Jesteśmy studentami Politechniki Poznańskiej z Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego. Działamy w projekcie #PUTrain i wyjechaliśmy na zawody Railway Challenge z pojazdem, który własnoręcznie zaprojektowaliśmy oraz zbudowaliśmy. Mowa tutaj o lokomotywie w skali 1:5,5, która została doceniona na arenie międzynarodowej. Railway Challenge to konkurs organizowany przez Instytut Inżynierów Mechaników (IMechE) (odpowiedzialnych m.in. za zawody Formula Student) w Stapleford w Wielkiej Brytanii.
Wyjazd na zawody poprzedziły dnie i noce spędzone na projektowaniu naszego pojazdu, a potem na szlifowaniu, wierceniu i montowaniu wszystkich części, tak by lokomotywa mogła pojechać. Dziesiątki wypitych kaw i nieprzespane noce zaowocowały - zespół zdobył wyróżnienie w specjalnej kategorii za pomysłowość, oryginalność konstrukcji, wprowadzone innowacje oraz zastosowane materiały.
Spotkaliśmy się również z ogromną ilością pozytywnych komentarzy fanów kolejnictwa, którzy byli pod wrażeniem nie tylko wyglądu lokomotywy, ale przede wszystkim zastosowania niekonwencjonalnych wózków w pojeździe. Pomysł zrodził się wśród studentów (m.in. Wilhelma Bożendy i Kacpra Falkowskiego) i prowadzących (mgr inż. Mateusz Motyl) już kilka lat temu. W tym roku zespół dopiął swego i samodzielnie skonstruował jeżdżącą lokomotywę!
Cały zespół reprezentowali studenci Mechaniki i Budowy Maszyn - Wojciech Maciejewski, Piotr Ciepły, Błażej Smyk, Krzysztof Kołodziejczak, Dominika Hildebrandt, Zofia Jessa, Paweł Krawiec, Ewa Szumska, Łukasz Zegadło oraz kierunku Transport - Michał Fałek, Daniel Przybylski, Michał Stachowiak, Alicja Dec, Paweł Czeterbok, Kamil Panicz, Lilianna Paprzycka.
Podczas zawodów pojazd #PUTrain wzorcowo przeszedł test w ramach Static Scrutineering tj. testów statycznych. W kolejnych dniach odbywały się dla wszystkich pojazdów Dynamic Scrutineering tj. testy dynamiczne oraz konkurencja Maintainability, która polegała na wymianie zestawów kołowych na czas.
Drużyna PUTrain wzięła też udział w prezentacji biznesowej, w której została przedstawiona koncepcja projektu lokomotywy, wszystkie materiały użyte do jej budowy oraz wszelkie koszty wykonania. Sędziowie byli pod wrażeniem przede wszystkim pierwszego stopnia usprężynowania wózków realizowanego przez kompozytowe resory piórowe wzmacniane włóknem węglowym oraz małych kosztów wykonania całego pojazdu. #polakpotrafi
Jedno jest pewne – tylko nasza drużyna poświęcała dnie i noce podczas zawodów, dopieszczając naszą lokomotywę przed startem – co wprawiało w niemałe zdziwienie zagraniczne drużyny. :D
Wygrał zespół z RWTH Aachen University, który pokonał licznie zgromadzone angielskie drużyny (University of Huddersfield, University of Derby, University of Warwick, Ricardo Rail, Transport for London). Niemiecka precyzja w tym przypadku zdała egzamin :D. Przetarliśmy szlaki dla innych polskich drużyn, które chciałyby wziąć udział w konkursie – zapraszamy następnych studentów do udziału! To był dopiero początek naszej przygody w konkursie Railway Challenge!
Jak jeździ lokomotywa PUTrain?:
Funpage na Facebooku:
https://www.facebook.com/knitp...
Strona internetowa:
//knitp.put.poznan.pl/put...
Komentarze (4)
najlepsze