy, zwiększyć dostępność napędów na rynku, zwiększyć rywalizacje i ilość załóg startujących w WRC.

    •  

      pokaż komentarz

      @volatile_pc: A ja marzę o powrocie grupy A. Samochody może były wolniejsze ale na trasie rajdu panowała zdecydowanie większa różnorodność, a co najważniejsze musiało powstać minimum kilkaset egzemplarzy drogowych, dzięki czemu samochody widziane na trasie rajdu miały z ich drogowymi odpowiednikami coś więcej wspólnego niż tylko przypominająca je wizualnie skorupka.

    •  

      pokaż komentarz

      @hellfirehe: @volatile_pc: I trafi się taki np. Sołowow (zawsze w top 10 listy Forbes) i wystawi RWD na rajd asfaltowy która połknie całą stawkę. Wtedy reszta się zesra a takiej kasy nie wpakuje w sprzęt bo skąd. I będzie klapa tak jak w CAN-AM, gdzie jeden team zdominował serię na kilka lat i seria upadła, bo nie było rywalizacji.

    •  

      pokaż komentarz

      @efceka: Dokładnie! To jest rozwiązanie na nudę w rajdach - cywilne auto, przerobione na do rajdów, ale tylko kilka rzeczy mozna zmienić - oczywiście klatka i wnętrze, zawieszenie (amortyzatory z mocowaniami, sprężyny, regulowane wahacze), wydech, sprzęgło, regulowane dyferencjały, może też dolot. Koniec. Cała reszta, łącznie z elementami aero, musiałaby być taka sama jak w seryjnych autach.
      Efekt? Wchodzisz do salonu i możesz kupić taki sam samochód jaki widzisz na YT napieprzający po szutrach. A nie, oglądasz Yarisa WRC a najmocniejsza wersja w salonie to Hybrid, który z WRC ma wspólnego... w sumie nie wiem co, może reflektory?

    •  

      pokaż komentarz

      Luzując przepisy znacznie podwyższa się koszt samochodu który może wygrać rajd, co automatycznie przekłada się na mniejszą liczbę załóg na starcie.

      @volatile_pc:
      No tylko pytanie czy tylnonapędowe R5 będzie droższe od AWD? Chyba nie powinno.
      A samo luzowanie przepisów tak żeby umożliwić konkurencję między AWD a RWD mogłoby polegać zwyczajnie na dodaniu milimetra czy dwóch średnicy do zwężki przed turbiną, co również nie będzie szczególnie drogie.

      I trafi się taki np. Sołowow (zawsze w top 10 listy Forbes) i wystawi RWD na rajd asfaltowy która połknie całą stawkę.

      @ZostaneMistrzem:
      Nie myślę o dowolności zmian w sensie że zawodnik sobie coś tam może kupić droższego.
      A raczej tak jak obecnie są klasy R5 czy WRC - czyli jest konkretna homologacja (zestaw części z których zbudowany jest dany samochód).

      I po prostu jak obecne regulacje R5 wymagają użycia przed turbiną zwężki ograniczającej moc do 280KM, to wystarczy powiedzieć że jeśli samochód miałby napędzaną tylko tylną oś, to zwężka może być większa tak żeby samochód miał np. 340KM.

  •  

    pokaż komentarz

    Röhrl w ciągu 5 lat wygrał rajd Monte Carlo 4 razy w samochodach 4 różnych producentów - w tym właśnie Lancią i Audi.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Walter_R%C3%B6hrl#Complete_WRC_results

  •  

    pokaż komentarz

    Jak zdałem prawo jazdy i kupowałem pierwszy samochód to zastanawiałem się między Fiestą XR2i 1.8, a Lancią Deltą Integrale. Do tej pory żałuję, że wybrałem Fiestę (choć też fajny samochodzik na ówczesne czasy, 131KM, ~170Nm przy niecałej tonie masy własnej). Fiesta była 1993, a Lancia nie pamiętam, ale na pewno starsza. No i w dowodzie wbite "składak". To właśnie były jeszcze te czasy co się samochody w częściach przywoziło i składało do kupy na miejscu, żeby unikać opłat... Jakbym kupił wtedy tą Lancię to teraz pewnie po pełnej restauracji pod 100k bym mógł krzyknąć.

Dodany przez:

avatar k.....2 dołączył
514 wykopali 5 zakopali 10.5 tys. wyświetleń
Advertisement